Nieuwe wrijvingsloze transmissie
- Erwin Palmers
- Senior lid
-
Minder
Meer
22-07-2010 10:19 #48884
door Erwin Palmers
Sent from my car, Volvo 144
Nieuwe wrijvingsloze transmissie is gemaakt door Erwin Palmers
<p>Voor iedereen die op de hoogte wenst te blijven van nieuwe vindingen heb ik hier een linkje:
www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen...bele-transmissie.htm
Neem vooral even de tijd om het filmpje te kijken.
Dat het verder niks met onze oldtimers te maken heeft mag duidelijk zijn, maar voor onze technisch onderlegden wil ik dit graag met jullie delen.</p>
www.amt.nl/web/Nieuws/Autotechniek/Tonen...bele-transmissie.htm
Neem vooral even de tijd om het filmpje te kijken.
Dat het verder niks met onze oldtimers te maken heeft mag duidelijk zijn, maar voor onze technisch onderlegden wil ik dit graag met jullie delen.</p>
Sent from my car, Volvo 144
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
22-07-2010 12:52 #96037
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Nieuwe wrijvingsloze transmissie
In je titel staat wrijvingsloze, dat moet zeker traploos zijn.
Ik moet de eerste wrijvingsloze aandrijving nog tegenkomen!
Wel interessant om te zien, bedankt voor de link.
Ik moet de eerste wrijvingsloze aandrijving nog tegenkomen!
Wel interessant om te zien, bedankt voor de link.
- 08541-dummy
- Premium lid
-
Minder
Meer
22-07-2010 14:36 #96036
door 08541-dummy
Beantwoord door 08541-dummy in topic Nieuwe wrijvingsloze transmissie
Hij bedoelt wel wrijvingsloos, maar anders dan je het op het eerste gezicht interpreteert: niet dat het hele systeem wrijvingsloos is, maar dat het overbrengen van de kracht niet op wrijving berust (zoals bijv. bij de variomatic, waar een snaar d.m.v. wrijving een poelie laat draaien). Hier gebeurt de hele aandrijving met tandwielen met als voordeel: geen verliezen door slip en geen problemen door warmte en slijtage.
Alleen begrijp ik het principe van het ding nog niet helemaal. In feite verdeelt het de rotatiesnelheid over de uitgaande as en een andere, min of meer met je differentieel dat de draaiing van je cardanas verdeelt over linker- en rechterwiel.
Dus bij een lage overbrenging moet je toch iets anders laten draaien. Wat doe je daar dan mee?
Het ziet er leuk uit, en op een achternamiddagje knutselen met Lego-tandwieltjes krijg je zo iets ook wel in elkaar, maar ik zie de practische toepassing als versnellingsbak van een auto nog niet zo voor me...
Richard
Alleen begrijp ik het principe van het ding nog niet helemaal. In feite verdeelt het de rotatiesnelheid over de uitgaande as en een andere, min of meer met je differentieel dat de draaiing van je cardanas verdeelt over linker- en rechterwiel.
Dus bij een lage overbrenging moet je toch iets anders laten draaien. Wat doe je daar dan mee?
Het ziet er leuk uit, en op een achternamiddagje knutselen met Lego-tandwieltjes krijg je zo iets ook wel in elkaar, maar ik zie de practische toepassing als versnellingsbak van een auto nog niet zo voor me...
Richard
22-07-2010 17:47 #96035
door Arjan Vrielink (GAST)
Beantwoord door Arjan Vrielink (GAST) in topic Nieuwe wrijvingsloze transmissie
Als ik het zo teruglees dan heb ik het inderdaad verkeerd geïnterpreteerd, ik heb verliesloos (100% rendement) gelezen.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
Minder
Meer
23-07-2010 09:00 #96034
door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Nieuwe wrijvingsloze transmissie
<p>Als ik het zo lees is het "niets" meer dan het slim gebruiken van het planetaire tandwielstelsel. Alfhankelijk van welk deel van het planetaire tandwielstelsel stil staat, of draait kan je alle kanten op variëren.</p><p>Ik kan me indenken dat dit een mooie oplossing is voor een deel van de transmissies, maar of het nu het ei van Columbus is.......</p>