benzine-smering bij LPG

  • W.F. van Woerden
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Ik rij in een rode Amazon 121 1968 B18 met wit dak
Lees meer
21-06-2022 22:42 #199456 door W.F. van Woerden
benzine-smering bij LPG is gemaakt door W.F. van Woerden
Ik heb begrepen, dat je een Amazon met LPG regelmatig (elke 200 km) moet omschakelen op benzine.
Hoeveel km moet je dan op benzine rijden? En waarom is dat?

"Als je het antwoord niet kan vinden, probeer dan de vraag te begrijpen" (Confucius, 551-479 vChr)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-06-2022 22:57 - 21-06-2022 23:00 #199457 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic benzine-smering bij LPG
Er zijn een aantal antwoorden op jouw vraag; Als je kop is aangepast voor loodvrij/LPG kan deze zonder problemen op LPG jaren/tonnen rijden. Voor onze klassieke Volvo's met oerdegelijk gegoten stalen red blocks kun je nog een loodvervanger toevoegen, maar dit heeft ook nadelen. Een paar keer heb ik gezien dat de toevoeging tot een stroperige zwarte massa heeft geleid die de klepwerking verstopte en dus middel erger dan de kwaal.
De wat jongere Volvo's die met LPI G3 zijn uitgerust starten ALTIJD op benzine en schakelen dan over als de motor warm is, dit zijn alu licht gewicht blokken en Volvo adviseert een extra smeermiddel ( Flash Lube Valva saver) wat mijn XC70 al tot 4 ton heeft gebracht met LPI.
Nu naar de praktijk, er is geen enkele reden om jouw Amazon iedere 200 km even op benzine te laten lopen, ik heb Amazon's in onderhoud die al jaren op uitsluitend LPG lopen. Sterker nog de olie blijft langer licht van kleur en lijkt de ideale brandstof als de koeling maar goed werkt. Echter het is zeker verstandig om de wagen ook op benzine te laten rijden, je weet nooit wanneer de volgende LPG pomp te ver blijkt te zijn (zeker op vakantie in het buitenland). Recent is er ethanol aan de benzine toegevoegd en dat is voor ons een drama want dit zorgt er voor dat de benzine al na 3 maanden uit elkaar valt. Alternatief is benzine van 98 of 102 octaan die o.a. in Duitsland is te verkrijgen zonder ethanol maar inmiddels peperduur in NL. Laatste probleem is de naald van je carburateur die slijt doordat hij in de gasstroom hangt, oplossing kan zijn naald eruit halen en als er op benzine moet worden gereden er weer in plaatsen, bijkomend probleem is dat je tank misschien dan is verstopt. Je mag zelf kiezen hoe dit probleem te benaderen en wat je als oplossing kiest, succes en vele probleemloze km gewenst

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2022 06:32 - 22-06-2022 07:11 #199461 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic benzine-smering bij LPG
in mijn klassiekers tank ik steeds BP98, maar ik twijfel er ook aan of deze benzine ethanolvrij is, Feit is dat alle moderne benzines zo droog zijn als aceton en ethanol is echt een dooddoener voor klassiekers.
In de jaren 80 wastte ik na het verven mijn handen met benzine, daarna waren mijn handen vettig, als je dat nu probeert zijn je handen wit uitgebeten,
Als benzinetoevoeging heb ik zeer goede ervaringen met volgende 2 produkten over vele jaren:
-Bardahl Top oil: geeft weer de klassieke vettigheid en smerende eigenschap aan de benzine zoals in de jaren 60
-Tetraboost: oftewel Tetraethyllood hetgeen vroeger in raffinaderijen standaard aan de benzine toegevoegd werd. (dit is niet niet de moderne kalium loodvervangers waar je zwarte prut van aan de kleppen en carburator krijgt) 
Bovengenoemde produkten garanderen ook een stabilisatie van de benzine voor minstens 2 jaar en bevatten een ethanolkiller. ook de carburator krijgt zo de smering die het verdient en de motor en carburator blijven brandschoon. Tetraboost is vooral bekend in de racerij en voor oude vliegtuigen. Ook ideaal om je klassieker mee af te tanken voor lange stilstand (een van mijn klassiekers startte probleemloos na 3 jaar stalling)
Met 1 van mijn klassiekers heb ik momenteel 510.000 km zelf gereden kilometers, motor is nog steeds in topconditie met een olieverbruik van 0,75 liter olie op 10.000 km.
Deze toevoegingen kosten een beetje extra, maar het benzineverbruik wordt ook gereduceert, dat compenseert elkaar. Met deze 2 toevoegingen worden de eigenschappen en kwaliteiten van jaren 60-70 benzine ook het meest benaderd.
Sinds 1980 heb ik er 1,7 miljoen km opzitten met diverse auto's (overwegend klassiekers) waarmee ik mijn les geleerd heb: verbrande kleppen, volledig stukgelopen motor in de beginjaren.
Voor mij is smering en bedrijfszekerheid belangrijk. Maar iedereen zijn eigen mening hierover

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2022 21:32 #199476 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic benzine-smering bij LPG
Een paar maanden geleden mijn carburateur (Stromberg) weer eens voorzien van nieuwe naald en sproeierbuis. Na anderhalve ton op LPG was het beste er wel weer van af.
De afgelopen 4 jaar heb ik niet meer op benzine gereden, dus dat sap was minstens 4 of 5 jaar oud (Euro 95)
De sproeierbuis op de juiste hoogte ingesteld, starten en lopen op oude benzine!!

De red-block motoren zijn niet zo kieskeurig, die lopen (bijna) altijd.

Heb de sproeierbuis voorzien van een teflon insert, zou volgens de deskundigen de oplossing moeten zijn tegen slijtage.
Over 100.000km weet ik jullie te vertellen of het werkt  .

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-06-2022 00:00 #199477 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic benzine-smering bij LPG
Even half off-topic (dit is geen uitnodiging tot benzine-discussie).
Als je kiest om elke 200km toch op benzine te rijden, kies dan voor goede brandstof of gebruik een 'ethanol-killer' / toevoeging zoals P. Hanot schrijft.
Er zijn een aantal tankstations die ethanol-vrije benzine leveren. Voor zover bekend op het forum zijn het Shell V-power en BP Ultimate ethanol vrij. Daar is nu OK euro 98 bijgekomen. Mogelijk komt dat omdat de olie-centrale in Arnhem door OK is overgenomen van Shell. Het zou mij niet verbazen als OK euro 98 hetzelfde is als V-power (maar dan goedkoper).
In Duitsland ken ik alleen Aral 102 als ethanol-vrij.

Laat je overigens nooit foppen door de nieuwe E stickers. E5 of E10 zegt niets over het daadwerkelijke percentage ethanol. E10 kan 10% ethanol hebben, maar kan ook 5.1% hebben. Idem bij E5 waardoor de bovengenoemde brandstoffen dus allen zijn voorzien van de E5 sticker. De willekeurige pomp in de stad/het dorp kan dus ook ethanol-vrije benzine verkopen als euro 98, maar zie daar maar eens achter te komen...............

​​​​
​​​​​

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.