Correctie op VKM 85 over Milieuzones: rijden op LPG in Frankrijk

  • Frans Boeijen
  • Frans Boeijen's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Maak graag roadtrips met de Amazon
Lees meer
29-06-2021 09:05 #194682 door Frans Boeijen
In het artikel over Milieuzones in VKM 85 staat helaas een fout: er staat dat het mogelijk is een milieusticker te verkrijgen voor het rijden op LPG in Frankrijk ongeacht de leeftijd. Deze informatie komt van de ANWB site maar blijkt helaas NIET juist. Aanvraag van de sticker op www.certificat-air.gouv.fr/en/ met een oldtimer bleek niet mogelijk. Ik heb mijn vraag vervolgens ingediend via het contactformulier en kreeg netjes antwoord: "Your vehicle is old. It is not eligible for a certificate."
Auto's ouder dan 1 januari 1997 krijgen blijkbaar geen sticker.

__________________________
Frans Boeijen
'60 P1200 B16B
'67 P131 B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2021 13:22 #194917 door Twan Vinders
Hoi Frans, dan spreken de fransozen zichzelf tégen, want ik kon voor m'n Duett bj 1967 wèl een sticker bestellen, aanvraag is geaccepteerd, Is betaald alleen zit ie nog ergens in de post.
Op de franse site waar je 'm kunt aanvragen staat gewoon als de auto gas GPL loopt krijgt ie Crit1, staat verder nix bij van bouwjaar.
Ik moet nú even de post afwachten om het zéker te weten.
Ik heb wèl domweg bij bouwjaar 2021 vermeld, echter wèl de kopiën van het kentekenbewijs méégestuurd waarop duidelijk 1967 staat.

Zal me melden als ie binnen is !
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2021 20:59 #194950 door Twan Vinders
Hoi Frans,

Ik heb dus vandaag inderdaad mijn Crit'air1  certifikaatsticker gekregen met het kenteken DM-06-15, zijnde mijn Duett op LPG uit 1967, mèt QR-code en de vermelding NL    .
Dus het kàn wèl !!

Truuk is dus om bij het bouwjaar van de auto, gewoon dedatum van jouw aanvraag te vermelden en verder gewoon een kopie van het kentekenbewijs (waarop dus duidelijk bj 1967 vermeld staat)  bij te voegen.
Dit kan dus wel alleen als ie op LPG (Gaz) loopt
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2021 23:03 #194954 door Lars Rengersen

Ik heb wèl domweg bij bouwjaar 2021 vermeld,
Dat lijkt me dan wel valsheid in geschrifte.
Pakt ie hem ook als je het feitelijk juiste bouwjaar invult?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2021 23:54 #194956 door Twan Vinders
Nee Lars, de fout zit in het computerprogramma, zoals zó váák ! (daar weet jij volgens mij àlles van).
Bij de aanvraag wordt je eerst gefilterd op bouwjaar, terwijl dit op brandstof zou moeten zijn.
De overheidsregel (rechtsgeldig) geeft aan dat ALLE auto's op LPG, ongeacht het bouwjaar CRIT'AIR 1 krijgen, dùs óók oldtimers, alleen het programma voor de aanvraag kijkt éérst naar het bouwjaar !
Vervolgens weigert het programma de aanvraag en dit ten onrechte.
Je moet sowieso een kopie van je kentekenbewijs insturen waarop dus duidelijk het werkelijke bouwjaar staat vermeld, daarna wordt de aanvraag kennelijk handmatig gecontroleerd en wèl of niet toegekend.
In mijn geval dus ondanks een "foutieve" aanvraag tòch toegekend, verstuurd en ontvangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-07-2021 00:51 #194957 door Lars Rengersen
Dank voor de aanvulling! Ik had dus niet het hele plaatje op m’n netvlies. Mooie workaround dan dus.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2021 16:08 - 24-07-2021 16:32 #194989 door Tom Steverink
Tsja, mij is hier in Frankrijk, waar ik al 8 jaar woon, verteld dat mijn klassiekers geen sticker krijgen omdat ze zijn vrijgesteld van de milieuzones..
Ik ga nog eens even zoeken, maar de grens is 30 jaar en ouder. Met 25 jaar kom je er helemaal niet in..behalve met een boete of op LPG met een sticker.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2021 16:21 - 24-07-2021 16:34 #194990 door Tom Steverink
Het is inderdaad zoals ik zei: klassiekers hoeven geen sticker en kunnen dus ook geen sticker krijgen.
Het geldt bij een Frans geregistreerde auto dus alleen voor  een "Collection" kenteken, niet voor een klassieke auto met een regulier Frans kenteken.
Maar als je op LPG rijdt is het wel handig om de sticker aan te vragen via de optie "GAZ", gewoon je bouwjaar intypen, want dan heb je geen gedoe met de vraag of je auto wel of niet een klassieker is.
Dat is hier niet alleen afhankelijk van bouwjaar, maar ook of de auto origineel is. (De vraag blijft wel of je nog op benzine mag kunnen rijden.......)
Bijvoorbeeld, mijn 144 staat op LPG, maar ik kan geen klassieker (Collection") kenteken krijgen omdat de LPG installatie wordt gezien als niet origineel...en het is dus geen klassieker in Frankrijk.
Eerst de LPG eruit!!.
Logisch? Nee.

PS Oh, om het nog wat leuker te maken: bij "épisodes de pics de pollution", dus dagen met hoge vervuiling, worden de klassiekers ook geweerd!.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2021 17:29 #194991 door Twan Vinders
Mijn bijdrage over de milieusticker gaat over een nederlandse wagen en ik heb dus wèl de Crit'air 1 gekregen.
Volgens mij heeft jouw verhaal betrekking op in Frankrijk geregistreerde oldtimers !
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-07-2021 17:48 - 24-07-2021 17:50 #194992 door Tom Steverink
Nee, het heeft betrekking op klassiekers volgens de Franse wet. In het buitenland moet je je aan de buitenlandse regels houden.
Alleen moet je in Frankrijk op verzoek het  kenteken van je klassieker laten zien. Eén en ander omdat in Nederland het begrip klassiek kenteken niet bestaat.
Een duitse klassieker wordt in principe alleen geaccepteerd als het een klassiek kenteken heeft, de Duitsers kennen dat namelijk wèl en de Fransen weten dat..
Bij parkeren in Parijs moet je het kentekenbewijs met de datum eerste toelating zichtbaar op je dash hebben liggen. Een kopie accepteert men ook gelukkig.
Eén en ander omdat in Nederland het begrip klassiek kenteken niet bestaat.
Jij hebt een vignet gekregen omdat je op LPG rijdt en je dat hebt ingevuld. ik heb het geprobeerd met datum 01-01-1970 en dan krijg je hem ook..
Op benzine krijg je geen vignet voor je klassieke auto.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.