Schorsing bij langdurige stilstand

Lees meer
10-01-2021 09:53 #191960 door Kees Kleinendorst
Schorsing bij langdurige stilstand is gemaakt door Kees Kleinendorst
Ik heb een klassieker uit 1979 die al sinds 2006 geduldig staat te wachten op liefdevolle aanpak.
Hij staat in een droge loods en is niet zichtbaar vanaf de openbare weg.
Tot nu toe laat ik hem ieder jaar weer braaf opnieuw schorsen, al-dan-niet na 'aanmaningen' van de RDW.
Kost 27 euro, dus ook niet zo'n wereldbedrag (en goedkoper dan een WA-verzek.).
Ik krijg wel eens -als ik tvergat te velengen - een boetebedrag opgelegd, dat weer werd teruggedraaid als ik mijn vergeetachtigheid memoreerde.
De regels zijn simpel: schorsen, dan géén autoverzekering; niet schorsen, dan wél een (WA)verzekering.
Mijn vraag:
Welk reeel risoco loop ik als ik de auto nu weer aanmeld en dus ontschors, maar ook niet verzeker? Hij is inmiddels vrijgesteld van wegenbelasting.
Vooral: hoe zit dat juridisch, want schorsen is toch geen garantie voor "niet-op-de-weg"komen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2021 10:19 - 10-01-2021 10:21 #191962 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Schorsing bij langdurige stilstand
Als de auto niet geschorst is, dan moet die minstens WA verzekerd zijn. 50 jaar of niet maakt niet uit.
Bij een niet geschorst en niet verzekerd voertuig krijg je automatisch een boete.
Een geschorst voertuig mag niet op de openbare weg, als uitzondering mag er wel mee naar een APK station gereden worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2021 12:22 #191963 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Schorsing bij langdurige stilstand
Dat de boete werd teruggedraaid mag je mee in je handjes knijpen.
Toen ik dat aan de lijve heb ondervonden waren de bedragen uit m'n hoofd:
- Geen APK = 75 euro
- Geen verzekering = 375 euro
Zoals P. Hanot aangeeft, de pakkans is tegenwoordig 100% omdat het zo uit de administratie rolt.
Het is dus tegenwoordig echt schorsen of verzekeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2021 12:53 #191964 door 11019-dummy
Beantwoord door 11019-dummy in topic Schorsing bij langdurige stilstand
Als ik mij niet vergis is de auto bij NIET schorsing, niet alleen verzekeringsplichtig maar ook APK plichtig, tenzij je auto 50 jaar of ouder is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2021 13:20 #191965 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Schorsing bij langdurige stilstand
Ik had een collega die ooit een Ford Anglia gekocht had in Zweden en 12 jaar gewacht had met importeren en tenaamstelling bij de RDW. Hij heeft de auto uiteindelijk ingevoerd met een 12 jaar oude aankoopfactuur.
Zodoende had hij dus geen schorsing of verzekeringsprobleem. Als je op voorhand weet dat de auto zeer lange tijd stilstaat voor restauratie, zou je in theorie je auto kunnen exporteren, dan met je ook van dat administratieve gedoe af. (en ben je helaas ook je originele kenteken kwijt)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2021 13:37 #191966 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Schorsing bij langdurige stilstand

J. Smeets schreef : Als ik mij niet vergis is de auto bij NIET schorsing, niet alleen verzekeringsplichtig maar ook APK plichtig, tenzij je auto 50 jaar of ouder is.

Scherp! Goede aanvulling. Ik schreef het met mijn eigen Amazon situatie in gedachten.
Voor de auto uit dit topic geldt het inderdaad niet en deze is ook APK plichtig.

P. Hanot schreef : Ik had een collega die ooit een Ford Anglia gekocht had in Zweden en 12 jaar gewacht had met importeren en tenaamstelling bij de RDW. Hij heeft de auto uiteindelijk ingevoerd met een 12 jaar oude aankoopfactuur.
Zodoende had hij dus geen schorsing of verzekeringsprobleem. Als je op voorhand weet dat de auto zeer lange tijd stilstaat voor restauratie, zou je in theorie je auto kunnen exporteren, dan met je ook van dat administratieve gedoe af. (en ben je helaas ook je originele kenteken kwijt)

Ja, is zeker een optie.
Volgens mij kun je zelfs in veel gevallen wel het originele kenteken weer terugkrijgen, zie RDW: Kenteken omwisselen voor historisch of oorspronkelijk kenteken

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2021 13:59 #191967 door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic Schorsing bij langdurige stilstand
Het grappige is dat ik al in maart 2004 van de RDW een bericht kreeg dat de auto (Triumph Tr7) 25 jaar oud is en per mei 2004 Geen wegenbel;asting meer hoerfde te betalen.
In december 2014 kreeg ik opnieuw bericht dat deze in aanmerking komt voor volledige vrijstelling; in maart 2019 kreeg ik voor de 3e keer een dergelijke mededeling van de RDW ( nu ivm 40-jarige leeftijd)..
Truc met exporteren lijkt me inderdaad zonde want dan ben je originele kenteken kwijt.
Ik zal het maandag eens voorleggen bij de RDW. Hopeliojk komt er dan een inhoudelijke reaktie en geen standaardbrief.......
Dank voor alle reakties tot nu toe.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.