APK-plicht boven 50 jaar definitief verdwenen?

Lees meer
19-09-2020 14:31 #190148 door Bernie van Eerden
APK-plicht boven 50 jaar definitief verdwenen? is gemaakt door Bernie van Eerden
Dit staat er sinds gisteren op de Fehac site www.fehac.nl/apk-vrijstelling-50-jaar-de...-per-1-januari-2021/

FEHAC heeft zich met succes ingezet voor een APK-vrijstelling van voertuigen van 50 jaar en ouder. Deze vrijstelling gaat nu definitief in op 1 januari 2021. Die vrijstelling is niet zo maar gegeven: mobiel erfgoed wordt uitstekend onderhouden en maar zelden APK-afgekeurd. Want zonder goed onderhoud geen veilige, betrouwbare en rijklare oldtimer.

APK-vrijstelling 50 jaar
In 2014 heeft de Europese Unie een nieuwe APK-richtlijn aangenomen met de mogelijkheid voor de lidstaten om een vrijstelling van APK te geven voor voertuigen van historisch belang. De Stichting Overlegorgaan APK, waarin ook de FEHAC participeert, had de minister van Infrastructuur en Waterstaat al eerder geadviseerd om de oudste historische voertuigen vrij te stellen van APK.

Advies Stichting Overlegorgaan APK
Op basis van dit advies van de SO-APK heeft de minister van IenW recent besloten voertuigen van historisch belang die ouder zijn dan 50 jaar per 1-1-2021 geheel vrij te stellen van de APK-plicht. Deze wijziging geldt niet voor bussen en taxi's die gebruikt worden voor personenvervoer. Helemaal nieuw is de vrijstelling voor mobiel erfgoed niet: in 2008 werd al besloten om voertuigen van vóór 1960 vrij te stellen van APK.

Goed onderhouden en veilig
Er is door de jaren heen bij de APK van oldtimers door de RDW vastgesteld dat historische voertuigen doorgaans uitstekend worden onderhouden. Bij oldtimers is het aantal afkeuringen heel laag. Bij de APK zijn er ook zelden aanmerkingen op de veiligheid van deze voertuigen. De keuring van het mobiel erfgoed blijkt geen wezenlijke bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid. Goed onderhoud is en blijft vanzelfsprekend altijd noodzakelijk. En wie zekerheid wil kan natuurlijk altijd vrijwillig ook na 1 januari 2021 zijn historisch voertuig APK laten keuren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan van Bochove
  • Jan van Bochove's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • '66 combi
Lees meer
19-09-2020 21:17 #190151 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic APK-plicht boven 50 jaar definitief verdwenen?
Er is al heel wat discussie geweest over de wenselijkheid dus daarover zal ik hier geen duit meer in het zakje doen.
Benieuwd of de RDW zelf ook al iets te melden heeft belandde ik hier;

www.rdw.nl/over-rdw/dienstverlening/ontw...-vanuit-continuiteit

En ja, het staat er echt.

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
19-09-2020 23:49 - 20-09-2020 02:02 #190152 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic APK-plicht boven 50 jaar definitief verdwenen?
Zoals ondergetekende al eerder heeft geschreven, 19 mei 2019 heeft de 1e kamer de wetswijziging goedgekeurd en de RDW heeft inmiddels de regelgeving vormgegeven.
De ingangsdatum is 1 januari 2021 geworden, toch nog vrij snel geregeld! nou ja, snel...

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-09-2020 11:28 #190155 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic APK-plicht boven 50 jaar definitief verdwenen?
Jammer, mijn amazon moet nog voor 28 sept. apk gekeurd worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2020 00:51 #190167 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic APK-plicht boven 50 jaar definitief verdwenen?
Dick wat is daar voor jammer aan met of zonder APK je moet de auto veilig/goed houden.

m.vr.gr.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
21-09-2020 14:27 #190171 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic APK-plicht boven 50 jaar definitief verdwenen?

Dick Spieard schreef : Jammer, mijn amazon moet nog voor 28 sept. apk gekeurd worden.

Je kunt natuurlijk de auto schorsen en wachten tot 2 januari. Heb ik ook gedaan met een van mijn auto's, perfecte staat maar staat ingebouwd door de verhuizing. Ook weinig tijd over dus de auto maar geschorst toen de apk verliep.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2020 19:51 #190177 door Edwin
Beantwoord door Edwin in topic APK-plicht boven 50 jaar definitief verdwenen?
Die van mij moest voor 27-7 gekeurd worden, heb ik gewoon laten doen. Geen enkel probleem, voordeel is dat je geen lastige vragen krijgt bij een ongeval of verkoop. Als ik zou zien dat er een schorsing is gebruikt om de auto niet meer te hoeven keuren, zou dat bij mij vragen oproepen. Als de auto verder is orde is zou APK geen probleem moeten zijn lijkt me.

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-09-2020 22:50 #190181 door Dick Spieard (GAST)
Beantwoord door Dick Spieard (GAST) in topic APK-plicht boven 50 jaar definitief verdwenen?
Schorsen is geen optie voor mij.
De volvo is na deel restauratie weer helemaal in topconditie, de tijdelijke vervangings auto kan gelukkig weer de deur uit.
Omdat ik inmiddels de pensioensgerechtigde leeftijd heb bereikt hoef ik gelukkig ook niet meer voor het werk dagelijks in zo'n modern vervoersmiddel rond te rijden.
Het onderhoud doe Ik uiteraard zelf waarbij bij twijfel het onderdeel preventief wordt vervangen.
Mijn motto is dan ook veiligheid voor alles.
Kortom de apk zelf is nooit het probleem geweest, maar die laatste 5 a` 6 tientjes wat die apk kost had ik liever aan de volvo besteed.
Vandaar mijn opmerking "jammer"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.