De allereerste

  • Wynsen Bargeman (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-06-2020 12:54 #188997 door Wynsen Bargeman (GAST)
De allereerste is gemaakt door Wynsen Bargeman (GAST)
Dag dames en heren,

Na lang struinen op het forum om te kijken of hier al een artikel over was heb ik toch besloten om mijn vraag op deze manier te stellen (als hier al eerder over geschreven is hoor ik het graag!).

Mijn naam is Wynsen, woonachtig in het midden van het land, ben rond de leeftijd dat de hersens ongeveer volgroeid zijn, en droom al lang van een eigen klassieker, waarbij de verlangens altijd uit zijn gegaan naar een Volvo of dat andere Zweedse merk (weet niet of dit gevoelig ligt...). Nu gaan wij binnenkort verhuizen naar een huis met carport, waardoor ik eindelijk mijn droom hoop te verwezenlijken.

Aangezien ik totaal niet technisch ben, een studentenbudget heb van een paar duizend euro, en niet echt weet waar ik moet beginnen, vond ik het een goed idee om eerst ten rade te gaan voordat ik iets doe waar ik later spijt van heb en nog jaren van mijn vader kan horen, "Ik zei het je toch..."
Daarom heb ik een aantal vragen:

- Welk type Volvo raden jullie aan als "Beginners Klassieker", als zoiets überhaupt bestaat; welk model, welk type, etc.
- Waar kun je het beste beginnen met kijken?
- Kan dat wel, onder een carport? (deze is van de zijkanten en de voorkant beschut, alleen de achterkant is (gedeeltelijk) open, dus de auto wordt niet geteisterd door regen en/of wind.)
- Benzine, LPG? Misschien wel een diesel?
- Is een echte Oldtimer wel handig voor iemand met weinig verstand van zaken, of kun je beter als eerste een wat jongere auto nemen die nog onder de overgangsregeling valt, dat je iets meer betaald maar toch minder (technische) lasten hebt?
- Als je (of u) dit leest en denkt, Jongen, wacht er nog maar even mee, zeg het alsjeblieft gerust! Of als u denkt, die wil ik wel helpen, zeg het ook, graag!

Bij voorbaat al hartelijk dank voor de adviezen en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen!

Met vriendelijke groet,

Wynsen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-06-2020 14:41 #188998 door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic De allereerste
Beste Wynsen,

Leuk dat je interesse hebt in oude Volvo's.
Met een budget van enkele duizenden euro's zou ik persoonlijk het volgende doen:
Zet dit geld opzij als toekomstige reserve voor onvoorziene zaken als je eenmaal zover bent en besluit om iets aan te schaffen. (onvoorziene uitgaven heb je helaas altijd)
Probeer je buurman of kennis ervan te overtuigen dat een klassieke volvo echt iets voor hen is en hun het ultieme geluk zal brengen. Zodra je buur er dan eentje heeft, gooi af en toe eens met een bloemetje en zo, zodoende kan je iedere dag genieten zonder kosten van deze oldtimer en met wat geluk af en toe eens meerijden.
Als het je dan nog wat lijkt, en intussen heb je natuurlijk goed doorgespaard, koop dan eventueel een zo goed mogelijk exemplaar van iets waar je echt van droomt.
Met een klassieker rijden is steeds veel duurder dan je denkt, wegroesten doen ze allemaal (en snel) als je er niet actief mee bezig bent. Rijden in de winter kan je beter met een alternatieve barrel doen, dat is veel goedkoper.
Neem eerst veel tijd om beurzen te bezoeken, dan weet je na enige tijd wel wat je wel en niet wil.
Doe vooral geen overhaaste aankoop.
en nog dit: klassieke auto's kunnen voor stres zorgen in een relatie
succes,
Peter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
24-06-2020 11:41 #189017 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic De allereerste
Even doorsparen is altijd goed, ik heb nog een link naar een DAF website. Waarom deze? Het is pas sinds de aanschaf van deze Daf 44 dat hij zich is gaan verdiepen in autotechniek, iets waar hij 0,0 verstand van had maar blijkbaar toch een passie voor heeft. De reparaties die er op worden uitgevoerd gaan dan ook niet altijd vlekkeloos.
Ook zonder technische achtergrond maar met passie kun je dus een eind komen. Mijn vader werkte voor DAF en later Volvo cars maar ik herken veel in de verhalen.
www.daffert.nl

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-06-2020 21:33 #189025 door René Minnebo
Beantwoord door René Minnebo in topic De allereerste
Ik blijf erbij, studenten en oldtimers is geen goede combo. Vaak te goedkope auto’s kopen en dan geen geld hebben om hem goed op te knappen en vervolgens word hij afgereden terwijl iemand die financieel wel draagkrachtig zou zijn de auto had kunnen redden. Koop een goedkoop gebakkie maar van een recent jaar. Die zijn betrouwbaarder dan een ouwe zweed waar je nog van alles aan moet doen €18 MRB 2 tientjes verzekering misschien nog wel minder en 1 op 20 rijden, dat ga je met de Volvo op gas niet redden. Een oldtimer vraagt gewoon veel onderhoud en tijd. Spaar lekker door studeer af en koop een Volvo die je leuk vind als je er financieel aan toe bent. Of je moet hem als hobby auto kopen. Ik heb ook 2 hobby auto’s een Opel Admiral en een Ford Transit Mk2. De 945 Van mij en de fietsta van mijn vrouw zijn onze dagelijkse auto’s.

Maar ik ben ook al een stukkie ouder, 2 verdieners lage hypotheek, verwend met een werkplaats en redelijk veel vrije tijd. Toen ik zo jong was als jij wilde ik het ook en heb het ook gedaan. Heeft me toen duizenden guldens gekost, en ja ik was gewaarschuwd. 3 FIATS 850 verder en nog geen 6 maanden gereden, als ik er aan terug denk heb ik zoiets van ja waarom eigenlijk ik had nog ff een paar jaar moeten wachten. Jaren later Ik was een stuk wijzer en vermogender weer een keer geprobeerd met de Opel Admiral en die heb ik nog steeds. Een Amazon combi, Volvo 245, fiat 127 1300 sport zijn de revue gepasseerd.

De keus maak je zelf wij geven je alleen maar onze ervaringen mee.

Suc6 jongen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2020 01:52 #189028 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic De allereerste
Rene, voor mij heb jij gelijk, hetzelfde meegemaakt 3 Simca 1000 brandhout, 2 Ford Taunus 12M (die waren trouwens wel goed), 1 Ford Cortina, 1 Opel kadet (brandhout ), NSU TT veel te snel voor z'on klein autotje, Mazda 616 was ook wel goed en toen het Volvo tijdperk.
Naast de Volvo nog twee eenden gehad een Ford escort XR3, Suzuki Samury en een Dahatstu Terios, waar overigs mijn vrouw allamaal in reed.
Ik ben met de tweede Aamzone bezig de eerste hebben ze total loss gereden.
Maar Volvo is toch wel het merk het heeft iets wat ik maar niet los kan laten en wat het is ik weet het niet.

groetjes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2020 06:10 #189029 door PETER Hanot (GAST)
Beantwoord door PETER Hanot (GAST) in topic De allereerste
Ik heb ook ooit veel moois laten teloorgaan wegens te beperkt (studenten)budget, desondanks toch veel geld in gestoken om het rijdend te houden.
Daarna heb ik ook auto's terug in schouwroomstaat gebracht (en veel in gereden), waarna ik ze verkocht heb omdat ik ze (toen) moe was.
Hieruit heb ik geleerd dat je alleen iets moet kopen waar je echt van houd, deze nooit verkopen (en soms jaren in een caravanstalling moet kunnen zetten om later te kunnen herontdekken) Korte termijndenken is uit den boze, m.a.w een klassieker kopen met de mentaliteit van: als ik er 3 jaar mee kan rijden enz...
-Lada 1500S 2103 vernietigd
-Mitsubishi Galant 2300 vernietigd
-Ford Taunus station vernietigd
-seat Ibiza vernietigd
-MB 240 D station (1982) vernietigd
-Ford Capri (verkocht in 2001 en nog steeds in bezit van koper)
-Audi 100 coupe vernietigd
-MB 240 D USA 1974 (verkocht in 2014 en nog steeds in bezit van koper)
-Ford transit MK1 (3 jaar na verkoop vernietigd)
-Vespa PX 150 verkocht
-Volvo Amazon 1967 (verkocht in 2016)
-Volvo Amazon (gekocht bij Opasauto en kort daarna vernietigd
-Volvo PV544 (gekocht in 2016 deze gaat nooit meer weg)

bezint eer ge begint.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2020 09:19 #189031 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De allereerste
Maar even een ander geluid:
als je van plan bent om je in de techniek te verdiepen met praktische hulp van mensen hier, moet je het gewoon doen.
Zeker als je de auto niet dagelijks nodig hebt. Er is hier binnen de club een jongerenregister, waarvan de leden elkaar bijstaan en die niet snel opgeven. Ik denk dat je het beste en 144 kunt zoeken, die zijn in best redelijke staat te vinden, en vraag of er iemand met verstand van de zwakke punten met je meegaat om de kandidaat te bekijken.
Ik ben inmiddels 67 jaar, heb mijn eerste 142 gekocht in 1979 en heb van een vriend geleerd hoe je hem onderhoud en repareert.. Ik had ook maar 3000 (gulden) en geen extra geld voor onderhoud door de garage.
Er staan hier nu 7 Volvo's, van klassiek via youngtimers naar nieuw..
Dus: wordt meteen lid van de club en zoek contact met het jongerenregister!!
Succes, dromen moet je najagen!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Mathieu van den Bosch
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-06-2020 09:26 #189032 door Mathieu van den Bosch
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic De allereerste
Als student heb ik ook altijd een oldtimer gehad, en dat ging prima. Nu 30 jaar later rij ik nog steeds oldtimers waarvan1 al 25 jaar in mijn bezit. Student en oldtimer kan dus best wel, daarnaast heb ik ook de nodige "ouderen" gezien die met een oldtimer begonnen en wat op een fiasco uitliep.
Maar goed, om op de vraag van welke Volvo geschikt is om mee te beginnen zou ik zeggen de 140 serie. Zijn nog redelijk betaalbare van te vinden en zijn redelijk makkelijk te onderhouden. Mocht je iets tegenkomen wat je interessant lijkt wel iemand met ervaring in die modellen meenemen om te kijken naar de bekende minne punten. Laat je ook niet afleiden door iets wat mooi glimt, de meeste auto die ooit kocht zagen er niet mooi uit maar waren technisch wel in orde.
Benzine, of lpg maakt niet veel uit. Als je veel rijdt is lpg misschien interessant maar kan ook altijd later nog ingebouwd worden.

Groet,

Mathieu.

www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 142E 1971.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 144GL 1973.
Citroen DS21 1970.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2020 10:06 #189033 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic De allereerste
Wat dacht je van een 340? Stuk betaalbaarder en makkelijk en goedkoop in onderdelen. Rijd heerlijk met de gewichtsverdeling a la Porsche.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2020 10:20 #189034 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic De allereerste
Een 340 met de Renault motor, dat zou niet mijn eerste keus zijn. Een 360 dan misschien maar die zijn bijna allemaal omgekomen op het circuit van Zandvoort.
En bij het rijden met een 340 heb ik persoonlijk nog nooit aan een Porsche gedacht! (die heb ik nu trouwens wél, die Porsche dan, en hij is staartlastig met de motor achter de achteras..)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.