240 vs. amazon combi vraagstuk....

Lees meer
19-02-2020 17:30 #187124 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic 240 vs. amazon combi vraagstuk....
:silly:

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2020 19:33 - 20-02-2020 09:39 #187126 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic 240 vs. amazon combi vraagstuk....
De getoonde Zweedse trekhaak heeft nmm geen Nederlandse type-goedkeur. Je mag daarmee dan slechts maximaal 750 kg trekken.
Op het kentekenbewijs moeten de geremde en ongeremde maximale trekgewichten staan ,zodra je een aanhangwagen gebruikt .Dit is ook zo wanneer je een aanhangwagen met een gewicht onder 750 kg trekt.

Ik ben vele malen met een b18a combi amazon met daarachter een SMV 34 - caravan vol beladen in de zomer naar Spanje heen en weer geweest en ik heb nooit problemen gehad. Ik gebruikte wel een radiateur met drie koelrijen en een extra electrische fan voor de radiateur met een handbediende schakelaar. Ik monteerde ook een thermostaat met vijf gaatjes in de rand. De wijzer van de temperatuurmeter (type b18) stond wel geregeld helemaal naar rechts,maar dat heeft nooit voor problemen gezorgd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-02-2020 20:08 #187127 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic 240 vs. amazon combi vraagstuk....

Niek de Boer schreef : De getoonde Zweedse trekhaak heeft nmm geen Nederlandse type-goedkeur. Je mag daarmee dan slechts maximaal 750 kg trekken.
Op het kentekenbewijs moeten de geremde en ongeremde maximale trekgewichten staan ,zodra je een aanhangwagen gebruikt .Dit is ook zo wanneer je een aanhangwagen met een gewicht onder 750 kg trekt.

Interessant punt, Niek.
Dat roept de vraag op: Hoe verschilt een Nederlandse typegoedkeur van een typeplaatje behorende bij een bepaalde trekhaak voor een bepaald model auto met daarop een bepaalde maximaal toegestane massa?
Als ik kijk op de website van de ANWB staat aldaar:

De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg.

Door de jaren heen zijn de typeplaatjes steeds uitgebreider geworden, maar ik denk dat ik tock zou aannemen dat als de fabrikant er een plaatje op maakt en daarop staat voor welke auto die is en de kilo's dat dit gezien mag worden als een geldig typeplaatje. Maar goed, wie weet zit ik ernaast.
Lijkt me dan een interessante vraag voor het VKO / de fabrikant.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.