stukje uit Fehac nieuwsbrief

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
10-12-2017 12:11 #173769 door Cor Kraaijeveld
stukje uit Fehac nieuwsbrief is gemaakt door Cor Kraaijeveld
Belangrijkste uitkomsten op een rijtje
Ook bij de Belgen zien we een toenemende vergrijzing: de gemiddelde leeftijd van de oldtimer bezitter is nu 53,8 jaar en deze leeftijd is vergeleken met 2011 gestegen. Overigens komt deze leeftijd overeen met andere Europese onderzoeken.
Gemiddeld wordt er per jaar een kleine 1500 kilometer met de oldtimer afgelegd; dit cijfer komt overeen met andere Europese onderzoeken. Het CBS becijferde dat in Nederland gemiddeld 1700 kilometer per jaar in een 40+ oldtimer wordt gereden.
Het jaarlijks bedrag dat aan de oldtimer gemiddeld wordt besteed is bijna 6000 euro, waarmee maar weer eens duidelijk wordt dat de oldtimer een belangrijke economische factor is.
32% van de oldtimers in België wordt wel eens afgekeurd bij een technische keuring. Opvallend is dat het nogal eens voorkomt dat de afkeuring onterecht blijkt, iets wat vaak te wijten is aan gebrek aan kennis bij de jonge keurmeesters. Die beperkte kennis over oldtimers is een belangrijke reden in de Nederlandse situatie om een vrijstelling van de APK-plicht voor voertuigen van 50 en ouder jaar te realiseren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
10-12-2017 12:45 #173771 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic stukje uit Fehac nieuwsbrief
Leuk, sluit aan bij de APK duscussie. Mijn 1800 werd ook een keer afgekeurd in een gewone garage op de portier vergrendeling en op de achterwielen (ze hoorden een slepend geluid, in de technische handleiding van de 1800 staat dat je dat mag horen) en de handrem kabel was volgens hun versleten) naar een oltimer garage gebracht en de APK had geen punten.

www.volvokv.nl/forum/volvo-algemeen/2716...eraf?start=10#173738

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
10-12-2017 13:40 #173774 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic stukje uit Fehac nieuwsbrief
ach, ook bij hedendaagse auto's komt het voor dat er discussie is over afkeur punten en zal de ene garage een auto wel afkeuren die een andere garage niet afkeurt, en incidenteel zal de technische kennis over een specifieke klassieker een rol kunnen spelen, maar bij zaken als verlichting, roest, remmerij en zo maakt het echt niet veel uit of het een moderne of klassieke auto is; het grootste probleem met apk is dat men de apk regels niet goed kent als het om oudere auto's gaat, bij verschillende bouwjaren horen immers verschillende regels en dan wordt het voor een keurmeester die eigenlijk alleen maar gewend is moderne auto's te keuren lastig; toen ik indertijd nog een stuk of vier apk plichtige voertuigen had van uiteenlopende bouwjaren had ik ook het dikke apk boek van de rdw (nu gelukkig on-line) en maakte ik per auto kopietjes van de pagina's met afwijkingen voor dat specifieke bouwjaar en dat liet ik de keurmeester altijd even vooraf lezen en was er eigenlijk nooit discussie; leukste incidentje was nog dat een keurmeester mijn oude Dodge afkeurde omdat de achteruitrijlamp niet via de bak was geschakeld waarop ik meteen herkeuring aanvroeg omdat het in mijn optiek geen mistachterlicht was maar een werklamp........ de keurmeester van de rdw moest deze maas in de apk wet accepteren en keurde de Dodge alsnog tandenknarsend goed

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.