Verzekeren en andere info bij Bant-Beijing

Lees meer
04-01-2017 15:46 #165925 door Joop van Putten
Verzekeren en andere info bij Bant-Beijing is gemaakt door Joop van Putten
Ik heb me voorlopig ingeschreven voor de reis Bant-Beijing in 2018 van Amazon Adventures.
Ik weet dat er Volvo rijders zijn geweest die in 2007 dezelfde reis hebben gemaakt.
Ik zoek praktische informatie zoals wat neem je mee (reservemateriaal, andere handige goederen), waar moet je rekening mee houden (weer, wegen, weggedrag e.d.) en last but not least: hoe verzeker je je auto in de landen die niet op de Groene Kaart staan zoals de 'stan'landen en China. Ik hoop dat er ervaren rotten zijn die willen reageren. Alvast bedankt.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2017 22:17 #165930 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Verzekeren en andere info bij Bant-Beijing
Heel goed Joop om zoveel mogelijk info en tips te verzamelen. Wij zijn met de eerste Noordkaaprit en de eerste Sahararit mee geweest. Dat is natuurlijk "niets" vergeleken met Bant-Beijing, maar ik had op beide ritten bv 2 reservewielen meegenomen, want "je zal maar 2x achter elkaar lekrijden"; nul lekke banden gehad dus...
Je kan niet alles wat kapot kan gaan meenemen, zorg dat je auto 100% is en stel onderhoud niet uit. Maar dat zit bij jouw wel goed volgens mij. Neem gereedschap en de normale slijtageonderdelen mee, v-snaar, ontstekingsonderdelen, luchtfilter etc.
En gebruik je Ama waar hij voor gemaakt is, rij er mee, ook langere stukken, ontzie hem niet. Met dit soort ritten komen de meeste problemen voor met de zgn. binnenslapers die alleen op een zonnige zondagmiddag naar buiten mogen voor een kort ritje.
En naast de ervaringen van andere rijders kan je natuurlijk ook rekenen op de ervaring van Amazon Adventures, ook zij zullen ongetwijfeld tips en lijstjes met onderdelen hebben. Mogelijk dat er onderlinge afspraken gemaakt kunnen worden over wie wat mee neemt; het is natuurlijk onzin om allemáál met een reserve dynamo rond te rijden zonder dat iemand een reserve startmotor bij zich heeft, om maar wat te noemen.
Succes en veel plezier met de voorbereidingen.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-01-2017 11:27 #165944 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Verzekeren en andere info bij Bant-Beijing
Dank voor je tips, Hans. Met mijn auto is helemaal niet mis. Goed onderhouden (een van de betere volgens Dries) en ik heb er vakanties mee houden in Noorwegen en Ierland en ik rijd er per jaar behoorlijk wat kilometers mee. Bobine en dynamo zijn onlangs vervangen, de motor is in goede conditie met ongeveer 10 bar op alle cilinders. Er is wel een lijst met de meest voorkomende reservedelen dus die neem ik mee. Verder laat ik een bodemplaat onder de motor monteren en wellicht Bilsteins voor en achter. De auto is al voorzien van een zware stabilisatie en stuurbekrachtiging.
Ik overweeg nog verstralers te monteren, maar dan alleen als die echt meer licht geven.
Ik heb een goed reservewiel en ik heb ook gedacht een extra mee te nemen, maar ik heb geen combi en die moet dan op het dak. Dat heeft zo zijn bezwaren al was het alleen het verbruik maar. Denk ik nog over na:)
Waar ik ook benieuwd naar ben is het verzekeringsverhaal. De groene kaart is niet toereikend voor de landen waar we door komen dus dat ben ik nog aan het uitzoeken. Er is een maatschappij die wil verzekeren voor de 'stan'landen maar niet voor China. Dus wellicht dat de verzekering aan de grens is te kopen. Ik weet ook nog niet of de gastank verwijderd moet worden voor de bootreis terug.
Nog genoeg te doen.
4 maart is er een info-bijeenkomst en ik verzamel alle vragen die bij me opkomen.
Ik hou me ook graag aanbevolen voor nog meer tips.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.