Ervaringen met import uit Zweden?

  • Peter van Weert (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27-12-2016 10:34 #165814 door Peter van Weert (GAST)
Ervaringen met import uit Zweden? is gemaakt door Peter van Weert (GAST)
Ik heb een interessante Volvo Duett uit 1967 te koop zien staan in Zweden. Ik zou graag in contact komen met iemand die al eerder een Katterug of Duett uit Zweden heeft geimporteerd. Ik heb geen idee van de te volgen procedure (instappen, wegrijden en in Nederland aanmelden?) en ook niet over zaken als belastingen (invoerrechten, BTW, BPM) en mogelijke andere de bijkomende kosten, alvorens eventueel tot aankoop over te gaan. Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2016 12:59 #165816 door Thom Fransen
Beantwoord door Thom Fransen in topic Ervaringen met import uit Zweden?
Hoi,
Er bestaat volgens mij in Zweden wel zoiets als een tijdelijk exportkenteken. Maar mijn Duett was al in Duistland dus dat was makkelijk (door de vorige eigenaar gehaald in Zweden maar op Zweeds kenteken gelaten).
Voor auto uit Zweden hoef je geen invoerrechten te betalen.
Zweeds kenteken bestaat uit meerdere delen, ik kan je wel een voorbeeld mailen als je mij je email adres pb-t.
Wel dringend advies om na ophalen gelijk naar de RDW te gaan voor een schouw, dan weetje tenminste zeker dat je hem op kenteken krijgt.
Thom

ps: je kunt natuurlijk ook kiezen voor transport via een autotransportbedrijf, is makkelijk maar minder avontuurlijk,.

The difference between men and boys is the price of their toys

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-12-2016 15:22 - 27-12-2016 15:23 #165820 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Ervaringen met import uit Zweden?
Zie ook www.oudevolvo.nl/volvo/handige-informati...ren-uit-zweden-html/
Het kan zijn dat sommige links het niet meer doen, ik zal de pagina binnenkort nog eens nalopen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-12-2016 12:22 #165831 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ervaringen met import uit Zweden?
Als je de aangeschafte auto naar Nederland wilt rijden., zul je de verzekering voor de terugreis goed moeten regelen. Bovendien zul je er zeker van moeten zijn ,dat de auto zodanig technisch in orde is,dat de grote afstand naar Nederland zonder problemen af gelegd kan worden.Ik zou voor de technische staat van de auto niet alleen op de blauwe ogen van de verkoper af gaan. Ik zou hier niet te makkelijk over denken. Vaak hebben deze autos lange tijd niet of nauwelijks gereden. Zorg ook ,dat er een geldige apk op de auto zit. Ik zou de aangeschafte auto bij voorkeur op een trailer mee terug nemen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-12-2016 00:37 - 29-12-2016 00:38 #165841 door Hendrik Teerink
Beantwoord door Hendrik Teerink in topic Ervaringen met import uit Zweden?
Inderdaad, zomaar terug rijden met zo'n oudje lijkt mij ook riskant.
Ik heb twee keer een 244 uit Stockholm gehaald, maar een kennis van me had die voor me gekocht en eerst minstens een grote beurt gegeven alvorens ik de terugreis begon.
Als je toch zelf rijdt, moet je hem zien te verzekeren op chassisnummer, het volledige kentekenbewijs hebben en het bewijs van de Zweedse APK. Die kan je, dacht ik, inmiddels laten overzetten op een NL APK. Je kunt op Zweeds kenteken terugrijden (geen exportplaten nodig), als je in NL bent, moet je ontheffing BPM (ongeacht of je BPM moet betalen of niet) hebben aangevraagd bij de douane. Dat kan je online van te voren regelen. Ik weet niet of de regels nog zo zijn, maar ik mocht twee weken op Zweeds kenteken rijden. Verder 'hoor je' na invoer bij de RDW, de Zweedse platen terug te sturen naar de Zweedse RDW.
Ik zou ook een koopcontract maken en door beiden partijen laten ondertekenen. De meeste verzekeraars doen moeilijk als het gaat om verzekeren op chassisnummer, maar je moet even rondvragen, het was mij in ieder geval steeds gelukt.

Amazon Combi '68 / 144 '72 / 244 '80 / 745 '85

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.