Momentsleutel

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
28-11-2016 20:04 - 28-11-2016 20:11 #165234 door Arnold de Groot
Momentsleutel is gemaakt door Arnold de Groot

Vorige week een trainging gehad over het managen van kritische flensverbindingen voor olie en gas en ook in windmolens.
Heel leerzaam en leuk en op veel gebieden een goede opfrisser omdat het al weer lang geleden is dat ik zelf met torque en tennsion apparatuur heb gewerkt.
Wat voor mij een eye opener was, het gebruik van de momentsleutel!
In mijn perceptie was het altijd een kwestie van het moment instellen en trekken tot de klik. Nauwkeurigheid binnen de tolerantie van de sleutel.
Tijdens de training kregen we de opdracht om op een gecalibreerde testbank met een momentsleutel die op 100 nm stond ingesteld de sleutel aan te trekken tot de klik. Zonder op de monitor te kijken. Bijna iedereen zat er ruim overheen, 120 tot 150 nm ondanks dat we het voorzichtig deden. Tweede kans, toen zat iedereen tussen de 99 en 120 nm.
Leerpunt is dat de klik dus niet wil zeggen dat het moment goed is. Probleem is dat je niets ziet op de momentsleutel.
Dat was misschien het voordeel van de ouderwetse momentsleutels met een externe wijzer, waarbij je trok tot de wijzer de juiste stand had.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-11-2016 22:53 #165238 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Momentsleutel
Dat dacht ik ook ?! :S
Voorzichtig aantrekken tot de klik...

Maar hoe moet het dan wel?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Arnold de Groot
  • Arnold de Groot's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Arnold de Groot https://www.linkedin.com/in/arnold
Lees meer
29-11-2016 08:44 #165242 door Arnold de Groot
Beantwoord door Arnold de Groot in topic Momentsleutel
Heel rustig en geleidelijk de kracht opbouwen tot hij klikt, voor mij was het altijd duidelijk dat als je hard door blijft trekken je boven de ingestelde waarde uitkomt. Maar dat het zo gevoellig ligt wist ik ook niet.

Eerste Volvo 343-GLS 2-liter, tweede 480es nu Volvo 1800E 1970 Kleurcode 42, was origineel 100

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2016 08:59 #165243 door Zon
Beantwoord door Zon in topic Momentsleutel
Ok. En even ratelen en verder trekken?
Heeft dat nog invloed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Saskia De Vos
  • Saskia De Vos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
29-11-2016 11:04 - 29-11-2016 11:05 #165248 door Saskia De Vos
Beantwoord door Saskia De Vos in topic Momentsleutel
Weet iemand of het gebruik van een verloop-dop (van bv. 0,5 naar 0,25 inch) op een momentsleutel invloed heeft op de gegenereerde kracht? Doet dit de werkelijke van de ingestelde waarde afwijken?

Dit soort doppen:

...overgestapt op een Honda CB400T! Misschien tot ziens?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-11-2016 13:00 #165253 door Andre Koster
Beantwoord door Andre Koster in topic Momentsleutel
Die "momentsleutel" met die lange wijzer er aan is geen momentsleutel maar een torsiesleutel. Deze wijken nog veel meer af. Temperatuur, leeftijd, afmeting van de bout/moer.

Dus ik houd het op mijn momentsleutel.
Leuk dat je aangeeft dat jullie het allemaal fout deden. Dan nu graag: Hoe moet het dan wel?
Of was dit een werving om ons allemaal naar die cursus te krijgen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2016 06:33 - 30-11-2016 06:33 #165271 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Momentsleutel
Het antwoord op je vraag is reeds gegeven, Andre:

Arnold de Groot schreef : Heel rustig en geleidelijk de kracht opbouwen tot hij klikt


Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2016 06:37 #165272 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Momentsleutel

Saskia De Vos schreef : Weet iemand of het gebruik van een verloop-dop (van bv. 0,5 naar 0,25 inch) op een momentsleutel invloed heeft op de gegenereerde kracht? Doet dit de werkelijke van de ingestelde waarde afwijken?

Dit soort doppen:


Ik zie geen reden waarom het gebruik van dit soort doppen een afwijking zou veroorzaken, het is een één-op-één doorverbinding.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pieter Singelenberg (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
30-11-2016 10:09 #165273 door Pieter Singelenberg (GAST)
Beantwoord door Pieter Singelenberg (GAST) in topic Momentsleutel
inderdaad, "ruw" gebruik van een momentsleutel levert vaak hogere aandraaikrachten op dan wellicht gewenst, maar een ander voordeel van het werken met een momentsleutel is dat bij bv wielen vastzetten alle moeren/bouten met de zelfde kracht worden vastgezet; dus in praktijk allemaal wat te vast, maar dan wel gelijk, en dat is weer een voordeel; ik gebruik ook twee soorten momentsleutels, een voor boven de 50Nm en een voor waarden onder de 50 want de praktijk leert ook dat sleutels van 10-200 Nm in de lagere gebieden, voor bougies bv. eerder gaan afwijken dan sleutels die tot max 30 of 40 gaan; dit principe geldt ook voor bv bandenspanningsmeters, je moet nooit een meter voor truckbanden, die tot 12 bar gaan gebruiken voor personenauto banden, daarvoor kan je beter een meter gebruiken die max tot 3,5 gaat

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-11-2016 14:17 #165276 door Bob Marcelis
Beantwoord door Bob Marcelis in topic Momentsleutel
Inderdaad de manier is om in een rustige vloeiende beweging naar de klik te gaan. Wat ook een hele belangrijke factor is, is HET MERK. Ik ben kalibratietechnicus van beroep en kalibreer bijna dagelijks momentsleutels. Als je met momentsleutels werkt, investeer dan in een goed merk! Ik zie steeds meer van die chinese sleutels zoals tengtools, tank etc etc. Deze zijn leuk voor het eerste jaar, als ze dat al overleven, maar verlopen heel snel. Bij regelmatig gebruik zo ik hem ook laten kalibreren zodat je ook weet dat hij goed is. Verder altijd terugdraaien! En nooit gebruiken om iets los te trekken!

www.mostardyvonneregister.nl
instagram : @mostardyvonne
Bijlage:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.