Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter

Lees meer
11-03-2016 20:18 #158742 door Lars Rengersen
Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter is gemaakt door Lars Rengersen
Welke sleutel je nodig hebt om welk boutje los te krijgen weet ik vaak wel uit m'n hoofd.
Maar hoe vertaalt een sleutelmaat zich naar schroefdraad maat en weer naar te boren gat als je dat draad ergens in wilt tappen?

In het bijzonder wil ik weten welk schroefdraad en boor diameter er hoort bij de 3/8 en 1/2 duims sleutel.
Iemand dat paraat?
Een (linkje naar) een tabel met een totaaloverzicht is ook welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Schuller (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
11-03-2016 21:28 #158745 door Ronald Schuller (GAST)
Beantwoord door Ronald Schuller (GAST) in topic Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter
Hallo Lars, misschien kan je hier uithalen wat je zoekt.

www.amtcbv.nl/files/downloads/do ... rtabel.pdf

Gr Ronald

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-03-2016 22:01 #158746 door Bernard Piek

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-03-2016 21:13 #158802 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter
Dank! Dat zocht ik inderdaad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-03-2016 10:46 #158861 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter
Hi Lars,

Ik heb jouw vraag helemaal over here hoofd gezien, maar deze tabel is lekker compleet.

Teun

www.donkersteegmetaal.nl/assets/ ... tappen.pdf

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2016 10:29 #159155 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter

"Teun van Popta" schreef:
...deze tabel is lekker compleet.
www.donkersteegmetaal.nl/assets/Uploads/...rs-t.b.v.-tappen.pdf

De tabellen waar de eerder genoemde links naar verwijzen zijn completer. Daar vind je bv. ook de gegevens voor BSF-draad. Maar goed, dat zullen Volvo-sleutelaars niet nodig hebben als ze tenminste niet ook een antieke Engelse klassieker bezitten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-03-2016 18:52 #159167 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter
Hoi Lars,

Volgens mij geeft geen van deze tabellen antwoord op je vraag. Jij vroeg welke boor hoort bij sleutelmaat 1/2", maar zo'n tabel bestaat volgens mij niet. Wat deze tabellen geven zijn de draad diameter en de voor boor diameter, niet de sleutel.
Ik denk ook dat, als je echt gaat meten, je verschillende diameter koppen op de zelfde draad gaat vinden. Simpelweg omdat de functie van de bout daar ook een rol in speelt. Wel zal ongeveer 95% de zelfde kop diameter hebben. Zo hebben de meeste M6 boutjes een sleutel maat 10. Ik gok als ik zeg dat 1/2" sleutel bij een 5/16" draad hoort. (niet helemaal een blinde gok, M8 heeft een 13 sleutel wat weer het dichtst bij 1/2" ligt).

Dus je zult zo'n tabel zelf moeten maken :roll:

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Damme (GAST)
  • Ronald Damme (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
29-03-2016 19:04 #159168 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter
Als je een gat wilt boren voor een bepaalde schroefdraad, gebruik je toch een schuifmaat?

Volgens mij behoort een bepaalde sleutelmaat altijd bij een bepaalde schroefdraad. Zoals sleutel 13 hoort bij m8. Ook behoren de meeste sleutels 13 dezelfde lengte te hebben. Dit voor overdadige krachten te voorkomen. Mede hierdoor, brengen Engelse sleutels en ratelsleutela, bepaalde risico's met zich mee. (Dop 10 en 21, passen opdezelfde ratel)

Natuurlijk zijn hier bepaalde uitzonderingen in, maar kan me voorstellen dat die bouten ook andere treksterktes hebben.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2016 19:06 #159182 door Gerben Polder
Beantwoord door Gerben Polder in topic Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter
Ronald, dat vond ik een interessante stelling, dat iedere kop het zelfde is in relatie tot de schroefdraad. Zoals ik al aangaf zal dat bij 95% (grof weg) zo zijn, maar ik meende ook andere maten tegen te zijn gekomen.

Maar om eerlijk te zijn wist ik het niet zeker dus heb wat zitten googlen. Helaas heb ik nog steeds niet gevonden wat Lars zocht. Wel voor metrisch, maar niet voor imperiaal. Een lijstje voor standaard maten vind je hier www.fullermetric.com/products/hex/din961...rew_fine_thread.aspx . Maar met een kleinere kop zijn ze ook leverbaar. zie hier www.fullermetric.com/products/hex/jisb11...d_hex_head_bolt.aspx . Daar heb je sleutel 12 nodig voor M8. En tenslotte hebben ze in UNRC ook grotere koppen zoals voor de B7 Heavy hex cap screws hier www.fullermetric.com/holo-krome/index.aspx (Helaas Lars, geen van de tabellen in inches heeft de diameter van de kop er bij staan.)

Maar ik ben het nu helemaal met je eens Ronald, wil je weten welke diameter je moet boren, pak een schuifmaat, meet de diameter van de draad en zoek dan de voor boor diameter er bij op in een van de boven genoemde tabellen.

Visit polderamazon.wordpress.com for high resolution pictures of my restoration project

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-03-2016 19:48 #159188 door Rob Moltzer
Beantwoord door Rob Moltzer in topic Sleutelmaat > schroefdraad > boor diameter
Voor metrisch geld het volgende :

Het is de diameter min de spoed van de draad ,dus gewoon m6 heeft de spoed 1, dus 6 - 1 is 5, heb je nu een fijne draad,
zeg M10 maal spoed 1 is dus 9mm boren, normale draad M10 x 1.5 is dus boren 8,5.
Heb je nu een spoed van zeg M12 x 1.25 dan rond je af want een boor van 10.75 is lastig te vinden dat word dan 10.8.

Dit is de officiële methode voor metrische draad.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.