Mag ik een keer (mee) rijden met jouw 142/144/145 overdrive?

• Sjoerd van Dommelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2015 23:10 #151638 door Sjoerd van Dommelen (GAST)
Mag ik een keer (mee) rijden met jouw 142/144/145 overdrive? is gemaakt door Sjoerd van Dommelen (GAST)
Beste forum gebruikers, VKV leden,

Ik zoek iemand in de buurt van Rotterdam met een 142/144/145 met overdrive. Mijn vraag is of ik een keer mag (mee) rijden, omdat ik overweeg een overdrive te laten inbouwen, maar eigenlijk geen idee heb of het wel echt de rust op gaat leveren die ik voor ogen heb. Liefst B20 A, om het vergelijk zo kloppend mogelijk te maken. ... Ik hoor het graag of iemand me wil/kan helpen.

groet, Sjoerd

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Robert van Es (GAST)
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
27-05-2015 09:53 #151716 door Robert van Es (GAST)
Beantwoord door Robert van Es (GAST) in topic Mag ik een keer (mee) rijden met jouw 142/144/145 overdrive?
Hoi Sjoerd,

Ik had je graag willen helpen (maar ja, ik heb een Amazon, niet in de buurt van R'dam en bovenal niet in rijdende staat.... :roll: ).

Ik heb nu 3 verschillende Amazones gehad (over 25 jaar tijd), en ik heb in elke Amazon een overdrive laten zetten.
Ik kan mij indenken dat qua motorgeluid de Amazon en de 140 elkaar niet veel ontlopen; ik heb na elke ombouw genoten van de weldadige afname van geluid en toename praktische bruikbaarheid (iets minder verbruik is dan ook nog mooi meegenomen). Was voor ombouw 100 - 110 km/h een aardige kruissnelheid, met overdrive draai je zonder problemen 120 - 130 km/h met eenzelfde geluidsniveau.
Het kost even wat, maar ik heb het in alle aspecten het geld meer dan waard gevonden.

Hopelijk vind je nog een vrijwilliger voor het rijden.
groeten,
Robert

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2015 22:48 #151738 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Mag ik een keer (mee) rijden met jouw 142/144/145 overdrive?
Een overdrive scheelt 600-700 toeren. Ga er maar rustig vanuit dat dat een hoop herrie scheelt en ook slijtage van je motor. Ik spreek uit ervaring met een Amazon b20a.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-05-2015 23:20 #151739 door Rob Spoon
Een J-type overdrive, het nieuwere en sterkere model, heeft een reductie van 0,8. De oudere D-type doet 0,75. Dat betekent dus 3000 ipv. 4000 toeren met de D bij ca. 120km/h. Dat is een heftig verschil, rijdt enorm veel rustiger. De J-type is met 3200 toeren wat minder heftig. Ik heb een D in mijn 145, maar meerijden wordt binnenkort wat lastig omdat ik wat plaatwerk onderhoud ga doen.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Ruud Klok (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-05-2015 17:57 #151752 door Ruud Klok (GAST)
Beantwoord door Ruud Klok (GAST) in topic Mag ik een keer (mee) rijden met jouw 142/144/145 overdrive?
Ik heb een overdrive ingebouwd en nog geen moment spijt hiervan...
Het is lekkerder rijden op de snelweg en het scheelt super veel in toeren, herrie en brandstof.
Tuurlijk brul je ook lekker met je Volvo in z'n 4 maar als je de overdrive inschakelt... jammer voor je dat ik in Haarlem woon, anders had je met mij wel een stukje mogen rijden (Amazon) maar uit ervaring weet ik dat het geluid en de beleving in een 145 vergelijkbaar is.

Succes met je keuze, ga je met je Volvo op vakantie? Dan wist ik het wel... Inbouwen dat ding...

Volvo... Drive it like You hate it ;-) ... I think it likes it...

• Eric
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
28-05-2015 21:18 #151762 door Eric
Hoi Sjoerd,

Ik heb een 144 met een D-type overdrive (b20b met dubbele SU). Ik rijd er elke dag 100km mee en dan is zo'n overdrive toch wel een uitkomst. Ik heb er een gereviseerde onder, maar helemaal olielekvrij krijg ik hem niet niet. Vooral de D types zijn moeilijk. Ik heb ook een Amazon met een J-type eronder, deze zweet alleen een klein beetje.

Wat eventueel ook een optie is om een andere achteras te monteren. Ik meen dat er standaard een ratio van 4.1:1 onder zit. Ik heb ook een tijdje gereden met een 3.1:1 achteras. Dan kan je zelfs met normaal toeren 80 in z'n 3 rijden. Het nadeel is wel dat je een groot deel moet inleveren op koppel. Dit is uiteindelijk ook de reden geweest dat de 3,1:1 achteras weer in de schuur ligt en dat ik er een overdrive eronder heb gehangen. Volgens mij heb je ook nog assen met 3.54:1 en 3.73:1 dus er zijn meerdere compromissen te sluiten.

Lang verhaal kort; je mag zeker een keertje meerijden. Ik woon alleen wel in Nieuwegein, dus ook niet geheel naast Rotterdam.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-05-2015 15:46 #151787 door Gert Vegter

"Sjoerd van Dommelen" schreef:
... omdat ik overweeg een overdrive te laten inbouwen, maar eigenlijk geen idee heb of het wel echt de rust op gaat leveren die ik voor ogen heb.

De reeds genoemde voordelen van een overdrive kan ik alleen maar beamen. Hoeveel rust levert het op? Bij 120 km/u zal de motor ongeveer net zoveel toeren maken en dus net zoveel decibels produceren als in de 4e versnelling zonder overdrive bij ca. 90 km/u. Dat kun je nu dus al zelf bepalen met je eigen auto om een idee te krijgen. Bij 120 km/u zal er uiteraard wel wat meer windgeruis zijn.

• Maarten de Moel
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
29-05-2015 19:51 #151795 door Maarten de Moel
Beantwoord door Maarten de Moel in topic Mag ik een keer (mee) rijden met jouw 142/144/145 overdrive?
5 bak aan de b20 hangen is ook niet verkeerd
krijg je wel een andere pook..

super relaxt, kun je makkelijk 100 in zn 4 en dan nog een keer door naar de 5.

die overdrives weet men de prijzen ook wel van volgens mij
pas eentje op marktplaats.. ik dacht met bak 1000 of 1200 euro :roll:

maar die was dan wel gereviverfd

• Joop van Putten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-05-2015 23:57 #151803 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Mag ik een keer (mee) rijden met jouw 142/144/145 overdrive?

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

• Sjoerd van Dommelen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-05-2015 14:04 #151813 door Sjoerd van Dommelen (GAST)
Beantwoord door Sjoerd van Dommelen (GAST) in topic Mag ik een keer (mee) rijden met jouw 142/144/145 overdrive?
Hartelijk dank allemaal voor jullie reacties! Ik zie dat jullie met me meedenken en mijn vraag eigenlijk al beantwoord hebben voordat ik met een van jullie heb mee gereden, namelijk: doen die overdrive! Dank daarvoor.

Bruikbare tip om te vergelijken met 90 km/h tov 120 in geval van D type overdrive. Ik ga zelf uit van een J-type, omdat die wat duurzamer is en ik me kan voorstellen dat een reductie van 0,8 ipv 0,75 met een B20A bovendien slimmer is. Ik ga in mijn geval vooral letten op het verschil tussen 72 en 90 en tussen 88 en 110, omdat dat dat respectievelijk de basissnelheid en het maximum is dat je kan verwachten op Franse N-wegen ... en in Nederland zijn andere/hogere snelheden ook niet zinnig / mogelijk.

Het verschil in windgeruis is natuurlijk bergaf of zelfs vlak een keer goed te controleren (even met ingetrapte koppeling).

Wordt vervolgd. Groet, Sjoerd

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD