- Berichten: 4
Mag ik een keer (mee) rijden met jouw 142/144/145 overdrive?
- Sjoerd van Dommelen (GAST)
- Nieuw lid
-
Ik zoek iemand in de buurt van Rotterdam met een 142/144/145 met overdrive. Mijn vraag is of ik een keer mag (mee) rijden, omdat ik overweeg een overdrive te laten inbouwen, maar eigenlijk geen idee heb of het wel echt de rust op gaat leveren die ik voor ogen heb. Liefst B20 A, om het vergelijk zo kloppend mogelijk te maken. ... Ik hoor het graag of iemand me wil/kan helpen.
groet, Sjoerd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert van Es (GAST)
- Premium lid
-
- Berichten: 120
Ik had je graag willen helpen (maar ja, ik heb een Amazon, niet in de buurt van R'dam en bovenal niet in rijdende staat.... :roll: ).
Ik heb nu 3 verschillende Amazones gehad (over 25 jaar tijd), en ik heb in elke Amazon een overdrive laten zetten.
Ik kan mij indenken dat qua motorgeluid de Amazon en de 140 elkaar niet veel ontlopen; ik heb na elke ombouw genoten van de weldadige afname van geluid en toename praktische bruikbaarheid (iets minder verbruik is dan ook nog mooi meegenomen). Was voor ombouw 100 - 110 km/h een aardige kruissnelheid, met overdrive draai je zonder problemen 120 - 130 km/h met eenzelfde geluidsniveau.
Het kost even wat, maar ik heb het in alle aspecten het geld meer dan waard gevonden.
Hopelijk vind je nog een vrijwilliger voor het rijden.
groeten,
Robert
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
groeten, Rob Spoon
www.uwbouwmeester.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ruud Klok (GAST)
-
- Platinum lid
-
- Berichten: 430
Het is lekkerder rijden op de snelweg en het scheelt super veel in toeren, herrie en brandstof.
Tuurlijk brul je ook lekker met je Volvo in z'n 4 maar als je de overdrive inschakelt... jammer voor je dat ik in Haarlem woon, anders had je met mij wel een stukje mogen rijden (Amazon) maar uit ervaring weet ik dat het geluid en de beleving in een 145 vergelijkbaar is.
Succes met je keuze, ga je met je Volvo op vakantie? Dan wist ik het wel... Inbouwen dat ding...
Volvo... Drive it like You hate it

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Eric
- Premium lid
-
- Berichten: 123
Ik heb een 144 met een D-type overdrive (b20b met dubbele SU). Ik rijd er elke dag 100km mee en dan is zo'n overdrive toch wel een uitkomst. Ik heb er een gereviseerde onder, maar helemaal olielekvrij krijg ik hem niet niet. Vooral de D types zijn moeilijk. Ik heb ook een Amazon met een J-type eronder, deze zweet alleen een klein beetje.
Wat eventueel ook een optie is om een andere achteras te monteren. Ik meen dat er standaard een ratio van 4.1:1 onder zit. Ik heb ook een tijdje gereden met een 3.1:1 achteras. Dan kan je zelfs met normaal toeren 80 in z'n 3 rijden. Het nadeel is wel dat je een groot deel moet inleveren op koppel. Dit is uiteindelijk ook de reden geweest dat de 3,1:1 achteras weer in de schuur ligt en dat ik er een overdrive eronder heb gehangen. Volgens mij heb je ook nog assen met 3.54:1 en 3.73:1 dus er zijn meerdere compromissen te sluiten.
Lang verhaal kort; je mag zeker een keertje meerijden. Ik woon alleen wel in Nieuwegein, dus ook niet geheel naast Rotterdam.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
De reeds genoemde voordelen van een overdrive kan ik alleen maar beamen. Hoeveel rust levert het op? Bij 120 km/u zal de motor ongeveer net zoveel toeren maken en dus net zoveel decibels produceren als in de 4e versnelling zonder overdrive bij ca. 90 km/u. Dat kun je nu dus al zelf bepalen met je eigen auto om een idee te krijgen. Bij 120 km/u zal er uiteraard wel wat meer windgeruis zijn."Sjoerd van Dommelen" schreef:
... omdat ik overweeg een overdrive te laten inbouwen, maar eigenlijk geen idee heb of het wel echt de rust op gaat leveren die ik voor ogen heb.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Maarten de Moel
- Junior lid
-
- Berichten: 33
krijg je wel een andere pook..
super relaxt, kun je makkelijk 100 in zn 4 en dan nog een keer door naar de 5.
die overdrives weet men de prijzen ook wel van volgens mij
pas eentje op marktplaats.. ik dacht met bak 1000 of 1200 euro :roll:
maar die was dan wel gereviverfd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjoerd van Dommelen (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Bruikbare tip om te vergelijken met 90 km/h tov 120 in geval van D type overdrive. Ik ga zelf uit van een J-type, omdat die wat duurzamer is en ik me kan voorstellen dat een reductie van 0,8 ipv 0,75 met een B20A bovendien slimmer is. Ik ga in mijn geval vooral letten op het verschil tussen 72 en 90 en tussen 88 en 110, omdat dat dat respectievelijk de basissnelheid en het maximum is dat je kan verwachten op Franse N-wegen ... en in Nederland zijn andere/hogere snelheden ook niet zinnig / mogelijk.
Het verschil in windgeruis is natuurlijk bergaf of zelfs vlak een keer goed te controleren (even met ingetrapte koppeling).
Wordt vervolgd. Groet, Sjoerd
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.