caravan trekken

• van Wal
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2015 19:55 #149621 door van Wal
caravan trekken is gemaakt door van Wal
wat zijn jullie ervaringen met het trekken
van een caravan achter onze amazon'"s
wat voor aanpassingen verbeteringen
zijn er zoal gedaan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Perro
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
20-03-2015 21:37 #149626 door Perro
Beantwoord door Perro in topic caravan trekken
Dat is van lang geleden, vorige eeuw, dat we met een Amazon een caravan trokken. We reden eerst met een B18A en later met een B18D en kampeerden in een De Reu Casbah van maar liefst 3.30 m maar dan wel met fietsen en voortent er in, boodschappen, kofferbak vol met LPG tank, twee kinderen op de achterbank, imperiaal op het Amazon dak met een surfplank en liggend nog een fietsje. En alles met de simpele aanpassing van rubber blokken tussen de windingen van de achterveren. We kregen onderweg wel de vraag hoe we door de Ardennen waren gekomen :lol:
In de jaren 50 en 60 ging een gezin in een kevertje de Alpen over zonder aanpassingen ..........

• 11654-dummy
  • Elite lid
  • Elite lid
  • Amazon 1968, Puch 1957, Solex 62, yamaha fs1 77
Meer
20-03-2015 23:07 #149629 door 11654-dummy
Beantwoord door 11654-dummy in topic caravan trekken
Hoi

Ik ga elk jaar met een caravan 4mtr+ naar zuid Frankrijk. Vanuit Zoetermeer een kleine 1300 km.
Caravan is geladen rond de 1000 kilo.
De Amazon 122S heeft een B18b en rijd op gas.
Ophanging zijn nieuwe veren rondom, schokbrekers rondom (koni rood) dikke stabilisator voor 28mm.
Zin's 4 jaar stuurbekrachtiging en alle rubbers gewijzigd in PU.

Op de tolweg rijd ik gemiddeld een 95 tot 110 km per uur. Dit gaat prima. Natuurlijk wordt je vaak ingehaald als je in zijn 2 naar boven gaat. Maar je hebt wel bekijks. En je hebt vakantie.

Moet wel vaak tanken want de Amazon gebruikt 1 ltr Gpl op 4,5 km.

Dit jaar ga we naar italy maar wel met een tent.
Verbruik zal dan rond de 1 ltr op 10 km zijn. (Hoop ik)

Zorg wel dat de auto goed is en neem cruciale onderdelen mee.
Ik heb de eerste vakantie in 2004 geleerd dat niet alle onderdelen in Frankrijk te verkrijgen zijn.
Ik neem dus altijd mee een waterpomp compleet, spruitstuk pakking, uitlaatpakking, tap einden zowel uitlaat einde als kopkant. Een paar uitlaatrubbers. Als je geen 123 ontsteking hebt extra punten en condensator .

Gelukkig stuurt de club je wel spullen toe maar als je net als ik rondtrekt is het vervelend om een week op de zelfde camping of plaats te moeten blijven wachten op de spullen.

Andere nemen veel meer mee.

Veel plezier.

Cees

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
21-03-2015 19:58 #149668 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic caravan trekken
Ik rijd al meer dan 25 jaar met een caravan, soms een kleintje van 600kg maar ook regelmatig met een caravan van 1000kg. Een standaard Amazon heeft daar geen enkele moeite mee mits die technisch in orde is.

Zorg wel dat je papierwinkel in orde is; ofwel zorg ervoor dat de toegestane trekmassa vermeld staat op je kentekenbewijs. In een aantal landen heb je ook een aparte groene kaart nodig voor je caravan.

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
22-03-2015 17:50 #149704 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic caravan trekken
Ook wij gaan al jaren met de combi over de grens. Auto van te voren goed nakijken(onnodige opmerking :( ) Verder is een goede radiateur belangrijk. Ook wissel ik de koelfan naar een vijf blads en zet ik er een koudere thermostaat in. 75 graden oid. Dat gaat beter als de thermostaat eruit laten. Als je dat doet circuleert er volgens mij veel koelvloeistof buiten de radiateur om direct weer het blok in. Bij langere hellingen in de Jura bijvoorbeeld help je de koeling een handje door lekker de verwarming aan te zetten. :D :D ben je boven, verwarming uit en weer door.. Hoort er gewoon bij.

Verder is het geen probleem. Door het mooie koppel kom ik met onze B20a elke helling op. Zeker niet langzamer als menig nieuwere auto.
We rijden in Frankrijk nooit over de tolweg. Tot Metz/Nancy dan.. Scheelt misschien tijd, maar de rit is ook vakantie..

Veel plezier! Ik kan het je zeker aanraden.

Ps. Als je naar Engeland gaat zeker doen. Engelsen zijn gek op oldtimers, geeft iets extra's !

Hans

• Ronald Damme (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-05-2015 20:30 #151858 door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic caravan trekken
Wij willen over 2 weken met een Amazon en Caravan naar Noord Duitsland.

Dit weekend hebben we de combinatie getest, bij een klein lokaal evenement (25km verderop). Ik had toen een vervruik van 1 op 6,9. (er zat wel een rit zonder caravan tussen)

Wat is jullie verbruik, als je rijdt met een caravan. (ik heb een b18a met m30, caravan weegt ongeveer 750kg)

Ik merkte wel, dat de motor sneller warm wordt, dus misschien dat ik de thermostaat nog vervang voor vertrek, voor een koudere versie.

• Marcel van Soest
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
31-05-2015 20:49 #151859 door Marcel van Soest
Beantwoord door Marcel van Soest in topic caravan trekken
1 op 5 naar Zeeland met een Mostard Yvonne 306HD, het verbruik is dus behoorlijk maar het gaat prima!

• Hansw
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
31-05-2015 23:34 #151867 door Hansw
Beantwoord door Hansw in topic caravan trekken
Onze loopt op LPG 1:6, op benzine eerst 1:5 en nadat de stromberg gereviseerd was( nieuwe naald e.d.) 1:7,5. Als het niet vlak is rijden we altijd op BP Premium, of dat soort betere brandstof. Scheelt volgens mij echt met trekken/ koppel/rustig lopen.

Alvast goede reis!

Hans

• Peter Stok
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-06-2015 17:00 #152060 door Peter Stok
Beantwoord door Peter Stok in topic caravan trekken
Sinds drie jaar rijden mijn vrouw en ik met Amazon-combi van 1968 (met overdrive) regelmatig met Kip Compactcaravan door Europa (Zweden, Schotland, Duitsland, Frankrijk).
Op vlakke terrein rij ik op gas (verbruik tussen 1 op 7,5 ), op heuvelig c,q, bergachtig terrein op benzine (octaan 98)
verbruik 1 op 8,5 á 1 op 9),.Op snelweg rij ik rond de 95 km (teller).
De combinatie komt met verkeer mee, je behoort natuurlijk niet tot de snelsten, maar rijdend in de juiste versnelling verbaas ik me iedere keer nog over de kracht van B18D motor. Op de teller staat 645.000 km.
Met koeling geen probleem (vijfbladsventilator en Zwitserse radiator).
Wij rijden er met veel plezier mee en beseffen heel goed dat je met een auto rijdt die die 47 jaar oud is. De respons van andere rijders is zeer positief, duim omhoog, respect en veel verhalen van vroeger.
Tot slot, ik rij de auto daags, ook in de winter.
Peter Stok

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-06-2015 17:58 #152061 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic caravan trekken
Waarom op hellingen op benzine? LPG heeft een octaangetal van 107 en je hebt dus minder snel last van pingelen?
(Dat verbruik herken ik wel: met de 940 2.3 LPT gebruik ik op LPG 1 op 3,5.........onhandig, de tank is dan wat klein!)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD