Grijs kenteken en MRB

• Marcel Vaassen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2014 16:43 #146245 door Marcel Vaassen
Grijs kenteken en MRB is gemaakt door Marcel Vaassen
Ik heb een KvK nummer en een 245 op grijs kenteken op het oog.
Omdat de auto uit 1982 is heeft hij rondom glas en een achterbank.
Het is dus eigenlijk een gewone 245, maar dan met grijs kenteken.
Blijkbaar golden toen de regels van blinderen etc nog niet.

Nu wil ik deze auto bij de belastingdienst aanmelden als bedrijfsauto zodat ik grofweg 1000,- aan MRB bespaar.
Volgens een kennis moet de auto bij wijziging van de tenaamstelling omgebouwd worden volgens de huidige regels voor grijs kenteken, dus achterbank eruit, ramen blinderen, dak verhogen en schot achter de voorstoelen. Dit is natuurlijk niet mijn bedoeling. Op de site van de belastingdienst kan ik hier niets over vinden. Weet iemand welke regels er gelden bij het registreren van grijze kentekens waarvoor destijds geen aangescherpte eisen golden?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
10-12-2014 16:58 #146246 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Grijs kenteken en MRB
Uw kennis heeft gelijk.
de verwarring ontstaat door het grijze kenteken.
de belastingdienst slaat u echter aan voor het geelkentekentarief.
in de praktijk krijgt u in eerste instantie een aanslag grijs kenteken.
dit gaat goed tot het moment dat ze erachter komen dat de auto niet aan de voorwaarden voor het grijskentekentarief voldoet.
dit kan een week of een jaar duren , hangt af van het moment dat u geflitst wordt.
bij verkeerscontrole of flitscontrole wordt alles gekoppeld wegenbelasting , fiod , douane enz enz, ze zien dan op de foto geen verhoogd dak.
vervolgens krijgt u bezoek aan huis van de belastingdienst om de auto te controleren.
u krijgt dan te maken met een navordering al dan niet verhoogd met een boete.

• Marcel Vaassen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 11:44 #146275 door Marcel Vaassen
Beantwoord door Marcel Vaassen in topic Grijs kenteken en MRB
Hallo Rene,

Bedankt voor je reactie. Toch blijf ik het vreemd vinden dat de eisen die aan een voertuig gesteld worden blijkbaar veranderen als het voertuig wordt overgeschreven. Blijkbaar vervallen de eisen die in 1982 aan een grijs kenteken werden gesteld op het moment dat de auto wordt overgeschreven: merkwaardig!
Ik zit zelf in de bus-industrie. Ik kan me moeilijk voorstellen dat als iemand een tweede hands bus koopt deze opeens aan de Euro-6 emissie eisen moet voldoen.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2014 13:34 #146280 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Grijs kenteken en MRB
Ik heb een Volvo 245 diesel op grijs gehad, zonder achterbank. Toen de regels veranderd werden moest ik of het dak verhogen, of een achterbank plaatsen voor geel kenteken. En het maakte niet uit dat ik de auto al 2 jaar had hoor.
Oh, en er waren en zijn geen uitzonderingen hoor!

Ik heb een hoop geld verloren, er was niemand die hem wilde hebben. De auto was in 14 dagen tijd zo goed als waardeloos. De maatregel werd namelijk aangekondigd op iets van 15 december en ging in op 1 januari.....

Dus om nu in 2014 nog te klagen over de redelijkheid...... :lol:

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2014 15:36 #146285 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic Grijs kenteken en MRB
mmm... Tom, je hebt er nu niets meer aan waarschijnlijk, maar ik heb nog een achterbank! ;)
De eisen zijn tegenwoordig best fors: link!

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
11-12-2014 17:10 #146289 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Grijs kenteken en MRB
Hoi Rob! Het is gelukkig lang geleden, dus ik ben er al lang overheen! Het was een witte 245 ,met mijn reclame erop, die speciaal was omgebouwd, dus met een ingelaste vloer waar de achterbank en voetenbak had gezeten en een opstaand halfhoog schot meteen achter de voorstoelen.

De auto gekocht voor 10.000 gulden, na een jaar een revisie van 6000 gulden (verd..de 6-cilinder diesel) en weer een jaar verder dus die verandering. Ik was (ook wegens die slechte 6-cilinder diesel) van mening dat het geen zin had nog meer geld in het ding te steken. Ik vond uiteindelijk iemand in Franeker die hem wel wilde kopen als ik hem zelf bracht.....dat heb ik maar gedaan en met de trein terug naar Almere!! Ik geloof dat hij 1000 gulden betaalde, maar misschien was het nog minder!
Ik heb nog heeeeel lang de pest in gehad, ook omdat het "probleem" van Renault 5 turbo's op grijs kenteken natuurlijk simpeler op te lossen was geweest en zonder elke kleine ondernemer te benadelen.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD