Aanschaf Amazon, waar moet ik op letten

• vozzy Vos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-09-2014 10:28 #143264 door vozzy Vos
Aanschaf Amazon, waar moet ik op letten is gemaakt door vozzy Vos
Hallo allemaal,

Ik ben voor mijn vrouw op zoek naar een mooie Amazon, zelf hebben we al jaren een klassieker nl een Ford Mustang convertible uit 1966. En met de aanschaf van deze had ik ook meer moeten vragen en misschien wel langer moeten zoeken, dat had me veel geld gescheeld. Maar goed nu met de aanschaf van een mooie volvo heb tijd genoeg om er eens goed ervoor te gaan zitten.

Mijn vrouw rijd per jaar hooguit 4000 km en om onze centen in een nieuwe wagen te steken voel ik niets voor, vandaar dat de keuze qua merk en type al gauw gemaakt was.

Wat ik nu wil vragen aan de forumleden is waar moet ik op letten, wat zijn de slechte punten en waar moet ver van blijven.

graag jullie reacties

Gert-Jan Vos

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2014 11:21 #143267 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Aanschaf Amazon, waar moet ik op letten
Tja, ik zou even zoeken want er is al veel over dit onderwerp geschreven.
Een aankoopkeuring bij iemand die goed kijk heeft op Amazone's, keuringrapport geeft ook informatie.
Zit in Arnhem, we doen aankoopkeuringen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Jan van Bochove
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • '66 combi
Meer
07-09-2014 12:50 #143270 door Jan van Bochove
Beantwoord door Jan van Bochove in topic Aanschaf Amazon, waar moet ik op letten
Eigenlijk vooral op de carrosserie :o

Hoe kan je dat nu zeggen? :?: :?:

Als je carrosserie gaar is en er veel laswerk nodig is dan kost dat heel veel tijd en moeite.Ik ben zelf een combi aan het opknappen en sta iedere keer weer versteld van de tijd die het kost om een bepaald deel van de carrosserie op te knappen.
Behalve tijd heb je ook ruimte nodig waar je oldtimer meerdere weken kan staan (er van uit gaande dat je carrosserie behoorlijk gaar is) je moet vrijwel altijd meer demonteren dan je hoopte/dacht en komt daardoor vaal wéér meer tegen.
Etc. etc. Voor hen die zelf niet kunnen lassen door wat voor omstandigheden zal uitbesteden een hap uit je financiën nemen die je nooit meer terugverdient, je ziet maar al te vaak advertenties waarin er voor 18.000,= is versleuteld en de auto voor een vraagprijs van 12.000,= wordt aangeboden......

Als je dat afzet tegen bijvoorbeeld een (kapotte)achteras,versnellingsbak of complete remrevisie dan vallen die kosten behoorlijk mee.
Veel mensen zullen bijvoorbeeld eerder een versnellingsbak wisselen dan een nieuw binnenspatbord inlassen.
Zelfs als je het moet uitbesteden vallen die kosten mee ten opzichte van uitgebreid laswerk.

Wat ook nog eens geldt voor sleutelwerk is dat je de auto niet lang hoeft stil te zetten voor een reparatie.
Ik koop dan een gebruikt onderdeel, knap dat eerst helemaal op, bereid de reparatie voor qua inkoop van spullen die nodig zijn bij het verwisselen van het complete element en ga dan in één dag het complete onderdeel wisselen.
Je komt dan niet snel voor onaangename verrassingen te staan en bent de auto korter kwijt.

Dit zijn mijn ervaringen / adviezen maar het kan natuurlijk makkelijk zijn dat anderen er compleet anders over denken ;)
Sorry dat ik geen specifieke checklist paraat heb, ik sluit mij wat dat betreft bij Ed aan; dit forum eens doorspitten zal genoeg info opleveren, t' kost je tijd maar ik heb zelf gemerkt dat dit forum veel nuttige info bevat waardoor je vrij snel thuis raakt in het ama-wereldje.

groet, Jan

Na 10 jaar in mijn 245-D24TIC te hebben gereden voelt het nu alsof de resteauratie van de combi ook 10 jaar duurt ;-)

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-09-2014 17:54 #143278 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Aanschaf Amazon, waar moet ik op letten
Eigenlijk helemaal eens met Jan.
Dus ook mijn tip: koop geen roestbak. Neem een taxateur van de vkv mee, die weet precies waar op te letten en waar de ellende gewoonlijk zit:
Voorschermen boven de koplampen
Binnenschermen
Rond de voorruit
Dorpels
Dwarsbalkjes (bodem thv je voeten)
Bodemplaten
Onderzijde portieren
Onder zijraampjes
Rond de achterruit
Wielkastranden achter
Kofferbak (met name reservewielbak en achterzijde).

En zoals Jan ook al aangeeft, de overige delen zijn een kwestie van vervangen, kunnen ook kostbaar zijn maar dat werk valt over t algemeen mee tov laswerk.

Persoonlijk gebruik ik al sinds 1994 klassieke Volvo's als enige auto, en mijn ervaring is dat dat prima te doen is!

Ik wens je succes en wijsheid

Groet, Hans

• vozzy Vos
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2014 14:57 #143346 door vozzy Vos
Beantwoord door vozzy Vos in topic Aanschaf Amazon, waar moet ik op letten
Hallo Jan en Hans,

Erg bedankt voor de nuttige info.
Ik zal het forum eens doorspitten wat er allemaal al in staat.

En ik was ook niet van plan een roestbak te kopen want lassen kan ik helemaal niet en helaas is mijn portemonnee ook eindig

Als ik weer vragen heb meld ik me weer op dit forum.

Groeten,

Gert-Jan Vos

• Goossen Foppen
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
09-09-2014 20:15 #143362 door Goossen Foppen
Beantwoord door Goossen Foppen in topic Aanschaf Amazon, waar moet ik op letten

"Goossen Foppen" schreef:
Op de site van Jaap Blijleven staan handige aankooptips.
www.volvo-classic.com/aankooptips

Verder ben ik het met Jan en Hans eens. Technisch gezien kun je, eventueel met wat hulp, een hoop zelf, terwijl je voor laswerk altijd op een ander bent aangewezen als je dit zelf niet kunt. Met name op de uren kun je dan behoorlijk leeg lopen. :(

Soms is rond beter, soms vierkant, maar soms ook allebei: VOLVO

• Rob Baeten
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
09-09-2014 21:29 #143366 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic Aanschaf Amazon, waar moet ik op letten
Vozzy, het is misschien handig om je woonplaats te vermelden. Mogelijk woont er een clublid bij jou in de buurt waarvan je de wagen eens kunt bekijken. Vaak leer je dan al heeeeeel veel over de aandachts plekken van de wagen.

Groeten, Rob

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD