volvo 544 versus 1800

• Ron Dubbeld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-12-2013 15:09 #135493 door Ron Dubbeld
volvo 544 versus 1800 is gemaakt door Ron Dubbeld
Ik rij zelf al enige jaren een Amazon met veel plezier, ik gebruik de auto dagelijks ook in de winter.
Ee relatie van mij heeft een 1800 met gas die hij kwijt wil, moet wel eea aan gebeuren maar motorisch schijnt hij goed te zijn, tevens heeft hij een 544 met en 1 zonder gas, met gas is van binnen wat gemoderniseerd wat mij persoonlijk niet aanspreekt maar de auto zonder gas ziet er prima uit, ook van onderen.
Ik begrijp een beetje uit de diverse commentaren dat er aan een 544 aanmerkelijk meer onderhoudt zit dan aan een Amazon.
Graag zou ik wat info via dit medium krijgen.
Ron

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
26-12-2013 17:51 #135496 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic volvo 544 versus 1800
Een PV544 behoeft inderdaad wat meer onderhoud, maar dat betreft voornamelijk het grote aantal smeernippels, dat periodiek moet worden bediend. De enige nadelen van een standaard 544 t.o.v. een Amazon of een P1800 vind ik persoonlijk het ontbreken van schijfremmen en de aanzienlijke zijwindgevoeligheid. Het eerste is op te lossen, het tweede helaas niet.

• Ron Dubbeld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2013 10:32 #135552 door Ron Dubbeld
Beantwoord door Ron Dubbeld in topic volvo 544 versus 1800
dank je voor de reactie Gert, goeie tip van die remmen, de zijwind gevoeligheid is inderdaad een puntje van aandacht.
Wat mij wel weer aanspreekt is dat de auto niet zo laag is als de 1800.het is wat prettiger in en uitstappen.

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-12-2013 18:18 #135576 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic volvo 544 versus 1800
Ja, de instap en zitpositie is bij de Amazon volledig anders dan bij de P1800.
Onderhoud van de Amazon is vergelijkbaar met die van de 544, techniek verschilt niet veel en de smeernippels hoef je maar periodiek door te smeren.
Persoonlijk vind ik de Amazon de 'beste koop'

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Ron Dubbeld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2014 23:16 #135920 door Ron Dubbeld
Na enig dubben kom ik toch tot dezelfde conclusie als Ed, nu heb ik mijn oog laten vallen op een mooie combi automaat, mijn vraag is nu eigenlijk, zijn er mensen met ervaring met de automatische transmissie bij de Amazon , ik heb daar eigenlijk niet echt positieve berichten over gehoord.

Ron Dubbels

• Gert Vegter
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-01-2014 00:09 #135923 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic volvo 544 versus 1800
Sinds 2008 rij ik met regelmaat in een Amazon met automaat, de Borg-Warner 35 drietraps automatische transmissie. Deze is op zich best wel bedrijfszeker, mits het peil en de conditie van de ATF af en toe wordt gecontroleerd. Als dat laatste niet gebeurt, kunnen er problemen ontstaan.
Verder is bij de aanschaf van een Amazon met automaat de historie van de bak vaak niet bekend. Gezien de leeftijd van een Amazon kan het dan gebeuren dat je vroeg (als je pech hebt) of laat plotseling geconfronteerd wordt met de noodzaak tot revisie van de bak, want zo'n ding gaat nu eenmaal niet eeuwig mee. Ook komt het voor dat zo'n BW35 in het verleden eens is gereviseerd op een inferieure wijze, hetgeen de levensduur uiteraard evenmin ten goede komt.
Ziedaar de oorzaak van de negatieve verhalen.
Maar last but not least: ook een BW35 in perfecte staat heeft één groot nadeel: de koppelomvormer vreet een aanzienlijk deel van het motorvermogen weg, hetgeen resulteert in een fors langzamere acceleratie bij een standaard motor. En dat is iets waar niemand positief over zal zijn, maar wat je voor lief moet (kunnen) nemen.

• Ron Dubbeld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-01-2014 21:19 #136715 door Ron Dubbeld
Gert, bedankt voor de reactie, ik hou je op de hoogte van de voortgang.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD