Onderzoek Oldtimerbeleid

• Thomas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2012 00:43 - 27-12-2012 15:53 #121621 door Thomas
Onderzoek Oldtimerbeleid is gemaakt door Thomas
Beste clubleden,

Voor mijn studie Technische Bestuurskunde aan de TU Delft, doe ik onderzoek naar oldtimerbezit en een nieuw oldtimerbeleid in Nederland. Daarvoor heb ik een online vragenlijst opgesteld waarin oldtimerbezitters een aantal vragen worden gesteld. Ik zou hier iedereen die eigenaar van een oldtimer is, willen vragen om mij te helpen bij het onderzoek en de vragenlijst in te vullen.

In de vragenlijst wordt een nieuwe regeling voorgesteld, dit is een puur hypothetisch geval en het hoeft dus niet de beste, de meest geschikte, of de oplossing met mijn voorkeur te zijn.

Deze is te bereiken via www.thesistools.com/oldtimerbeleid

Alvast enorm bedankt!

Groeten Thomas
Laatst bewerkt 27-12-2012 15:53 door Thomas .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Siang Phoa
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 01:47 #121623 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic Onderzoek Oldtimerbeleid
Ik heb wel enige kritische vragen mbt deze enquete ( net zoals tav de meest recente van de FEHAC ) :
wat is de maatschappelijke relevantie tussen het inkomen en het bezit danwel gebruik van een 30 plusser?
Waar is de grens van maximaal 4000 km/jaar op gebaseerd?
Op uitstoot van schadelijke stoffen, op benzine, op lpg, op diesel?
In hoeverre tellen in het buitenland gereden kilometers hierin mee?
Stel dat ik heb deelgenomen aan een clubritje van 17.000 km in het buitenland, en in NL slechts 2500 km rijd, wil dat dan zeggen dat dan zeggen dat ik voor de komende 5 jaar belastingplichtig ben?

Met mijn twee 30 plussers rij ik gemiddeld totaal 8000 km per jaar op benzine. Is dit één keer of twee keer bingo voor de staatskas?
Milieu overwegingen zijn aanleiding voor deze maatregelen. Het antwoord hierop is evident: zet al het benzine ouwe meuk op lpg. Maar dan conformeren ze niet meer aan de beoogde nieuwe eisen van Bruxelles over cultureel erfgoed , en moet je alles langs de lat van 2013 gaan halen.
Kortom: je bent asociaal bezig als je een auto rijd die ouder is dan één jaar.

Ik zal de enquete invullen, maar naar mijn mening geeft deze geen toegevoegde waarde aan de andere onderzoeken, laat staan dat het de doelgroep echt zal helpen, al hoop ik van wel.
Politiek en betrouwbaarheid... voor mij is dat ongeloofwaardig.

Met de beste wensen voor 2013...

The all is a question of mind over matter,
but if you do not mind, it does not matter.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 09:39 #121624 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Onderzoek Oldtimerbeleid
Wat heb je dat prachtig gezegd, Siang! En de inhoud deel ik ook geheel.
Ik zie overal stokken waarmee de oldtimerliefhebber legaal geslagen kan worden :shock: ....Ook van mijn kant een heel gelukig 2013!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• Ed van der Zee
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 12:58 #121630 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Onderzoek Oldtimerbeleid
niets aan toe te voegen Siang.....dit soort ambtelijke regelarij verdient het om ontdoken te worden...
Heb nog een stuk of 3 instrumentenclusters voor de Amazon, welke km stand had je willen hebben ??

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

• Thomas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-12-2012 13:19 #121632 door Thomas
Beantwoord door Thomas in topic Onderzoek Oldtimerbeleid

"Siang Phoa" schreef:
Ik heb wel enige kritische vragen mbt deze enquete ( net zoals tav de meest recente van de FEHAC ) :
wat is de maatschappelijke relevantie tussen het inkomen en het bezit danwel gebruik van een 30 plusser?
Waar is de grens van maximaal 4000 km/jaar op gebaseerd?
Op uitstoot van schadelijke stoffen, op benzine, op lpg, op diesel?
In hoeverre tellen in het buitenland gereden kilometers hierin mee?
Stel dat ik heb deelgenomen aan een clubritje van 17.000 km in het buitenland, en in NL slechts 2500 km rijd, wil dat dan zeggen dat dan zeggen dat ik voor de komende 5 jaar belastingplichtig ben?

Met mijn twee 30 plussers rij ik gemiddeld totaal 8000 km per jaar op benzine. Is dit één keer of twee keer bingo voor de staatskas?
Milieu overwegingen zijn aanleiding voor deze maatregelen. Het antwoord hierop is evident: zet al het benzine ouwe meuk op lpg. Maar dan conformeren ze niet meer aan de beoogde nieuwe eisen van Bruxelles over cultureel erfgoed , en moet je alles langs de lat van 2013 gaan halen.
Kortom: je bent asociaal bezig als je een auto rijd die ouder is dan één jaar.

Ik zal de enquete invullen, maar naar mijn mening geeft deze geen toegevoegde waarde aan de andere onderzoeken, laat staan dat het de doelgroep echt zal helpen, al hoop ik van wel.
Politiek en betrouwbaarheid... voor mij is dat ongeloofwaardig.

Met de beste wensen voor 2013...

Beste Siang, allereerst bedankt voor de beste wensen en daarnaast ook je feedback.

De inkomensvraag is opgenomen om een antwoord te kunnen bieden op uitspraken als 'een oldtimer is een hobby voor rijke lui'. Het is niet waar het onderzoek om draait, maar op deze manier kan er wel op een iets beter gefundeerde manier hierover worden gesproken. Verder heb je erg toegepaste vragen. Wellicht is het goed iets te zeggen over de kern van het onderzoek. Dit is in ieder geval niet het ontwerpen van dé maatregel waarmee de oldtimerproblematiek in 1 klap opgelost kan worden. Misschien goed om op te merken is dat wat er wordt voorgesteld zeker niet de beste, of zelfs een goed werkende oplossing hoeft te zijn. Er wordt meer gekeken naar welke factoren een rol spelen bij de beleidsvorming, waarbij er nu erg is ingezoomd op 1 oplossingsgebied. Dit had dus voor hetzelfde geld een andere maatregel kunnen zijn.

Groeten Thomas

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
27-12-2012 14:07 #121633 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Onderzoek Oldtimerbeleid
Nou, "hetzelfde geld" is wat ongelukkig misschien? :lol: Het valt me wel op dat er weinig rekening wordt gehouden met de oldtimerbezitter die meerdere auto's bezit. Het is voor mij bijvoorbeeld niet zo moeilijk om onder de 2000 km per jaar te blijven: ik pak gewoon de volgende auto. Natuurlijk is dat een luxe, en zijn veel liefhebbers heel blij dat ze zich er één kunnen veroorloven, maar er zijn er toch velen zoals ik... dus kan ik met een gerust hart laten weten dat ik wel accoord kan gaan met zo'n regeling, maar een hoop van mijn vrienden niet!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• 12475-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2013 14:47 #121909 door 12475-dummy
Beantwoord door 12475-dummy in topic Onderzoek Oldtimerbeleid
Ik sluit mij aan bij hetgeen Siang heeft geschreven.

Daarbij wil ik overigens graag toevoegen dat in -tot dusver IEDERE- enquete de vraag of men plezier beleeft aan het rijden ontbreekt. Er wordt gevraagd naar hoeveel km men per jaar rijdt.
Om eerlijk te zijn rijdt ik graag stukjes om. De snelweg is vaak de snelste weg om te volgen, maar de B- en C-wegen geven toch zeker meer plezier.

Waar in enquetes ook regelmatig aan voorbij gegaan wordt, is het feit dat er mensen zijn die maar behoefte hebben aan één auto. Ik werk op loopafstand van huis en de oldtimer wordt daardoor per definitie slechts gebruikt voor (familie)bezoek of afspraken op grotere afstand.

Een nieuwe regeling om te voorkomen dat mensen een oldtimer gaan rijden zodat zij goedkoop kunnen rijden is in sommige opzichten gerechtvaardigd, maar in andere opzichten niet.
Heeft iemand er weleens aan gedacht dat met de hedendaagse strenge APK-eisen een klassieker juist voor die groep (die goedkoop wil rijden) al snel ontzettend kan tegenvallen?
En wat te denken van regulier onderhoud? Ik heb enkele jaren geleden eens een Opeltje Astra GSI uit 1993 gehad omdat ik destijds in Den Haag werkte... maar jaar na jaar werd dat onderhoud duurder.
Goed onderhouden oldtimers zijn tevens minder vervuilend dan de auto's die "opgereden" worden.

Lastig hoor, zo'n nieuwe regeling verzinnen. Eigenlijk is de huidige regeling best goed.

• 12475-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-01-2013 14:55 #121910 door 12475-dummy
Beantwoord door 12475-dummy in topic Onderzoek Oldtimerbeleid

"Wesll Deckers" schreef:
Heeft iemand er weleens aan gedacht dat met de hedendaagse strenge APK-eisen een klassieker juist voor die groep (die goedkoop wil rijden) al snel ontzettend kan tegenvallen?

Nu ik er zo over nadenk... lost het probleem niet vanzelf op?

De groep Goedkoop-rijders (om ze zo maar even te noemen) zal wanneer de kosten voor onderhoud of het APK-waardig houden/maken van hun auto oplopen, gewoon uitwijken naar andere goedkope auto's aan de onderzijde van de markt. Nu zijn dat diesel-Benzen uit 1985, straks auto's uit midden '90.

Of zie ik hier iets over het hoofd?

Zoveel oudere auto's zie ik niet op de weg tegenwoordig. Ja, die diesel-Benzen rijden er best veel...

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
02-01-2013 22:35 #121927 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Onderzoek Oldtimerbeleid
Zojuist je vragenlijst ingevuld.
Eigenlijk ben ik wel erg benieuwd naar de achterliggende methodologie. Je schreef:

"Thomas Nispeling" schreef:
Er wordt meer gekeken naar welke factoren een rol spelen bij de beleidsvorming, waarbij er nu erg is ingezoomd op 1 oplossingsgebied. Dit had dus voor hetzelfde geld een andere maatregel kunnen zijn.

Hoe kun je met één specifiek (en ik mijn ogen vrij onhandig) gekozen maatregel iets zeggen over de factoren die een rol spelen bij de beleidsvorming?
Als je een andere maatregel of net iets andere maatregel als uitgangspunt had genomen, had ik de vragenlijst wellicht heel anders ingevuld. Is het dan niet veel logischer juist een breed scala aan maatregelen uit te vragen en dan per maatregel de relevante factoren langs gaan?

Tot slot nog een opmerking: als je onderzoek doet naar beleidsvorming, moet je dan niet op zoek naar beleidsmakers als respondenten?

Hoe dan ook, succes met je onderzoek! Hopelijk deel je ook de uiteindelijke resultaten hier op het forum.
Iedere aandacht die ze zaak van een bepaalde kant belicht is wat mij betreft een goede en dus welkom!

• Adriaan Nagel
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
03-01-2013 20:56 #121959 door Adriaan Nagel
Beantwoord door Adriaan Nagel in topic Onderzoek Oldtimerbeleid
Zoals al eerder werd gesteld zijn milieuoverwegingen het alibi voor dit soort onderzoeken en maatregelen. Ik ben ervan overtuigd dat het milieu ons aller aandacht verdient, maar weet ook dat de dociele en makkelijk aan te slagen automobilist een voor de hand liggende bron van inkomsten voor de staat is.
Wanneer er wordt gesproken over belasting van het milieu wordt te vaak vergeten om ook te kijken naar schade door vuurwerk, de open haard en de vuurkorf. De haalbaarheid van dit soort onderzoeken is niet zo makkelijk te realiseren als het heffen van belasting op het bezit van een auto. De betreffende doelgroep is wellicht ook minder aanspreekbaar dan over het algemeen keurige meneren van middelbaar+.
De overheid is dus niet alleen in dit opzicht onvoorspelbaar en onbetrouwbaar, maar ook laks, laf en lui.
Ik vraag me overigens af wat het verband zal zijn dat straks wellicht gelegd wordt tussen gereden kilometer, geslacht, aantal te rijden kilometers, inkomen en opleidingsniveau.
De enige zekerheid die we met elkaar hebben is dat onze liefhebberij er niet goedkoper op zal worden.

122S
C70 Cabrio Soft

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD