1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu?

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2012 11:54 #113666 door Edo Dijkgraaf (GAST)
1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu? is gemaakt door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beste mensen,

Ik heb een probleem. De afgelopen jaren hebben wij met veel plezier in een 1969 Volvo Amazon gereden. Een paar jaar geleden was de bodem nog aardig, maar ik heb de auto niet getectyleerd. Nu is de bodem slecht.

Voordat deze forumbijdrage wordt verplaatst; dit is geen technisch verhaal.

De 20e verloopt de APK. Wij hebben privé teveel aan ons hoofd om nu een schuur te zoeken waarin we de auto de komende jaren verder laten wegkwijnen. Het is tijd voor drastische maatregelen, maar ik weet niet welke.

1.
Ik kan de auto naar de sloop rijden, maar dat gaat me aan het hart. Toen we nog wat meer tijd hadden, heb ik de Amazon voorzien van nieuwe verlaagde veren (achter verzwaard vanwege de gastank), nieuwe Koni's, een 123 ignition en de dikste stabilisator van IPD. Verder staat de auto op goede winterbanden van Vredestein. Ik kan de wielen houden, de ontsteking verwijderen en de stabilisatorstang demonteren om hem te laten opknijpen. De ontsteking en de banden zou ik dan weer op een 144 kunnen gebruiken.
2.
Ik kan alles laten zitten en een liefhebber mijn auto kado geven, maar de voorschermen, de accubak en de deuren zijn ook slecht. Ik ben dol op het originele Nederlandse kenteken, maar volgens mij zijn er niet zoveel mensen die daar veel om geven.
3.
Waarschijnlijk is oplossing nummer 3 de beste, maar ik weet niet wat oplossing nummer 3 is.

Een duwtje in de goede richting wordt zeer op prijs gesteld.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Spoon
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2012 12:33 #113668 door Rob Spoon
Beantwoord door Rob Spoon in topic 1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu?
3. hier op de site te koop aanbieden. Dan moeten we het draadje wel verplaatsen, naar 'te koop'. Met wat meer foto's erbij.

groeten, Rob Spoon

www.uwbouwmeester.nl

• R.P. Leuvenink
  • Premium lid
  • Premium lid
  • Al vanaf 2002 in bezit van een Amazon.
Meer
15-05-2012 12:35 #113669 door R.P. Leuvenink
Beantwoord door R.P. Leuvenink in topic 1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu?
De beslissing dat je m weg wilt doen is al genomen als ik je zo hoor. Ik zou m verkopen aan de hoogste bieder hier op t forum of marktplaats(een paar honderd eu moet toch lukken lijkt me). (met als ''eis'' dat als de auto inderdaad te slecht is voor reparatie en alleen goed is voor onderdelen dat jij t kenteken terug krijgt, als je dat leuk vindt?_

Waar staat de auto? Zijn alleen bodemdelen rot of ook dragende (chassis)delen?

• Mark Murre (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
15-05-2012 13:06 #113671 door Mark Murre (GAST)
Beantwoord door Mark Murre (GAST) in topic 1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu?
Als je de auto gaat slopen en het kenteken wilt houden dan heb je toch een apk en verzekerings plicht of je moet de auto schorsen maar dat kost ook elke keer geld.

Ik zou de auto helemaal strippen en dan een betere koets kopen waar je alles weer opzet, alleen heb je dan wel een ander kenteken .

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
15-05-2012 18:56 #113681 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic 1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu?
Beste Edo,,

Helaas staat de prijs van een goede amazon in geen enkele verhouding tot de kosten van een goede restauratie.
dat was 10 a 15 jaar geleden anders.
Om deze rede worden de meeste gesloopt.
voor het originele kenteken bestaat helaas geen legale oplossing , wel een illegale maar dat is absoluut niet aan te bevelen.

Maak goede foto"s en vekoop hem hier als onderdelen auto.

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-05-2012 14:29 #113723 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic 1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu?
Wat onaardig dat ik niet gereageerd heb. Ik was in de veronderstelling dat ik een berichtje zou ontvangen als er gereageerd werd.

Zojuist heb ik Erik Ciesluk een berichtje gestuurd dat hij de auto mag komen halen. Ik weet dat ik er spijt van zal krijgen, maar ik heb het nu zo beslist. De Amazon was een trouwe vriend. Een paar jaar geleden werd mijn vrouw ernstig ziek, waardoor het onderhoud op plan B kwam. Ik heb wel braaf klepjes gesteld en olie ververst, maar dat is ook alles. De carburateur is bijvoorbeeld nog nooit beroerd.
Dit is geen dramatisch verhaal. Mijn vrouw en ik waren al een paar jaar aan het proberen kinderen te krijgen, toen we er achter kwamen dat ze baarmoederhalskanker had. Ze is genezen, en we mochten zelfs de ouders worden van een prachtige dochter:

Het is jammer van de Ama. Ook als hij gesloopt wordt, zijn er nog tal van onderdelen die we op een 144 (ruime achterbank voor een kinderzitje) zouden kunnen gebruiken. Ons hart ligt echter bij een Amazon. De logica is mogelijk niet voor iedereen te volgen, maar daarom sparen we door voor een 164. Laten we maar even gaan fietsen, en over een tijdje van de nood een deugd maken. Zo'n luxe auto past eigenlijk niet bij ons, maar je zult ons vast niet horen klagen als we er een hebben weten te verwerven.

De logica in de keuze voor een 164 is, dat er geen onderdelen van een Amazon op passen, zodat ik minder spijt heb.

Bedankt voor jullie vriendelijke reacties.

• 05703-dummy
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
18-05-2012 13:11 #113754 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic 1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu?
ik miste je al een tijd op 't forum...
als je dit allemaal zo leest dan ga je vanzelf relativeren en dan kom je al snel tot de conclusie dat een Ama eigenlijk maar bijzaak is.
ik wens je veel geluk met je gezinnetje, en wellicht dat die 164 er ook nog eens bij komt. een 145 of 245 is overigens ook een ideale gezinsauto moet ik zeggen en wat minder "exotisch" dan een 164; dit kan zo z'n voordelen hebben als je 'm netjes en rijdend wilt houden in combinatie met alle andere zaken in 't leven...

Groet, Hans

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
18-05-2012 19:49 #113764 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Beantwoord door Edo Dijkgraaf (GAST) in topic 1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu?
Bedankt voor de gelukswens Hans. We hebben een Land Rover, dus behoefte aan een estate is er niet. De combi Amazon en Land Rover was ideaal. De voorganger van de Amazon was een 740 estate. Heerlijke auto, maar zielloos als je het vergelijkt met een Amazon.

Deze 144 link.marktplaats.nl/558675846 blijft overigens lonken.

Gelukkig is Mook ver weg.

• Edo Dijkgraaf (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-05-2012 14:01 #113782 door Edo Dijkgraaf (GAST)
Wachten duurt lang. Misschien kan ik nog even de ANWB-bordjes eraf schroeven.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
19-05-2012 22:33 #113794 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic 1969 Amazon moet eigenlijk weg. Wat moet ik nu?
Hallo Edo,

We hebben 'm toch nog maar even de Maeslantkering laten zien, voordat we op weg naar Hengelo gingen:

De auto heeft ons keurig thuis gebracht. De Punto kan 'm absoluut niet bijhouden. Hij trekt echt als een beer. Op de snelweg merk je het verschil tussen een normale B18 en deze B20 pas echt.

Nu maar eens goed nadenken wat er mee gaat gebeuren, ik weet 't even niet. Sowieso (nog) niet richting de autosloop.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.
Bijlagen:

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD