Hulp gevraagd: gestrand met mijn 145

• Peter Mayringer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2012 09:17 #110414 door Peter Mayringer
Hulp gevraagd: gestrand met mijn 145 is gemaakt door Peter Mayringer
Ik ben gisteren gestrand met mijn 145 in de kou met vrouw en kleine kinderen en hond. Gelukkig was er iemand zo vriendelijk te stoppen en mijn vrouw en kinderen naar een restaurant te brengen verderop langs de A12.
Mijn auto is vervolgens naar datzelfde restaurant weggesleept (Companille in Zevenaar).

Ik woon zelf in Doetinchem, dus het is nog 15 min. rijden normaal gesproken. Is er iemand die hier in de buurt woont en me kan en wil helpen met wegslepen of een auto ambulance? :?: :?: :?:

groeten,
Peter Mayringer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Mayringer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-02-2012 11:32 #110419 door Peter Mayringer
Beantwoord door Peter Mayringer in topic Hulp gevraagd: gestrand met mijn 145
Het is geregeld. Ik ga hem straks ophalen.

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-02-2012 12:35 #110421 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Hulp gevraagd: gestrand met mijn 145
Wat is er aan de hand dat je niet verder kon? Ben ik wel benieuwd naar, ik ben sinds 1979 met een Volvo nog nooit blijven staan en schep daar altijd over op! (Wel eens zonder koppeling uit Frankrijk terug en een keer op drie cilinders....)

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
05-02-2012 15:28 #110430 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Hulp gevraagd: gestrand met mijn 145
wordt het toch is tijd voor ANWB lidmaatschap :?

• Peter Mayringer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2012 18:25 #110444 door Peter Mayringer
@Rene. Misschien toch het overwegen waard.

Mijn blok is overleden. :cry: Ik ben bezig om het blok uit elkaar te halen. Maar verder onderzoeken hoeft al niet meer. Ik kwam een stuk krukas tegen van een cm of 8 wat op de motorsteun lag. Normaal zit dit toch in het blok :roll:
In het onderblok zit een gat van een cm of 8 doorsnee.

Het blok kan dus naar het museum, mocht daar interesse voor zijn. Ik zal morgen bij daglicht eens wat foto's maken.

Ik ben nu dus op zoek naar een vervangend B20 blok. Of kan ik trouwens ook 'gewoon' een nieuwer blok nemen, bv een 2.3i uit een 740/940/.... ?

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2012 18:35 #110446 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic Hulp gevraagd: gestrand met mijn 145

"Peter Mayringer" schreef:

Mijn blok is overleden. :cry: Ik ben bezig om het blok uit elkaar te halen. Maar verder onderzoeken hoeft al niet meer. Ik kwam een stuk krukas tegen van een cm of 8 wat op de motorsteun lag. Normaal zit dit toch in het blok :roll:

Het blok kan dus naar het museum, mocht daar interesse voor zijn. Ik zal morgen bij daglicht eens wat foto's maken.

Ik ben nu dus op zoek naar een vervangend B20 blok. Of kan ik trouwens ook 'gewoon' een nieuwer blok nemen, bv een 2.3i uit een 740/940/.... ?

Aj, daar helpt zelfs tape en/of touw en/of een hele uitgebreide gereedschapskist niet tegen.. :(
'Gewoon' een modernere motor erin lepelen gaat niet, dat wordt een heel project met aangepaste motorsteunen, verbrede versnellingsbaktunnel, andere aandrijfas, andere versnellingsbak + steun etc etc. Een B20 (of B18) erin zetten is toch heel erg veel eenvoudiger.

Ziet de motor er nu zo uit? Heb meerdere foto's gezien die op deze plek defect geraakt zijn. Kan het zijn dat de motor op een of andere manier zonder olie is komen te staan?
sites.google.com/site/sefeldtaut ... dright.JPG

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2012 18:45 #110449 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Hulp gevraagd: gestrand met mijn 145
Een blok uit een 740 of940 is mogelijk maar alleen met aanpassingen(hoop werk)

Een goedeb18 of b20 moet je net treffen.
Wat wordt aangeboden moet meestal worden gereviseerd.
Maar een b20 waarvan de krukas door het blok is geslagen willen we natuurlijk foto"s zien ;)

• Tom Steverink
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2012 19:27 #110451 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Hulp gevraagd: gestrand met mijn 145
Je kunt natuurlijk ook overwegen een gereviseerd blok te kopen bij een van de Volvo handelaren, die kosten rond de 2000 euro. Er wordt hier in de club ook nogal eens wat aangeboden, je kunt ook een gevraagd-advertentie zetten.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
06-02-2012 19:50 #110453 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Hulp gevraagd: gestrand met mijn 145

Mijn blok is overleden. Ik ben bezig om het blok uit elkaar te halen. Maar verder onderzoeken hoeft al niet meer. Ik kwam een stuk krukas tegen van een cm of 8 wat op de motorsteun lag. Normaal zit dit toch in het blok

Oei dat is minder, maar met een nieuwe auto heb je ook wel is de ANWB nodig.

Een 2-7-9 serie 2,3i motor past maar hou wel rekening met het volgende:

B20 staat rechtop een 2-7-9 serie niet, zet je deze recht op dan staat de bak scheef. Beter is dat je de bak en motor van een 2-7-9 serie in zijn geheel erin lepelt dan heb je of een 5 bak of een 3traps aut met OD. De handbak moet worden voorzien van een ander vliegwielhuis want je 2,3 komt rechtop te staan dit heeft te maken met je subframe die is anders dan bij een 2-7-9 serie. Of je het vliegwielhuis van een aut ook om te lassen is weet ik niet dat zal je na moeten gaan. Je zal altijd de baksteun moeten verplaatsen als je de bak van een 2-7-9 serie gebruikt. De cardan as inkorten indien je nu ook geen OD hebt. Je snelheids meter aanpassen voor 1 zonder kabel, echter bij de eerste 2 serie en ik dacht ook de eerste 7 serie hadden nog een mechanische snelheids aanduiding een 3 traps met OD is bij mij weten altijd electronish aangedreven. Dan zal je nog wat rand apperatuur moeten aanbrengen en wat electronica voor bijv. de electrische benzine pomp(en) een retourleiding (benzine). Ik weet niet hoe het zit met je uitlaat, hij zit net als je 145 aan de pass. kant echter de inlaat zit aan de bestuurders kant. Als je toch bezig bent dan en je rijd op gas kun je overstappen op gasinjectie, dit heeft iets meer vermogen dan het conventionele systeem en is wat bedrijfszekerder. Wat je ook kunt doen is een turbo blok erin leggen wordt het een bloedsnelle 145 :twisted:

Ga er niet vanuit dat je met een paar knaken klaar bent en je zal de overweging moeten maken of het de auto waard is en hoe lang je nog in de 145 wilt blijven rijden.

En 1 tip neem geen K-jet injectie. Gede onderdelen van deze injectie zijn slecht verkrijgbaar, en het is toch al wel een verouderd systeem dus als ik jou was zou ik voor een zo recent mogelijke injectie gaan uit een 940 serie.

• Peter Mayringer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-02-2012 21:07 #110456 door Peter Mayringer
Mijn blok ziet er ongeveer zo uit als op de getoonde foto. Maar bij mij zit het gat naast de startmotor.
Ik heb het volgende deel van de nokkenas teruggevonden op mijn motorsteun:

Mijn 145 is niet de mooiste om het positief te zeggen, dus veel geld wil ik er niet aan uit geven, maar het is wel een interessant leerproject voor me. Ik ga dus maar op zoek naar een vervangende B20. Ik zat eerder te denken aan een paar honderd dan aan 2000.

De oortzaak is waarschijnlijk een enorme olie lekkage. Voordat ik wegging uit Doetinchem heb ik de olie bijgevuld. Net voorbij Utrecht begon het te stinken in de auto. Gestopt en zeker 3 liter olie bijgevuld. Rechtsomkeert gemaakt, omdat ik liever niet ver weg van huis zou stranden met vrouw, kinderen en de hond. Bij Arnhem begon het enorm te ratelen, gestopt in Duiven. Olie weer bijgevuld, maar dit was blijkbaar al te laat. Aan het eind van de invoegstrook na de benzinepomp was het opeens erg stil.....

Achteraf gezien had ik beter kunnen stoppen na Utrecht, maar ik had gehoopt thuis te komen. Helaas net niet.

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD