- Berichten: 3
Aandachtpunten bij aanschaf Amazon
- Koen Schaank
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-12-2011 16:56 #109155
door Koen Schaank
Aandachtpunten bij aanschaf Amazon is gemaakt door Koen Schaank
Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een auto voor erbij. Ik rij zelf eigenlijk alleen maar motor (heb er 4
) maar af en toe is iets met een trekhaak wel handig. Gezien toch meestal de motor zal pakken zie ik een auto met wegenbelasting niet zo zitten. De Amazon heb ik altijd al een mooie auto gevonden dus ben ik mij wat aan het orienteren enzo ook een bezoekje brengen aan een forum.
Mijn eisen zijn:
-1 in redelijke staat, maar zeker geen showroom staat, ze komt buiten te staan dus super mooi hoeft ze niet te zijn. Een beetje werk er aan ben ik niet bang voor. Ik ben technisch aangelegd en als ik hier de posts een beetje bekijk kom je dan een heel eind. Lassen kan ik nog niet, maar daar heb ik wel mannetjes voor
Motorrevisie ben ik ook niet bang voor, maar liever niet 
- 1 met een trekhaak.
Zoals je ziet heb ik niet heel veel eisen. Om er voor te zorgen dat ik geen enorm sleutel project aanschaf, heb ik aan jullie de volgende vragen:
1. Waar moet ik op letten bij de aanschaf.
2. Is er makkelijk een trekhaak op te zetten mocht deze er niet op zitten.
3. Kan (en hoe vaak) ik kop revisies verwachten als hij op LPG loopt?
4. Welke motor/bak raden jullie aan?
5. Wat is het verbruik?
6. Wat gaat mijn snelweg snelheid zijn?
7. Welk types/jaartallen kan ik beter laten staan (indien er slechte jaren bij zijn
)
8. Wat voor extra aandachtpunten heeft de combi?
9. Valt aan de motor/bak te sleutelen zonder dat hij een brug op moet? (Krik of oprijplaaten is prima)
10. Wat is het verbruik ongeveer op benzine dan wel LPG.
11. Mocht ik nu 1 hebben aangeschaft welke modificaties raden jullie aan. ik las iets van een sterkere dynamo en plastic spatborden onder de wielkassen?
Sorry voor de vele vragen maar een goede voorbereiding is het halve werk
Fijne feestdagen,
Koen
Ik ben al een tijdje aan het rondkijken naar een auto voor erbij. Ik rij zelf eigenlijk alleen maar motor (heb er 4

Mijn eisen zijn:
-1 in redelijke staat, maar zeker geen showroom staat, ze komt buiten te staan dus super mooi hoeft ze niet te zijn. Een beetje werk er aan ben ik niet bang voor. Ik ben technisch aangelegd en als ik hier de posts een beetje bekijk kom je dan een heel eind. Lassen kan ik nog niet, maar daar heb ik wel mannetjes voor


- 1 met een trekhaak.
Zoals je ziet heb ik niet heel veel eisen. Om er voor te zorgen dat ik geen enorm sleutel project aanschaf, heb ik aan jullie de volgende vragen:
1. Waar moet ik op letten bij de aanschaf.
2. Is er makkelijk een trekhaak op te zetten mocht deze er niet op zitten.
3. Kan (en hoe vaak) ik kop revisies verwachten als hij op LPG loopt?
4. Welke motor/bak raden jullie aan?
5. Wat is het verbruik?
6. Wat gaat mijn snelweg snelheid zijn?
7. Welk types/jaartallen kan ik beter laten staan (indien er slechte jaren bij zijn

8. Wat voor extra aandachtpunten heeft de combi?
9. Valt aan de motor/bak te sleutelen zonder dat hij een brug op moet? (Krik of oprijplaaten is prima)
10. Wat is het verbruik ongeveer op benzine dan wel LPG.
11. Mocht ik nu 1 hebben aangeschaft welke modificaties raden jullie aan. ik las iets van een sterkere dynamo en plastic spatborden onder de wielkassen?
Sorry voor de vele vragen maar een goede voorbereiding is het halve werk

Fijne feestdagen,
Koen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Ronald Damme (GAST)
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 884
26-12-2011 19:57 #109158
door Ronald Damme (GAST)
Beantwoord door Ronald Damme (GAST) in topic Aandachtpunten bij aanschaf Amazon
Heb nog niet zo lang een amazon maar hier mijn 2 cents
Allereerst ik heb een favorit (3 bak) Dit houd in dat mijn motor 10% meer toeren meot maken in de hoogste versnelling dan een 4 bak. Dus mijn verbruik is iets hoger en de cruise snelheid lager.
- mijn cruise snelheid ligt rond de 90-110 km/h bij een verbruik van 1:10, 1:11 bij een snelheid van een vrachtwagen ankeren. En 1 op 7 bij het sportiever rijden (110 km/h en snel opkomen)
-trekhaak monteren stelt niet veel voor, het meeste werk zit het hem in eht trekgewicht op de papieren vermelden, dat is een dagje heen en weer bellen maar niet onmogelijk.
-De mijn heeft geen lpg, en ook geen lpg kop, maar je merkt dat hij na 5000km slechter gaat lopen en dan moet je toch wel klepen stellen olie verversen. Heb gehoord dat mensen 20.000km rijden op lpg zonder pg kop.
-Persoonlijk raad ik een 4 bak aan uit eigen ervaring, maar ik vind een 3 bak gewoon mooi voor de "sterke" verhalen op de feestjes.
-Motor is niet heel belangrijk ze hebben allemaal voldoende vermogen (ik kijk zelf wel naar andere carburateurs, voor net dat beetje extra)
- mij is verteld, let op roest bij wielkasten, reservewielbak, koplampranden en bij het niet netjes aansluiten van chroomlijsten bij de ramen. (ik heb de site van tinustechniek als leidraad gebruikt)
- al mijn sleutelwerk is mij tot nu toe gelukt op de vlakke vloer of met behulp van oprijplaten. (ben nog neits extreems tegengekomen, wel kruisjes vervangen)
-meestal zit er een 35ah dynamo in, voor mij is dit altijd genoeg geweest, heb ook nog niet veel extreme gebruikers.
- extra's, ja smaken verschillen, ik maak mij vriendin wijs dat alles er persee op moet, zoals toerenteller, dubbele su's, bredere velgen, moderflappen, sterkere motor, mistlampen, luchthoorn enz. Er rijden veel leden rond zonder binnen spatborden, maar bij mij staan ze toch hoog op het lijstje. Als je over een grindweg rijdt, hoor je toch veel steentjes ketsen en bij eht schoonmaken komt er een hoop troep uit.
Het kan zijn dat je nog een alarmlichtschakelaar moet instaleren, die zaten er niet standaard op.
Dit zijn mijn ervaringen, wat ik in een half jaartje heb geleerd.
Allereerst ik heb een favorit (3 bak) Dit houd in dat mijn motor 10% meer toeren meot maken in de hoogste versnelling dan een 4 bak. Dus mijn verbruik is iets hoger en de cruise snelheid lager.
- mijn cruise snelheid ligt rond de 90-110 km/h bij een verbruik van 1:10, 1:11 bij een snelheid van een vrachtwagen ankeren. En 1 op 7 bij het sportiever rijden (110 km/h en snel opkomen)
-trekhaak monteren stelt niet veel voor, het meeste werk zit het hem in eht trekgewicht op de papieren vermelden, dat is een dagje heen en weer bellen maar niet onmogelijk.
-De mijn heeft geen lpg, en ook geen lpg kop, maar je merkt dat hij na 5000km slechter gaat lopen en dan moet je toch wel klepen stellen olie verversen. Heb gehoord dat mensen 20.000km rijden op lpg zonder pg kop.
-Persoonlijk raad ik een 4 bak aan uit eigen ervaring, maar ik vind een 3 bak gewoon mooi voor de "sterke" verhalen op de feestjes.
-Motor is niet heel belangrijk ze hebben allemaal voldoende vermogen (ik kijk zelf wel naar andere carburateurs, voor net dat beetje extra)
- mij is verteld, let op roest bij wielkasten, reservewielbak, koplampranden en bij het niet netjes aansluiten van chroomlijsten bij de ramen. (ik heb de site van tinustechniek als leidraad gebruikt)
- al mijn sleutelwerk is mij tot nu toe gelukt op de vlakke vloer of met behulp van oprijplaten. (ben nog neits extreems tegengekomen, wel kruisjes vervangen)
-meestal zit er een 35ah dynamo in, voor mij is dit altijd genoeg geweest, heb ook nog niet veel extreme gebruikers.
- extra's, ja smaken verschillen, ik maak mij vriendin wijs dat alles er persee op moet, zoals toerenteller, dubbele su's, bredere velgen, moderflappen, sterkere motor, mistlampen, luchthoorn enz. Er rijden veel leden rond zonder binnen spatborden, maar bij mij staan ze toch hoog op het lijstje. Als je over een grindweg rijdt, hoor je toch veel steentjes ketsen en bij eht schoonmaken komt er een hoop troep uit.
Het kan zijn dat je nog een alarmlichtschakelaar moet instaleren, die zaten er niet standaard op.
Dit zijn mijn ervaringen, wat ik in een half jaartje heb geleerd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Marcel van den Berg
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 50
27-12-2011 19:02 #109169
door Marcel van den Berg
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Beantwoord door Marcel van den Berg in topic Aandachtpunten bij aanschaf Amazon
Hallo Koen,
Bekend verhaal dat je schetst. Ook ik ben ooit voor de Amazon gevallen omdat ik een auto nodig had voor soms en er daarom niet te veel vaste kosten aan wilde hebben. En ook ik vond de Amazon heel mooi en ook ik wist er niet veel van.
Wat heb ik ervan geleerd;
- ga niet over een nacht ijs. Haast is bij mij altijd een slechte raadsheer geweest.
- koop bij voorkeur bij een gespecialiseerde garage, zij kunnen je adviseren en een auto op maat aanbieden. Ook geven zij vaak nog garantie op bepaalde dingen.
- zie je toch een mooie auto bij een particulier, laat hem dan ALTIJD door een onafhankelijke specialist bekijken! Een specialist kan je attenderen op (verborgen) gebreken en eventueel aankomende reparaties. Maar ook dit biedt geen garanties.
-denk goed na over wel of geen LPGinstallatie. Als je maar heel weinig gaat rijden loont het niet. Ik heb wel LPG en de installatie functioneert al jaren goed zonder verdere aanpassingen aan het motorblok. Maar bij oude auto's geldt; alles wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
-ik kan hier nog wel heel veel zaken op gaan noemen waar je op moet letten en wat er allemaal kapot kan gaan, maar dat heeft geen zin en is ook niet erg motiverend. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben.
-zie een dergelijke auto vooral als hobby. Hij zal per saldo zeker niet goedkoper zijn dan een moderne wagen.
-maar naast dit kan ik je de Amazon bijzonder aanbevelen natuurlijk! Welkom bij de club!
Veel succes met je zoektocht!
Groet , Marcel
Bekend verhaal dat je schetst. Ook ik ben ooit voor de Amazon gevallen omdat ik een auto nodig had voor soms en er daarom niet te veel vaste kosten aan wilde hebben. En ook ik vond de Amazon heel mooi en ook ik wist er niet veel van.
Wat heb ik ervan geleerd;
- ga niet over een nacht ijs. Haast is bij mij altijd een slechte raadsheer geweest.
- koop bij voorkeur bij een gespecialiseerde garage, zij kunnen je adviseren en een auto op maat aanbieden. Ook geven zij vaak nog garantie op bepaalde dingen.
- zie je toch een mooie auto bij een particulier, laat hem dan ALTIJD door een onafhankelijke specialist bekijken! Een specialist kan je attenderen op (verborgen) gebreken en eventueel aankomende reparaties. Maar ook dit biedt geen garanties.
-denk goed na over wel of geen LPGinstallatie. Als je maar heel weinig gaat rijden loont het niet. Ik heb wel LPG en de installatie functioneert al jaren goed zonder verdere aanpassingen aan het motorblok. Maar bij oude auto's geldt; alles wat er niet op zit, kan ook niet kapot.
-ik kan hier nog wel heel veel zaken op gaan noemen waar je op moet letten en wat er allemaal kapot kan gaan, maar dat heeft geen zin en is ook niet erg motiverend. Je moet er ook een beetje geluk mee hebben.
-zie een dergelijke auto vooral als hobby. Hij zal per saldo zeker niet goedkoper zijn dan een moderne wagen.
-maar naast dit kan ik je de Amazon bijzonder aanbevelen natuurlijk! Welkom bij de club!
Veel succes met je zoektocht!
Groet , Marcel
Volvo 121, 1962, B18A, in de onweerstaanbare kleur reebruin. Ondergaat thans een totaalrestauratie........
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Koen Schaank
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
27-12-2011 21:07 #109171
door Koen Schaank
Beantwoord door Koen Schaank in topic Aandachtpunten bij aanschaf Amazon
Bedankt voor de reacties. Toch weer nuttige info
meer info is welkom


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
27-12-2011 21:27 #109172
door Marijn de Koning
Beantwoord door Marijn de Koning in topic Aandachtpunten bij aanschaf Amazon
Hierbij mijn opmerkingen, hoop dat je er iets an hebt!
1. Waar moet ik op letten bij de aanschaf.
Roest, roest en nog eens roest. De techniek is allemaal betrekkelijk simpel te fixen, maar goed plaatwerk is lastig. De eerder genoemde punten plus vloerplaten, dwarsbalkjes, kriksteunen, onderkant deuren, dorpels etc. Let op bij eerder reparatiewerk, het is vaak snel gedaan en gaat dan toch weer roesten.
2. Is er makkelijk een trekhaak op te zetten mocht deze er niet op zitten.
Denk het wel.
3. Kan (en hoe vaak) ik kop revisies verwachten als hij op LPG loopt?
Ik denk dat je er bij de eerste rivisie (kan best pas over 10 of zelfs 40 k KM zijn) harde klepzittingen in moet laten zetten, dan ben je klaar.
4. Welke motor/bak raden jullie aan?
B18 of B20 is allebei prima. Zelf zou ik niet meer zonder Overdrive willen, maar ik gebruik mijn combi dan ook frequent (10-15k/jaar)
5. Wat is het verbruik?
Meestal tussen de 1:7 en 1:10 op LPG, iets beter op benzine (10%)
6. Wat gaat mijn snelweg snelheid zijn?
Wat jij maar wilt. 120/130 is goed mogelijk, zelf vind ik 110 lekker rijden.
7. Welk types/jaartallen kan ik beter laten staan (indien er slechte jaren bij zijn )
Latere types zijn beter ivm veiligheid (remmen etc) maar dat is een persoonlijke keuze. Eerdere hebben ook hun eigen charme.
8. Wat voor extra aandachtpunten heeft de combi?
Met name de achterkleppen willen vaak rotten en zijn slecht te krijgen. Ook de binnenkant/ onderkant van de achterschermen zou ik nakijken.
9. Valt aan de motor/bak te sleutelen zonder dat hij een brug op moet? (Krik of oprijplaaten is prima)
Afhankelijk van de klus, maar meestal wel.
10. Wat is het verbruik ongeveer op benzine dan wel LPG.
Zie vraag 5?
11. Mocht ik nu 1 hebben aangeschaft welke modificaties raden jullie aan. ik las iets van een sterkere dynamo en plastic spatborden onder de wielkassen?
Daar heb je later alle tijd voor!
Zelf zou ik zeggen overdrive, rembekrachtiger, inderdaad de plastic inzet schermen, je kan het zou leuk maken als je zelf wilt. Tot je geld op is.
1. Waar moet ik op letten bij de aanschaf.
Roest, roest en nog eens roest. De techniek is allemaal betrekkelijk simpel te fixen, maar goed plaatwerk is lastig. De eerder genoemde punten plus vloerplaten, dwarsbalkjes, kriksteunen, onderkant deuren, dorpels etc. Let op bij eerder reparatiewerk, het is vaak snel gedaan en gaat dan toch weer roesten.
2. Is er makkelijk een trekhaak op te zetten mocht deze er niet op zitten.
Denk het wel.
3. Kan (en hoe vaak) ik kop revisies verwachten als hij op LPG loopt?
Ik denk dat je er bij de eerste rivisie (kan best pas over 10 of zelfs 40 k KM zijn) harde klepzittingen in moet laten zetten, dan ben je klaar.
4. Welke motor/bak raden jullie aan?
B18 of B20 is allebei prima. Zelf zou ik niet meer zonder Overdrive willen, maar ik gebruik mijn combi dan ook frequent (10-15k/jaar)
5. Wat is het verbruik?
Meestal tussen de 1:7 en 1:10 op LPG, iets beter op benzine (10%)
6. Wat gaat mijn snelweg snelheid zijn?
Wat jij maar wilt. 120/130 is goed mogelijk, zelf vind ik 110 lekker rijden.
7. Welk types/jaartallen kan ik beter laten staan (indien er slechte jaren bij zijn )
Latere types zijn beter ivm veiligheid (remmen etc) maar dat is een persoonlijke keuze. Eerdere hebben ook hun eigen charme.
8. Wat voor extra aandachtpunten heeft de combi?
Met name de achterkleppen willen vaak rotten en zijn slecht te krijgen. Ook de binnenkant/ onderkant van de achterschermen zou ik nakijken.
9. Valt aan de motor/bak te sleutelen zonder dat hij een brug op moet? (Krik of oprijplaaten is prima)
Afhankelijk van de klus, maar meestal wel.
10. Wat is het verbruik ongeveer op benzine dan wel LPG.
Zie vraag 5?
11. Mocht ik nu 1 hebben aangeschaft welke modificaties raden jullie aan. ik las iets van een sterkere dynamo en plastic spatborden onder de wielkassen?
Daar heb je later alle tijd voor!


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Koen Schaank
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
29-12-2011 17:34 #109220
door Koen Schaank
Beantwoord door Koen Schaank in topic Aandachtpunten bij aanschaf Amazon
Dank jullie wel
Ik heb een mooie rooie gezien, als die er nog is dan ga ik er zeker even naar kijken. Hij heeft wel wat roest plekjes. Moet maar even kijken hoeveel en waar dit is


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rob Kooi (GAST)
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 99
30-12-2011 08:26 #109226
door Rob Kooi (GAST)
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
Beantwoord door Rob Kooi (GAST) in topic Aandachtpunten bij aanschaf Amazon
Hoi Koen,
Ga er eerst eens diverse kijken in de diverse prijsklasse.
Let vooral op goede koets, want plaatwerk is meestal een kostbare aangelegenheid.
Het goed lassen van het plaatswerk is tijdrovend en wanneer je daarna de auto toch netjes wil hebben dus het eventuele spuitwerk is duur.
Technisch is het in mijn ogen wel te overzien en hier zijn zaken als de genoemde dynamo altijd later te doen om kosten te spreiden.
Dit geldt meestal niet voor carrosseriewerk. Hier begin je meestal aan en gaat dan door met alle kosten vandien.
Aandachtpunt bij de koets zijn A panelen/stijlen, binneschermen,achterschermen en dwarsbalkjes links en rechts. Wanneer deze rot zijn let dan ook op de bodemplaat erboven.
Technisch let op goede achteras m.n. een stille. Hoor je hier een zingend geluid vandaan komen dan zal deze op termijn vervangen moeten worden. Dure aangelegenheid wanneer je voor een reviseerde wil gaan. Gebruikt houdt altijd een risico in aangezien je deze assen meestal gedemonteerd koopt!
Motorisch moet de motor gewoon lekker vlot zijn. Hardlopers zijn de meeste standaard B18/20 met enkele carbs niet.
Ook de remmerij dient de andacht. Is een ondergeschoven kindje bij de meeste auto's vooral die verkocht worden.
Een aankoopkeuring is ook een keuze en meestal lonend.
Succes met je zoektocht
Ga er eerst eens diverse kijken in de diverse prijsklasse.
Let vooral op goede koets, want plaatwerk is meestal een kostbare aangelegenheid.
Het goed lassen van het plaatswerk is tijdrovend en wanneer je daarna de auto toch netjes wil hebben dus het eventuele spuitwerk is duur.
Technisch is het in mijn ogen wel te overzien en hier zijn zaken als de genoemde dynamo altijd later te doen om kosten te spreiden.
Dit geldt meestal niet voor carrosseriewerk. Hier begin je meestal aan en gaat dan door met alle kosten vandien.
Aandachtpunt bij de koets zijn A panelen/stijlen, binneschermen,achterschermen en dwarsbalkjes links en rechts. Wanneer deze rot zijn let dan ook op de bodemplaat erboven.
Technisch let op goede achteras m.n. een stille. Hoor je hier een zingend geluid vandaan komen dan zal deze op termijn vervangen moeten worden. Dure aangelegenheid wanneer je voor een reviseerde wil gaan. Gebruikt houdt altijd een risico in aangezien je deze assen meestal gedemonteerd koopt!
Motorisch moet de motor gewoon lekker vlot zijn. Hardlopers zijn de meeste standaard B18/20 met enkele carbs niet.
Ook de remmerij dient de andacht. Is een ondergeschoven kindje bij de meeste auto's vooral die verkocht worden.
Een aankoopkeuring is ook een keuze en meestal lonend.
Succes met je zoektocht
Ama Favorit '67, Kawa Z650 '77
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.