APK op een geschorste auto..

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 15:54 #104255 door Erik Ciesluk
APK op een geschorste auto.. is gemaakt door Erik Ciesluk
De situatie:

M'n Amazon is al maanden geschorst. De (oldtimer-) verzekering heb ik gewoon door laten lopen, want ik had nooit verwacht dat de auto zo lang stil zou staan.

Nu is de auto dan (bijna) zo ver dat ik 'm weer kan laten keuren. Voor zover ik kan inschatten zullen er ook geen problemen meer gevonden worden, maar dat weet je nooit zeker natuurlijk.

Ik weet dat ik met een geschorste auto de weg op mag om naar het APK station te rijden om de auto te laten keuren. Voorwaarde is wel dat ik een afspraak heb gemaakt met het APK station en de auto moet uiteraard verzekerd zijn.

Nou is mijn vraag:
Wat nu als de APK keurmeester de auto afkeurd, mag ik dan nog naar huis rijden of moet ik de auto bij de garage laten staan en later ophalen met een trailer?

Als ik terug zou rijden voldoe ik namelijk niet meer aan de voorwaarde dat ik op weg ben naar een APK station..
Verder lees ik wel dat er ontheffing wordt gegeven voor de dag waarop ik naar de APK keuring rijdt. Dat zou betekenen dat terugrijden naar huis wel gewoon mag..

Wie weet het?
(Ik snap dat het regelen van een trailer voor zowel heen- als terugweg een hoop uitzoekwerk zou schelen, maar dan moet ik dus op zoek naar een geschikte auto, trailer en chauffeur.. als het mag rijd ik liever in m'n eigen autootje heen en weer!)

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Han Misdom
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 16:51 #104256 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic APK op een geschorste auto..
Erik, de ontheffing waarover je praat is voor de wegenbelasting (dus niet van toepassing in jouw geval).

Bij afkeur kunnen er twee dingen gebeuren; auto wordt afgemeld bij RDW als zijnde afgekeurd. Dan mag je dus niet meer de weg op.
Of je garagehouder keurt de auto af maar meldt hem niet af bij de RDW; ook dan mag je denk ik officieel niet de weg op maar als hij een beetje meedenkt kun je met groene garageplaten nog wel naar huis toe rijden.

• Rene Brandt
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 16:54 #104257 door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic APK op een geschorste auto..
als je de auto ter apk aanbiedt is de apk keurmeester verplicht een goed of afkeurbericht te versturen.
als je de auto nu aanbiedt voor een apk-voorkeur is de keurmeester niet verplicht een eventuele afkeur te melden.
bij een eventuele apk-voorkeur -goedkeur kan je gelijk de auto gewoon apk laten keuren. ;)
beetje handig gebruik maken van de wetgeving.

• Boele Braaksma
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 17:18 #104258 door Boele Braaksma
Beantwoord door Boele Braaksma in topic APK op een geschorste auto..

"J.A.C. Misdom" schreef:
Erik, de ontheffing waarover je praat is voor de wegenbelasting (dus niet van toepassing in jouw geval).

Bij afkeur kunnen er twee dingen gebeuren; auto wordt afgemeld bij RDW als zijnde afgekeurd. Dan mag je dus niet meer de weg op.
Of je garagehouder keurt de auto af maar meldt hem niet af bij de RDW; ook dan mag je denk ik officieel niet de weg op maar als hij een beetje meedenkt kun je met groene garageplaten nog wel naar huis toe rijden.

Groene garageplaten kan je niet zo maar voeren, dan moet de auto opgenomen zijn in de handelsvoorraad als ik me niet vergis.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 18:00 #104260 door Erik Ciesluk
Beantwoord door Erik Ciesluk in topic APK op een geschorste auto..

"J.A.C. Misdom" schreef:

Ik begreep dat de ontheffing tweeledig is:
1) Vrijstelling van wegenbelasting, dus inderdaad niet van toepassing voor de oldtimers
2) Vrijstelling om eenmalig zonder APK gebruik te mogen maken van de openbare weg om naar het APK station te rijden:
"U mag met het geschorste voertuig van de openbare weg gebruik maken om naar de plaats van de keuring te gaan. " -site RDW

En die ontheffing krijg je als je voertuig verzekerd is plus er een afspraak met een APK station is gepland op die dag.

Maar het komt er dus op neer dat indien de auto afgekeurd wordt, dat ik er dan officieel niet meer mee mag rijden, ook niet naar huis om 't op te lossen.. Uiteraard kán het wel, maar ik wil absoluut niet het risico lopen dat ik onwettig naar huis rijd en een ongeluk veroorzaak! Ik zal er eens een telefoontje richting RDW aan wagen.

Ama '66 (deze moet 't worden - tigjarenproject), Ama '69 (daily; megasquirt injectie met ITB's), Duett '68 (daily), PV60 ca '49. Vroeger: 145S, Ama '67, Ama '69, 164E '74.

• Niek de Boer
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 21:09 #104270 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic APK op een geschorste auto..
Er zijn in dit geval twee soorten regels waar je je aan dient te houden.Ten eerste de voorschriften van de rdw.Overtreding van deze bepalingen leidt eventueel slechts tot een betrekkelijk geringe boete.Dat is te overzien.De andere door mij bedoelde regels zijn de bepalingen die in je verzekeringsovereenkomst staan.In de meeste polissen is aangegeven dat de verzekering alleen van toepassing is als de auto een geldige apk keuring heeft.Hier heeft de de uitzondering van de rdw dus geen betrekking op.De maatschappij keert in dat geval dus ook niet uit bij schade op de heenweg naar het apk station.Hiermee loop je dus risicos die niet in te schatten zijn.Dit realiseren velen zich niet wanneer ze ongekeurd rondrijden.Bij een betrekkeliik geringe schade zal de maatschappij niet uitvoerig onderzoek doen,maar hoe groter hun belang wordt des te nauwkeuriger worden de maatschappijen met na te gaan of er wellicht onder hun verplichtingen uit te komen valt.Je loopt dan dus enorme risicos.Ik schrijf dit toch maar weer op -met het risico nogmaals als een geweldige paniekzaaier uitgemaakt te worden.Ik rijd nimmer in een auto waar geen geldige apk op zit.Ook niet als ze anderen toebehoren.De bestuurder is immers verantwoordelijk!

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-06-2011 23:09 #104280 door Erik Ciesluk

"N.M. de Boer" schreef:
(...)De maatschappij keert in dat geval dus ook niet uit bij schade op de heenweg naar het apk station.Hiermee loop je dus risicos die niet in te schatten zijn.Dit realiseren velen zich niet wanneer ze ongekeurd rondrijden.Bij een betrekkeliik geringe schade zal de maatschappij niet uitvoerig onderzoek doen,maar hoe groter hun belang wordt des te nauwkeuriger worden de maatschappijen met na te gaan of er wellicht onder hun verplichtingen uit te komen valt.Je loopt dan dus enorme risicos.

Dat realiseerde ik me inderdaad niet zo.. het is dus sowieso zaak om uit te zoeken of de verzekering zo'n ritje wel of niet dekt. Zo wel dan is er niks aan de hand, zo niet is het ook duidelijk: dan ga ik de weg er niet mee op.

• Erik Ciesluk
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2011 10:27 #104287 door Erik Ciesluk
Ik heb bericht gehad van de RDW, en zij geven duidelijk aan dat ik op de dag van de keuring heen en weer mag rijden; ook als de auto wordt afgekeurd. Wel via de kortste route (uiteraard). Ook dien ik van tevoren de verzekeringsmaatschappij op de hoogte te stellen.

Dezelfde vraag heb ik bij m'n verzekeringsmaatschappij neergelegd, maar het lijkt erop dat ik geen trailer hoef te regelen.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
29-06-2011 15:02 #104294 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic APK op een geschorste auto..
Dat ziet er gunstig uit inderdaad. Ik heb dit ook wel eens nagevraagd bij een verzekeraar (Gio meen ik).
Hun reactie toen was dat de verzekering schade niet dekt die 1 op 1 voorkomt uit mankementen waardoor je geen APK hebt/krijgt. Ik ben benieuwd wat jouw verzekeraar zegt.

• jo jo (GAST)
  • Elite lid
  • Elite lid
Meer
29-06-2011 19:35 #104303 door jo jo (GAST)
Beantwoord door jo jo (GAST) in topic APK op een geschorste auto..
Humm verzekerd GIO ook auto's van voor 1960?
Die hebben geen APK plicht (meer) dus rij je dan wel of niet verzekerd rond? P

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD