echt forum onderwerp: afschaffing belastingvrijste

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-07-2001 15:23 #57606 door
Hallo Forumlezers, dit keer geen technische vraag, maar echt een Forumonderwerp. Vandaag las ik in de Volkskrant een ingezonden brief (waarschijnlijk van een Snoekbezitter)die reageerde op het advies aan Stas. Bos van Financien om de belastingvrijstelling voor oude auto's af te schaffen, omdat deze meer zouden vervuilen dan moderne. Bij de inbouw van een LPG-installatie zou de vrijstelling helemaal moeten vervallen, omdat de eigenaar daarmee van plan is heel veel te gaan rijden en dat is helemaal niet de bedoeling van de oldtimervrijstelling. De schrijver (Oscar Kortenbach uit Zwaag)plaats vervolgens op een heldere en zeer duidelijke wijze een aantal kanttekeningen. Zijn uiteenzetting heeft vooral betrekking op de finaciele kant van de afweging en installatie in relatie tot de LPG-tank. Hij vergeet echter te vermelden dat veel klassieker verzekeringen een maximaal aantal kilometers voorschrijven.Bestuur, technische commissie en andere ingewijden, weten jullie van dit advies aan de Stas. van Financien en wordt er nog actie ondernomen (via de Fehac-schrijf ik dat goed?) Ik ben benieuwd naar jullie reactie!Groet, Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-07-2001 16:52 #58391 door
Prachtig toch al die ideeën om de heilige koe te melken. Maar als we dan hierover een discussie starten lijkt het me ook leuk de volgende zaak in te brengen:Als alle plannen voor een al dan niet "platte" kilometerheffing doorgang vinden, hebben alle automobilisten dezelfde lasten en lusten. De brandstofprijzen moeten dan stijgen, maar houderschapsbelasting zal verdwijnen. Daarmee is de vrijstelling ook van de baan. Niet dat ik daar een voorstander van ben, maar het resultaat ligt er wel. Joep

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-07-2001 21:32 #58390 door
Ze zijn in Den Haag door de ratten besnuffeld. Laten ze eerst zelf maar gaan carpoulen, kleinere en schonere auto's rijden of met het openbaar vervoer gaan.LPG is de schoonste brandstof, maarja het levert de schatkist niet voldoende op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
19-07-2001 12:54 #58389 door
Ik kan de gedachte gang van Den Haag wel volgen. Er komen steeds meer oldtimers in NL. Scheepsladingen vol worden overal vandaan geimporteerd. Meest door de autohandel. Op deze manier graaft de handel voor zich zelf een graf. Immers wanneer er voor een oldtimer het zeldfe tarief als voor een recente auto zal gaan gelden zullen de prijzen van oldtimers zeker dalen omdat de hobby dan wel heel erg duur zal worden.Technisch lijkt het mij overigens niet zo moeilijk om straks bij de KM heffing de oldtimers te ontzien. Dit zou kunnen doormiddel van een code of ander signaal. We leven immers in het tijdperk van de electronica. E.a. neemt niet weg dat we zeer allert op de plannen van Den Haag moeten zijn en waarnodig deze met de ander oldtimer clubs bestrijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-07-2001 15:42 #58388 door
Is de bekasting voor oldtimer niet bedacht ter behoud van de klassieker?Straks zijn ze te duur, en dan vergaat een moooie trditie

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-07-2001 23:45 #58387 door
Ik heb vernomen dat Wim Kok nu een BMW 740iL Protection krijgt als dienstauto. Nee, dat is pas een zuinige wagen jongens! En hij zit er natuurlijk altijd met 6 man in neem ik aan. Geen geld, die 350.000 piek voor zo'n wagen. Moet kunnen hè. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut niet jaloers. Maar je kan voor alle regelingen natuurlijk weer voors en tegens gaan lopen verzinnen. Waarom moet er toch altijd weer zo geauwehoerd worden in de Nederlandse politiek over iets wat eigenlijk helemaal geen echt heet hangijzer is...Arie-Jan van Berkum, woonplaats Den Haag :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-07-2001 20:41 #58386 door
Ik denk dat de FEHAC de veelrijders onder ons niet zal gaan steunen, want volgens mij is hun standpunt dat je oude auto's moet conserveren en ze niet verslijten. Van dat LPG-rijden zijn ze dacht ik niet gecharmeerd.Het zal wel gaan zoals Joep zegt, en ik zie ons ook nog wel een transpondertje inbouwen.Groeten, Ivo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-07-2001 23:48 #58385 door
In ons buurland Duitsland is deze discussie ook al op gang, ondanks de reeds eerder door 'die Grünen' opgelegde sancties van geregelde katalysatoren in verband met de ozonlaag en de smog blijken ook de Duitsers een zwak te hebben voor oud ijzer met vier of twee wielen. Beste mensen, het kan nog erger: een klassieker belastingvrij importeren kan alleen, als je kunt aantonen, dat die auto van belang is als cultureel erfgoed voor Duitsland. Een voorbeeld: Mercedes 300 SL (jaren vijftig wel te verstaan): zijn er weet ik veel, pakweg 350 van gemaakt, resteren wereldwijd nog 250, dus nog courant en niks cultureel erfgoed, belasten naar aanschafprijs!Katalysator of aan kunnen tonen, dat de auto alleen maar gebruikt wordt voor club uitstapjes.De regelgeving voor katalysatoren voor klassiekers wijzigt overigens ook bijkans jaarlijks, dus je weet ook daarmee niet waar je aan toe bent. Natuurlijk moeten de gezamenlijke autoclubs middels de FEHAC hun mond opentrekken, maar we weten toch eigenlijk allemaal wel, dat het gaat om het aanpakken van de leasebakken in het oldtimer bestand. En dus niet om ONS!!Ja jongens en meisjes, het is de kif, ik kan me geen opgeleukte Jaguar Mk II met eigentijdse V8 of V12 veroorloven voor 1,2 of 3 ton. Maar dat is WEL de doelgroep van deze actie. En wij mogen ons koesteren in hun glorie!Siang Phoa ksphoa@interestate.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-07-2001 11:56 #58383 door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-07-2001 11:56 #58384 door

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.