wolter

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-11-2001 09:39 #57372 door
wolter is gemaakt door
Nu een aantal mensen het toch over de koppeling heeft... Ik heb de indruk dat ik de koppelingsvloeistof van mijn hydraulische koppeling moet bijvullen:1. Hoe kom ik er achter of dat inderdaad zo is?2. Met welke vloeistof moet ik bijvullen?3. Hoe + waar moet ik bijvullen?4. Tot hoe ver/hoe vol moet ik bijvullen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-11-2001 10:44 #59051 door
Beantwoord door in topic wolter
Waarom heb je de indrukt dat je het moet bijvullen? Voelt de koppeling 'sponzig'? Dit betekent niet dat je moet bijvullen maar ontluchten...Antwoord op je vragen: 1. Of je nog voldoende vloeistop in je koppelingsysteem heb zitten check je door in het reservoir (als je voor de auto staat, rechter aluminiumkleurig reservoir) te kijken of vloeistof tot aan het lijnt aan de binenzijde komt.2. Gebruik gewone remvloeistof. 3. Je kan beter eens helemaal verversen. Ontluchtingsnippel op de hulpkoppeling losdraaien (bereikbaar als je je stuur helemaal maar rechts draait, zit tegen koppelingshuis geschoefd) en helemaal leeg laten lopen. Zer en nu een bakje onder en giet van bovenaf het systeem weer vol. Ontluchtingsnippel dichtdraaien als er schone remvloeistop in het bakje terechtkomt. Eventueel ontluchten (op de zelfde manier als bij remsysteem). Je merkt vanzelf of je pedaal 'hard aanvoelt' en dus heel direct reageert als je hem indrukt.4. Totaan streepje aan binnenzijde reservoir...Succes, Marco!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-11-2001 11:55 #59050 door
Beantwoord door in topic wolter
Koppeling voelt inderdaad 'sponzig'. Zal hem eens ontluchten. Ik begrijp uit je beschrijving niet helemaal precies waar de ontluchtingsnippel zit (hoezo stuur naar rechts draaien? waar zit hulpkoppelingshuis? bereikbaar van bovenaf of van onder de auto? Sorry maar ik ben een beginner en dus relatief een leek)Verder: is gewone remvloeistof DOT 3 of DOT 4?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-11-2001 20:40 #59049 door
Beantwoord door in topic wolter
Elke remvloeistof met DOT aanduiding kan gemengd worden met elke andere DOT-remvloeistof. Bijv. DOT5.1 mag bij DOT3. Maar...wel altijd de minimaal voorgeschreven kwaliteit gebruiken (dus geen DOT3 als er DOT4 is voorgeschreven, andersom mag dus wèl). Oorspronkelijk werd door Volvo geen DOT-vloeistof voorgeschreven (bij de 70er Amazon SAE 70R3), m.i. is DOT3 goed, DOT4 prima, en DOT5(.1) overbodig.Het voordeel van een hoger DOT nummer is dat het kookpunt hoger ligt. In ons vlakke landje maakt het niet zoveel uit, maar in situaties waar de remmen zeer heet kunnen worden is het natuurlijk zaak dat de remvloeistof niet gaat koken (luchtbellen = geen remmen meer). Remvloeistof is hygroscopisch (trekt water aan), dus elke twee jaar verversen. Vochtige remvloeistof kookt eerder en corrodeert de remleidingen en cilinders van binnenuit met potentieel onveilige en dure gevolgen. Met een hulp om het pedaal te pompen is dit een gemakkelijk klusje. En voor de prijs van remvloeistof kun je het niet laten (reken bij een dubbel remsysteem op 0,5 tot 1 liter).Groeten,Lennard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2001 08:53 #59048 door
Beantwoord door in topic wolter
Bedankt! Die hulpcilinder kan ik wel vinden denk ik. NB: ik heb pas volgend weekend tijd om dit te doen. Tussentijds wil ik nog 2 kleine ritjes maken. Kan dat? Of is het erg af te raden om nog te rijden als je koppeling eigenlijk ontlucht moet worden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2001 20:33 #59047 door
Beantwoord door in topic wolter
Ten eerste: weet je zeker dat er lucht in het systeem zit?Als dat zo is, dan zie ik niet meteen grote problemen als je nog eens een stukje rijdt.Als de zuigers stroef lopen door corrosie, dan zal dat ook niet direct voor problemen stellen alhoewel het wèl zou kunnen gebeuren.Als het een lek is, dan kan het gebeuren dat je de koppeling op een gegeven moment niet meer kunt bedienen. In principe kun je rijdend schakelen zònder de koppeling te gebruiken (als in- en uitgaande as even hard draaien), maar dat is niet aan te raden als je niet weet bij welke toeren dat kan gebeuren. Groeten,Lennard1970 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.