onvolledige verbranding

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2001 12:25 #57369 door
onvolledige verbranding is gemaakt door
Ik heb het ernstige vermoeden dat mijn 68er 131 b20a niet goed is afgesteld. Als de auto staionair draait (in een file oid) stinkt het vreselijk naar benzine. Als ik wat verkwistend gas geef, komen er behoorlijke wolken uit de uitlaat terwijl ik gezien het niet zakken van het oliepeil niet de indruk krijg dat ie olie verstookt. Nou zit er zo klein nippeltje op het spruitstuk en als ik die er afhaal draait de moter veel meer toeren (staionair). Hij zuigt hieruit dan met behoorlijke kracht lucht aan. Kan het zijn dat de auto te weinig lucht krijgt? Hoe stel ik dat af (er zit net een nieuw lucht filter in?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2001 14:02 #59063 door
Beantwoord door in topic onvolledige verbranding
Laatst heb ik mijn carburateur onder handen genomen. De schroef je je aangeeft moet blijven zitten. In eerdere typen zat hier een stelregeling in. Naar ik aanneem gaat het om een Stromberg carburateur. Een te rijk mengsel kan te maken hebben met een versleten sproeiernaald. Vervanging is dan noodzakelijk. In het Haynesboek staat een volledige beschrijving. Demonteren, schoonmaken, onderdelen controleren op slijtage e.d. Ook moeten de overige afstellingen zoals ontsteking e.d. goed zijn. Verder is er ook nog een stationairmengselschroef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-11-2001 19:58 #59062 door
Beantwoord door in topic onvolledige verbranding
Afgaande op je omschrijving denk ik dat de carburateur te rijk is afgesteld of zelfs is versleten. Teveel benzine en te weinig lucht leidt inderdaad tot een onvolledige verbranding, hoog verbruik en veel CO-uitstoot. Grijze rook = te rijk mengsel (olieverbruik = blauwe rook).Voor de afstelling moet ik je verwijzen naar een handleiding omdat het per carburateur anders is en omdat ik op LPG rijd. Dat wil niet zeggen dat ik nooit op benzine rijd, maar ik weet dat mijn carburateur versleten is en niet meer goed afgesteld kan worden. Ik kan in ieder geval geen choke gebruiken zonder de motor te verzuipen en stationair loopt het niet super, voor de rest nog goed te doen. Op LPG levert de carburateur geen problemen op. Voorlopig is de carburateur geen prioriteit, bovendien slijt de regulatornaald (de oorzaak van het probleem) bij rijden op LPG redelijk snel zodat revisie niet bijzonder zinvol is. Ik heb wel vernomen dat er een voorziening bestaat die de naald terugtrekt zolang er op LPG gereden wordt om slijtage te voorkomen.Dan nog even over het verwijderen van de plug van je inlaatspruitstuk: er wordt dan valse lucht aangevoerd. Normaalgesproken (bij een goed mengsel dus) veroorzaakt vlase lucht een slechte loop van de motor. In dit geval lengt het het te rijke mengsel wat aan, maar het mag duidelijk zijn dat dit niet de oplossing voor je probleem is.Groeten,Lennard1970 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-11-2001 10:56 #59061 door
Beantwoord door in topic onvolledige verbranding
Hoe zie je of een sproeiernaald, of andere essentiele onderdelen versleten zijn? Ik heb hem er namelijk gisteren even uitgenomen (de naals) en ik krijg niet de indruk dat het ding een zwaar leven achter de rug heeft. Ik heb geen vergelijkend waar, maar dit zag er best mooi uit. Wat zijn punten van herkenning? Het is inderdaad een Stromberg carb en de rook die uit de auto komt is varierend grijs tot wit (beetje afhankelijk van hoeveel gas is geef.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2001 19:29 #59060 door
Beantwoord door in topic onvolledige verbranding
De vorm van de naald bepaalt het mengsel. De zuiger in de carburateur beweegt op en neer al naar gelang hoe ver je het gaspedaal intrapt. Als de zuiger omhoog beweeg, dan wordt de ruimte tussen de naald en het sproeiergat groter, dus kan er meer benzine door en wordt het mengsel rijker. De naald dient een bepaalde dikte en verloop van het tapse deel te hebben. Omdat die naald vrij dun is, is het met het blote oog amper te zien of er wat vanaf is gesleten. Bij mij zitten er kleine krasjes in. Dat is waarschijnlijk het gevolg van beweging zonder dat er benzine langs stroomt (als er op LPG gereden wordt). Daardoor slijt de naald relatief snel en wordt het mengsel te rijk.Groeten,Lennard1970 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.