sceptisch? niet meer...

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-11-2001 20:16 #57363 door
sceptisch? niet meer... is gemaakt door
Een paar dagen terug stelde ik een vraag over elektronische ontsteking. Vrijwel alle antwoorden waren positief. Dus inmiddels heb ik ook de Velleman K2543 ingebouwd. Nu startte de motor al goed op LPG, maar dat is toch verbeterd. De handleiding schrijft dat vooral extreem lage en hoge toeren baat hebben bij transistor-ontsteking, en dat kan ik bevestigen. Accelereren in de 4e versnelling vanaf stapvoets gaat zonder hikken terwijl dat voorheen vanaf 35 km/u pas het geval was.Ook bij normale snelheden voelt de motor wat soepeler aan en pakt wat beter op.Ik heb ervoor gekozen om de ontsteking onder het dashboard in te bouwen zodat ik niet aan de slag hoef met plastic spray of giethars. Volgens de handleiding was de draadlengte nauwelijks van invloed op de effectiviteit. Ik moest wel de timing opnieuw instellen want die was een paar graden vertraagd, maar of dat al voor de inbouw van de transistorontsteking zo was heb ik niet gecontroleerd. Wat me opviel aan de specificaties van het bouwpakket is dat de maximale ontsteekstroom 4 A mag zijn. Niet zo vreemd want de schakelende transistor (TIP162) mag maximaal 50W dissiperen. 12 V x 4 A = 48 W. Maar, volgens Haynes is de ontsteekstroom van de Amazon 4,5 tot 5 A. Als ik auto op contact zet, maar motor niet start, dan loopt er net geen 4 A door de bobine. Zijn de waarden die Haynes opgeeft soms piekwaarden of is de weerstand van de bobine na 31 jaar wat groter geworden (voor degenen die niet thuis zijn in de elektro: een grotere weerstand bij gelijkblijvende spanning betekent minder stroom).Lennard1970 Amazon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2001 10:23 #59086 door
Beantwoord door in topic sceptisch? niet meer...
Leuk te horen dat er weer een enthousiaste 'velleman' gebruiker is. Bij mij bevalt het nog steeds uitstekend. Op een probleempje na: Ik heb de stroomtoevoer v.d. kit rechtstreeks naar de accu geleid, i.p.v. via het contactslot. Dit betekent dat de kit continu een beetje stroom verbruikt. Via het contactslot lukte niet, aangezien juist bij het starten (als je de sleutel doorduwt, dus als de startmotor ronddraait), er geen of onvoldoende stroom richting de ontsteking gaat (ook naar accessoires). Hoe heb jij dat opgelost, of zie ik iets over het hoofd...Gr. Remko

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2001 21:50 #59085 door
Beantwoord door in topic sceptisch? niet meer...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2001 21:50 #59084 door
Beantwoord door in topic sceptisch? niet meer...
Remko, kijk even bij de nieuwe berichten (3-12) voor een antwoord op deze vraag. Lennard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.