flinke olielekkage

  • Bezoeker
  • Bezoeker
20-12-2001 22:22 #57287 door
flinke olielekkage is gemaakt door
Wekenlang heb ik last gehad van een klein beetje olieverlies vanuit de motor. Er sijpelde wat olie langs het koppelingshuis op de grond. Maar zo weinig dat ik slechts eens in de circa 4000 km een litertje olie moest bijvullen. Dus nooit veel aandacht aan besteed, omdat het nogal mee viel.Sinds vandaag is dat olieverlies oanacceptabel hoog geworden. Het druppelt achter elkaar door bij een draaiende motor en soms zelfs een dun straaltje. Dit negeren heeft tot gevolg dat m´n B20 aan gort draait.Heeft iemand een idee waardoor dit veroorzaakt wordt?Vorig jaar heb ik bij de aankoop van een 240 een koppelingsset kunnen bedingen bij de Volvodealer. Ik weet zeker dat zij het toplager niet vernieuwd hebben.Zou dat de boosdoener kunnen zijn of is er een andere oorzaak. Ik hoor tijdens het rijden geen vreemde bijgeluiden. Er komen geen blauwe walmen uit de uitlaat en het vermogen van de auto is nog steeds prima.Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2001 09:55 #59349 door
Beantwoord door in topic flinke olielekkage
Gefeliciteerd, u bent de trotse eigenaar van een doorgeslagen achterste krukaskeerring, de remedie is, motor uitbouwen, karterpan verwijderen, krukaskeerringhuis verwijderen, bij het VOD, Scandcar oid een aangepast huismet rubber keerring kopen plus een nieuwe carterpakking, als je alles los hebt, kan je meteen ook het distributiedeksel vervangen door een met een rubber keerring.Dit is de beste manier, omdat als je het achterste krukaskeerrinhuis vervangt zonder de carterpakking te vervangen, hij hierop beslist weer gaat lekken.Kortom 2 dagen gezellig sleutelen, succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2001 12:40 #59348 door
Beantwoord door in topic flinke olielekkage
Ik denk dat er een grote kans aanwezig is dat de (vilten) afdichting van de krukas versleten is,deze zit in het distributiedeksel en aan de achterkant van de motor,achter het vliegwiel.Olieverlies kan volgens mij niet door een toplager komen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2001 19:19 #59347 door
Beantwoord door in topic flinke olielekkage
Volgens mij is het niet persé nodig om de motor uit te bouwen. Ik heb per slot van rekening de carterpakking kunnen vervangen door de vooras een kleine 10 cm te laten zakken. De procedure staat in Haynes en is minder omslachtig dan de motor uitbouwen, zeker als het de eerste keer is dat je zoiets doet. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij hoeft de motor er niet uit om de koppeling te vervangen. Dat betekent dan waarschijnlijk ook dat je zonder het verwijderen van de motor het vliegwiel kunt demonteren (belangrijk: wel vantevoren goed markeren zodat die weer op dezelfde manier terug gaat!) waardoor je bij de keerring kunt. Veel succes. P.S. Binnenkort staat mij dit ook te wachten, niet vanwege een lekkage, want ik plaats dan een gereviseerde versnellingsbak, een nieuwe koppeling + drukgroep en, als ik dan toch daar bezig ben, een rubberen krukaskeerring.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2001 19:28 #59346 door
Beantwoord door in topic flinke olielekkage
Correctie: het distributiedeksel zit aan de voorkant van de motor, waar de distributietandwielen zitten. Als je twijfelt over het toplager: je moet sowieso in die regio aan de slag (versnellingsbak moet eraf om bij de krukaskeerring te kunnen), en een toplager is niet duur dus vervangen daarvan is dan een kleine moeite. Een lawaaiig geluid kan ook van het druklager zijn als dat alleen tijdens het intrappen van de koppeling is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2001 21:15 #59345 door
Beantwoord door in topic flinke olielekkage
Ik heb mij ook laten vertellen dat alleen de motor kan blijven zitten, maar dat alleen de versnellingsbak losgehaald moet worden.Voorheen werden altijd vilten keerringen gebruikt. Ik begrijp dat een rubberen keerring de voorkeur geniet. Klopt dat?De kosten zijn dus niet hoog, inclusief de vervanging van het toplager.Het is dus alleen veel werk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-12-2001 21:28 #59344 door
Beantwoord door in topic flinke olielekkage
Inderdaad, veel werk, als je de mogenlijkheid hebt met een takel of heftruck de motor eruit te takelen is dat veel eenvoudiger, dan op je rug onder een auto, die verrekte bouten van het vilegwielhuis los te maken, ikzelf haal altijd de complete set van motor en bak er in zijn geheel uit, het voordeel is dan dat je overal prima bijkan, en dat je ook het geheel weer kompleet buiten de auto kan monteren, je moet zoals gezegd wel de beschikking hebben over een motortakel en zelf een evenaar makenom alles in balans eruit te halen, mijn ervaring is dat het hele spul er in anderhalfuur naast staat.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2001 08:28 #59343 door
Beantwoord door in topic flinke olielekkage
Vilten keerringen zijn inderdaad niet de beste methode, vandaar dat er op dit gebied vaak de modificatie naar een rubberen keerring plaatsvindt. Daarvoor heb je wel een aangepast krukaskeerring-huis nodig. Voor de B20 is het als volgt: 6842160 oliekeerring krukas A - f 37,89; 5001201 ruilhuis krukask, a& - f 16,50; 75001201 statiegeld 5001201 - f 100,-. Prijzen excl. BTW. De oude keerringhuizen willen ze graag terug, vandaag het statiegeld. Vergeet ook de pakking niet: 430134 pakking oliek.houder - f 5,89.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-12-2001 21:12 #59342 door
Beantwoord door in topic flinke olielekkage
Zijn die nummers VOD nummers of algemene Volvo nummers?Gezien de feestdagen moet ik misschien naar een anders dealer hiervoor, bijvoorbeeld Toncar of Scandcar.Ron

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-12-2001 16:45 #59341 door
Beantwoord door in topic flinke olielekkage
Deze nummers zijn V.O.D. nummers (ze stonden op het factuur), maar meestal zijn ze hetzelfde als de nummers die Volvo hanteerde. In de gevallen dat er bij het VOD een ander nummer gehanteerd wordt dan in de Volvo-onderdelen-catalogus ("Reservdelskatalog/Parts Catalogue"), dan staat er een verwijzing naar het VOD-nr. Op de onderdelenpagina van deze site wordt die verwijzing ook weergegegeven.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.