dit weer...

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2001 16:13 #57275 door
dit weer... is gemaakt door
Veel collega-klassieker-rijders kruipt de rillingen over de rug als ze nu met hun voertuig de weg op moeten. Het sneeuwt op het moment behoorlijk. Ik kom net terug van een stevige rit door dit weer. De paar klassiekers die ik tegenkwam waren allemaal Volvo's. Dan realiseer je je weer dat een Volvo geen slechte keus was als (dagelijkse) klassieker. Ik rij een Amazon met de "smalle" (165 mm) banden, en die hebben met dit weer minder moeite dan bredere banden. Ze "snijden" als het ware een weg door de natte sneeuw of het water, en het zijn niet eens winterbanden. Nee, dat was geen slechte keuze, een klassieke Volvo als dagelijks (en enige) vervoersmiddel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2001 16:50 #59407 door
Beantwoord door in topic dit weer...
Gefeliciteerd Lennard..... Ik durf met mijn amazon nu de weg niet op...... Hij staat stof te happen in de garage omdat ik na 10 jaar restaureren het toch wel zonde vindt om hem in de pekel te laten rijden. Maarrrr het bloed kruipt waar het niet gaan kan, dus ik ben weer aan het kijken naar een amazon of combi voor dagelijks gebruik. Kan ik ook lekker in de winter stoer met een klassieker over de weg...... Wie weet kunnen we dan ook knipperen....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-12-2001 20:26 #59406 door
Beantwoord door in topic dit weer...
Ook ik durf met dit slechte weer(glad en pekel) de weg niet op te gaan met mijn gerestaureerde P1800S. Ik heb nu voor dagelijks gebruik een 244 uit 1970. Zo kan ik toch nog een beetje klassiek blijven rijden in de winter. Er zitten dan ook van die echte stormram bumpers op. Nog fijne dagen en alvast een gelukkig nieuw jaar met veel volvo-vreugd

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-12-2001 01:57 #59405 door
Beantwoord door in topic dit weer...
Nou is het niet zo dat ik onverantwoorde dingen ga doen met een bijna 32 jaar oude auto. Niet alleen vanwege mijn eigen veiligheid, maar ook voor de Amazon. Het zou zonde zijn om die total loss te rijden. Over pekel maak ik me weinig zorgen. Alle holle delen zijn behandeld en aan de onderkant moet het pekel eerst door een laag bitumen. De bumpers worden beschermd door een laagje vaseline. Bij de 1970 Amazon zijn de dorpels verzinkt. Ik ben van plan om voor de volgende winter slikplaten te gaan monteren in de voorschermen want m'n Amazon is m'm enige auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-12-2001 10:49 #59404 door
Beantwoord door in topic dit weer...
Ook de mijne (1968 Amazon) is mijn enige vervoermiddel, op de fiets na, maar ik kies dan toch voor het ultieme comfort van de oude Volvo. Dan maar iets meer in de gaten houden of alles nog onder controle is, en wat vaker wassen, maar ik merk wel.....des te kouder het wordt, des te leuker hij het vindt!!! Zeker vanmorgen nog in de brabantse sneeuw, VETTE PRET.Allemaal de beste wensen voor mens en volvo!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-12-2001 16:37 #59403 door
Beantwoord door in topic dit weer...
Ja, als ik jou was zou ik die alu-binnenschermen plaatsen. Mijn ouders hebben een amazon combi en rijden hier ook dagelijks mee, deze rijdt gemiddeld 35000 kilometer per jaar. Ook hier zitten deze binnnenschermen in. Deze kosten bijna niets en zijn een behoud voor de auto.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-12-2001 23:04 #59402 door
Beantwoord door in topic dit weer...
Ook ik gebruik een Volvo als dagelijks en enig vervoermiddel. Model 122S + overdrive 1965, standaard velgen, banden Michelin ZX. Bevalt prima, maar heb geen vergelijkingservaring. Welke banden gebruik jij? Hoe zijn je ervaringen? Binnen een jaar ben ik aan een set nieuwe banden toe, en verzamel de ervaringen van anderen. Vr.gr. Frans de Wolff, Utrecht

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2001 00:43 #59401 door
Beantwoord door in topic dit weer...
De V44-vereniging heeft toch als doelstelling het behouden en in conditie houden van onze klassieke Volvo's? Niet om ze door de pekel te laten verwoesten. Mijn Volvo Amazon Combi uit 66 staat nu lekker warm binnen en onze Ford Ka (de volgende is een 850) doet het ook heel prima met dit weer. Ik vind het toch wel een beetje zonde na de dure restauratie om nu te gaan rijden. Ik bewaar het plezier nog wel even tot het voorjaar. Prettig nieuwjaar alvast! En rijdt voorzichtig met dit weer!Arie-Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2001 00:59 #59400 door
Beantwoord door in topic dit weer...
Op het moment heb ik op de voorwielen Vredestein Sprint+ 80 liggen en op de achterwielen Firestone F560. Over de Firestones kan ik geen enkel negatief punt opnoemen en met f 159,- per stuk (incl. montage, afvoer oude banden, nieuwe ventielen en balanceren) zijn het ook nog eens de goedkoopste 165R15 banden in het assortiment van Kwik-Fit. De Michelins kosten maar liefst f 259,- per stuk en dat vind ik veel te duur als het met f 159,- ook uitstekend kan. Ik vind (ook bij andere auto's) dat de Vredestein Sprint+ banden wat aan de harde kant zijn. Wat tractie en waterafvoer betreft geen klagen, maar ze piepen wat snel bij rap genomen bochten. Ik neem bochten aanzienlijk sneller dan de meeste mensen in moderne auto's omdat de Amazon (ook zonder de upgrade uit de laatste VCM "Wie ein Go Kart") daar prima toe in staat is. Je moet je even mentaal instellen dat het overhellen helemaal geen probleem is, en dan is het snel bochten nemen een feest. Persoonlijk vind ik dus dat je juist niet een stabiliatorset moet monteren. Reden: het mooiste aan de Amazon vind ik het rijgedrag zoals het van oorsprong is, daarna pas het uiterlijk. Zeker, de vering is wat te straf t.o.v. de demping en het overhellen van de carrosserie in bochten is niet echt weinig. Maar het overhellen voorkomt (vooral mentaal) dat je veel te hard de bocht in gaat. Helt een auto niet over, dan ga je onbewust gewoon harder de bocht in en daar schuilt het gevaar want de banden hebben maar een beperkte tractie. Ondanks de "tekortkomingen" kan ik die alleen maar kan zien als pluspunten t.o.v. al die moderne auto's die bijzonder saai zijn om te rijden. Ze geven de Amazon een karakter die moderne auto's missen. Bovendien kun je het weggedrag van de (latere) Amazon niet slecht noemen. Het is een achterwielaandrijver, maar het is me tot nu toe niet gelukt om de achterkant te laten uitbreken (wel met handrem op gladde oppervlakken, maar dat is kunstmatig). Onderstuur is er op natte wegen wel, maar alleen als je het (te) bont maakt. Bovendien is het gedrag daarvan heel geleidelijk en voorspelbaar en dus makkelijk te corrigeren. De positie van de bestuurder voor het gevoel van de de reacties van de auto is ideaal: midden tussen de voor- en achterwielen, misschien zelfs iets dichter bij de achterwielen (!) dan de voorwielen.Als ik een punt moet opnoemen dat ik niet als postitief ervaar, dan is het wel het schuin trekken bij gas geven op gladde (hard gereden sneeuw/ijs) ondergrond. Maar ik neem aan dat dat bij de meeste achterwiel-aandrijvers het geval is. Geeft je wel wat oefening in het tegensturen. Als er sneeuw ligt ga ik er daar soms wel eens voor naar een verlaten parkeerplaats.Ik heb mijn Amazon "pas" sinds september 2000. Van de banden die er toen op zaten heb ik er twee vervangen door de F560 van Firestone (degenen die versleten waren, waren ook F560's). Alle banden die er bij aankoop op zaten waren gebruikt, dus ik kan nog geen ervaring betreffende levensduur geven. Ik heb wel de indruk dat de voorbanden wat snel slijten, maar dat zal wel het gevolg van mijn rijstijl zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
29-12-2001 01:10 #59399 door
Beantwoord door in topic dit weer...
>>>De V44-vereniging heeft toch als doelstelling het behouden en in conditie houden van onze klassieke Volvo's?<<<Dat kan ook prima in dagelijks gebruik. Wat heb je aan een auto die je een groot deel van het jaar niet kunt gebruiken? Met auto's die gedurende lange tijd stilstaan kunnen ook allerhande problemen optreden zoals het in de cilinders vast gaan zitten van de zuigers, of iets dergelijks met de remmen of koppelingsplaat. Bovendien zijn Volvo's in het land van oorsprong werkpaarden. Een Volvo was er om de kost mee te verdienen en niet om te vertroetelen. Vandaar de rubber matten en vandaar de vinyl bekleding. Voor luxe kon je in Zweden beter een Saab kopen. Met die instelling ben ik het helemaal eens. Er zijn ook mensen die Ferrari's bezitten die enkele honderdduizenden geludens kosten, en wat doen velen ermee? Racen!! Een oprichter van een Italiaans sportauto-merk (Ferrari, Lamborghini?) zei ooit dat een auto niet is om in een museum te staan, maar om gebruikt te worden. Daar ben ik het helemaal mee eens. En juist het vermogen van een Volvo om dit te doen heeft mij ertoe bewogen om er een te kopen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.