lekken van olie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-01-2002 14:06 #57251 door
lekken van olie is gemaakt door
Nadat bij mijn Amazone b20 nieuwe distributietandwielen zijn ingezet verliest 'ie heel veel olie. Is dit te verklaren?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-01-2002 16:19 #59484 door
Beantwoord door in topic lekken van olie
Als men om veel werk te omzeilen de carterpan laat zitten, beschadigd men vaak de pakking tussen distributiedeksel en carterpan. Wanneer dit niet goed wordt afgedicht bij montage van de distributiedeksel verliest men hierdoor olie.Ook kan de krukaskeerring, bij onjuiste montage (oude versie keerring), olie lekkage optreden. Dus twee oorzaken, als je het zelf gedaan hebt weet je waar de fout zit, anders terug naar de monteur.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-01-2002 19:57 #59483 door
Beantwoord door in topic lekken van olie
Ik heb het vervangen van de distributietandwielen zelf gedaan. Daarbij heb ik gewoon de vilten ring gebruikt in het deksel. Ik had geen aangepast keerringhuis en kon er in het weekend ook niet aankomen, toch moest de klus in dat weekend geklaard zijn. De reparatie is deze maand een jaar geleden, en er is bij die keerring geen lekkage.Kees Vos noemde de carterpan als oorzaak, en dat is niet zonder reden. Toen ik het distributiedeksel verwijderd had bleek de pakking kapot getrokken te zijn. Tenzij de pakking nog heel nieuw is is dat niet te voorkomen. De snelle oplossing is een carterpanpakking kopen en er het stukje afknippen dat je nodig hebt. Dit is geen goede oplossing want die carterpanpakking bestaat normaal uit één stuk. De goede oplossing is ook de lastige want om de carterpan te kunnen verwijderen zijn er slechts twee opties: 1) motor uit de auto halen; 2) vooras 10 cm laten zakken. Ik had alleen optie 2 tot mijn beschikking want ik kon in dat weekend ook geen takel meer gaan huren. Als je het vervangen hebt laten doen, dan bestaat de kans dat de monteur die het gedaan heeft flink wat tijd wilde besparen door de snelle oplossing toe te passen. Je kunt met het vervangen van de distributietandwielen nog een probleem veroorzaken. Het grote tandwiel op de nokkenas mag er alleen op geperst worden, en zeker niet gehamerd. Als je hamert is de kans groot dat de nokkenas aan de andere kant van het blok een soort van plug uit het blok slaat! Ik heb dezelfde moer gebruikt die het tandwiel op zijn plek houdt om hem erop te persen. Om te zien welke van deze drie mogelijkheden de oorzaak zijn kun je daar gewoon naar kijken. Is het distributiedeksel geweekt in olie, dan is het de keerring die daarin zit.Lekt de olie niet langs, maar onder het distributiedeksel, dan is het de pakking aldaar.Lekt de olie uit het vliegwielhuis, dan is het de plug achter de nokkenas. Het kan ook de krukaskeerring zijn, maar dan heeft het weinig te maken met de distrubutietandwielen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.