koppijn

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-02-2002 18:58 #57122 door
koppijn is gemaakt door
Ik probeer mij volvokennis weer wat bij te spijkeren, dus maar een vraag voor een rustige winteravond: Welke cilinderkoppen van andere types passen op een B20A onderblok, en wat is de dikte van de koppakking die dan gebruikt moeten worden, en eventuele andere aanpassingen. En wat voor apestreken kan je nog meer uithalen door het onderling uitwisselen van onderdelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2002 19:29 #59943 door
Beantwoord door in topic koppijn
Afgaande op andere mailtjes passen B20 koppen van de type A, B, E en F op het B20 blok. Dat blok is volgens mij dan ook bij alle typen (B20) gelijk.Aangezien een B20-blok in beginsel eigenlijk een opgeboorde B18 is, vermoed ik dat zaken als bouten e.d. op dezelfde plek zitten. Er zullen wel meer verschillen zijn, dus een B18 opboren tot B20 is misschien niet mogelijk. Aangezien de capaciteitsvergroting alleen heeft plaatsgevonden door het vergroten van de boring vermoed ik dat het onmogelijk (of in ieder geval onverstandig) is om een B18 kop op een B20 blok te plaatsen of vice versa. B18: boring x slag: 84,14 x 80,0 mm, B20: 88,90x80,0 mm.Er is een type Ford motor (Kent) die verschillende capaciteiten kreeg door alleen de slag te verlengen. Daardoor bleef de boring gelijk en konden bijv. zuigers van een 1300 in een 1600 geplaatst worden om zo de compressieverhouding, en daarmee het vermogen, te vergroten. Dit trucje gaat voor onze motoren dus niet op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-02-2002 21:50 #59942 door
Beantwoord door in topic koppijn
Wat ik zelf bedacht had was het volgende.In principe wordt bij een B blok dunnere pakking gebruikt de hoogte van de kop blijft dus gelijk. Nou lijkt het mij niet handig om een dunnere pakking er tussen te hebben, dat lijkt mij kwetsbaarder. Dus wat IK wl doen is een b20a kop laten vlakken naar de hoogte die B kop met dunner pakking krijgt. zodat in ieder geval de pakking even dik is maar de compressie wat hoger. Is dit nog een goed idee of levert dit juist problemen op. Ik hoor het wel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.