pruttelen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2002 21:23 #56865 door
pruttelen is gemaakt door
Na een lange rit van de randstad naar Groningen sterk gepruttel onder de motorkap. Bij optrekken in zijn 1 en 2 klinkt er een stevig gepruttel onder de motorkap vandaan. Alleen bij optrekken als ik dus veel trekkracht moet leveren, heb ik een constante snelheid bereikt dan is het weg. Het klinkt ongeveer zoals het karakteristieke geluid van een Kever, maar dan iets harder en onder de motorkap van mijn Amazon.... Wat kan dit zijn? En lekje? En is het zorgwekkend of kan ik nog gerust terug rijden naar de randstad?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2002 21:50 #60770 door
Beantwoord door in topic pruttelen
Een lekje lijkt me voor de hand liggen. Kijk eens of het uitlaatspruitstuk nog goed aanligt. Je kunt ook even met lopende motor de uitlaat dicht duwen met een oude lap en luisteren of er ergens luid gesis te horen is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-05-2002 22:21 #60769 door
Beantwoord door in topic pruttelen
Ik denk dat het pingelen is wat je bedoelt!Daar heb ik ook een tijd last van gehad! bij mij stond er geen vacuum meer op de slang naar de ontstekings unit!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2002 09:17 #60768 door
Beantwoord door in topic pruttelen
Nee het is zeker geen pingelen. Dat geluid heb ik eerder gehoord en dit is duidelijk anders en harder.Het is denk ik een lek, want bij de keuring in februari werd er al gezegd dat het uitlaatspruitstuk een beetje lekte. Ik denk dat dat erger is geworden. Arno: Kan ik er nog wel even mee door rijden (wil morgen nog 250 km terug naar de randstad)? Is de oplossing een nieuw uitlaatspruitstuk of zijn er andere ideen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2002 11:14 #60767 door
Beantwoord door in topic pruttelen
Roelof,controleer eerst maar eens of de drie (!) moeren nog goed vast zitten en of je pakking nog in orde is. Deze waren bij mij een keer losgetrild. Als het lek echt in het spruitstuk zit kun je volgens mij best proberen om het te lassen Stukje blik erom heen. Mee rijden kan volgens mij altijd, allen wordt het op een gegeven moment storend voor je zelf en de buren. Wel lekker sportief geluidje! Succes, Frits

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2002 11:38 #60766 door
Beantwoord door in topic pruttelen
Bedankt voor alle tips.De drie bouten zitten onverwrikbaar vast, wel is de pakking hier en daar verdwenen. Misschien dat ik er maar eens een nieuwe pakking tussen moet zetten. Is er hiervoor ook zoiets als een vloeibare pakking waarmee je het kan dichten? Bestaat er zoiets dat bestand is tegen de hoge temperaturen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-05-2002 15:25 #60765 door
Beantwoord door in topic pruttelen
Het is niet alleen een kwestie van hoge temperaturen maar ook van druk. De uitlaatgassen blazen misschien een vloeibare pakking er snel tussenuit. In dit geval gaat toch maar niets boven een echte "pakking".Harry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2002 19:52 #60764 door
Beantwoord door in topic pruttelen
Doorrijden is natuurlijk niet de eerste keus, maar in principe kan het. Nieuw spruitstuk is onvermijdelijk als het inderdaad gescheurd is, maar tijdelijk kun je overwegen om met GunGum het scheurtje te dichten. Het werkt goed bij de knalpijp, maar hier is de temperatuur om te beginnen iets lager...en het is echt een lapmiddel..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2002 20:15 #60763 door
Beantwoord door in topic pruttelen
Arno bedankt voor de tip. Waar kan je dat spulletje GunGum kopen en weet je ook een vloeibare pakking?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-05-2002 21:19 #60762 door
Beantwoord door in topic pruttelen
Roelof, het moet te koop zijn in elke autohandel bij de uitlaatreparatie sets. Het is een tube met een soort vezel-pasta. Aanbrengen op vochtig gemaakt werkstuk en gladstrijken met een vochtige doek of vinger. Een nacht laten uitharden en door de warmte van de motor wordt het vervolgens nog steviger. De vloeibare pakking...tubetje op hetzelfde adres.(Hier in het "zuije" hebben we Heuts automaterualen...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.