wegligging combi

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-06-2002 10:37 #56730 door
wegligging combi is gemaakt door
Beste Volvo liefhebbers,gisteren, met redelijk slecht weer, een stuk met de combi afgelegd en daarbij valt dan weer de mindere wegligging op.Bij inhalen of ingehaald worden door vrachtwagens of grotere personenwagens moet ik het stuur goed stevig vasthouden daar ik er anders naartoe gezogen word.Bij een bocht helt de wagen snel over.Bij een beetje wind stuur goed vast houden.Ik ben mij ervan bewust dat het een auto uit 1968 is maar dit moet toch beter kunnen lijkt mij.(caravan heb ik maar snel verkocht ondanks de 1200 kg die de combi mag trekken :als een dweil op de weg, of heb ik deze te snel verkocht?)Wat kan ik aanpakken? Andere schokbrekers?(nu koni's maar je hoort goede verhalen over Biltstein)Zwaardere veren? IPD stabilisator?Andere amazon (combi) rijders dezelfde problemen overwonnen?Wat zou ik kunnen aanpakken? Met groeten en bij voorbaat dankvoor jullie support!Rob Borra

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
23-06-2002 11:58 #61157 door
Beantwoord door in topic wegligging combi
Om te beginnen met de zijwindgevoeligheid: die heb je nu eenmaal met auto's uit die tijd en de Amazon slaat in dat gezelschap helemaal geen slecht figuur. Nu spreek ik wel uit ervaring met de sedan, en niet met de combi. De combi heeft meer zij-oppervlak dan de sedan, dus mag je aannemen dat de zijwindgevoeligheid (potentieel) wat groter is.De schokdempers zou ik laten zitten. Zeker gezien het feit dat het Koni's zijn, want daarbij heb je zelf invloed op de stugheid van de demping. Bij Koni is dat nl. stelbaar. Je kunt dus nu al met de demping experimenteren. Bijv. een iets straffere demping vermindert misschien al de neiging tot deinen op slechte wegen.Overhellen, tja dat doet ook de sedan behoorlijk, maar daar is inderdaad iets aan de doen. In de VCM heeft een artikel gestaan over de stabilisatorstangen die je zelf al noemt. Ook op www.vclassics.com kun je positieve ervaringen lezen over het plaatsen van deze set. Echter, het overhellen leidt in ieder geval bij de sedan niet tot serieuze problemen met de wegligging. Als je eenmaal mentaal bent ingesteld op het overhellen kun je hard door de bocht zonder angstzweet. Verliezen van grip is er zelfs op de smalle (165 mm) banden niet snel bij. Bovendien ondersturen Amazons enigszins waardoor je al snel in de gaten krijgt wanneer je de limiet nadert lang voordat je erover heen gaat.Verbetering is mogelijk, o.a. met de al genoemde IPD-set, maar ook met hardere bussen in de bovenste draagarmen van de voorwielophanging. Ik heb net de hele voortrein gereviseerd en heb die bussen geplaatst. Ik wilde eigenlijk rubberen bussen plaatsen, maar drie van de vier asuiteinden (van de bovenste draagarmen) waren gecorrodeerd waardoor rubber weer snel zou slijten. De hardere bussen konden daar wel tegen. Ik kan echter nog geen zinnig woord zeggen of het een verbetering van het stuurgedrag is of niet want de hele voortrein moet opnieuw afgesteld worden. Twee dingen vallen me wel al op: terugslag in het stuur als je door kuiltjes rijdt en veel gestommel bij het rijden over kinderkopjes. Dat zijn de nadelen van harde bussen in de bovenste draagarm.Als je, zoals ik, eigenlijk alleen in een Amazon rijdt, dan vallen de tekortkomingen amper nog op. Je raakt eraan gewend en je anticipeert erop zonder dat je er echt bij stil staat. Nu heb ik nopodgedwongen in een Focus (met stugger-dan-standaard onderstel) moeten rijden en als je dan weer in de Amazongaat rijden merk je wel het verschil. Dan lijkt de Amazon inderdaad soms net een dweil. Echter over een paar dagen weet ik niet beter meer en rijdt de Amazon weer als een trein. Een groot deel zit toch tussen de oren!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2002 08:52 #61156 door
Beantwoord door in topic wegligging combi
ik kan mij helemaal vinden in het antwoord van Lennard. Wij rijden al 13 jaar combi ('65), de laatste jaren met caravan ('71) en naar zeer veel genoegen. 2 mede combi rijders rijden óók met caravan. Zo lang je de max. snelheid niet te veel overschijdt, zijn ook grote afstanden veilig te overbruggen. Toch te vroeg verkocht die caravan? groet, Henry

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-06-2002 11:29 #61155 door
Beantwoord door in topic wegligging combi
Ik kan mij helemaal vinden in de mening van de vorigen. Ik heb zelf ook een combi uit 68. Wel met zwaardere achterveren en zwaardere stabilisatorstang (ook achter). Het overhellen is hierdoor nagenoeg verdwenen, en van de gastank achterin merk ik ook niet veel (in het rijgedrag). Da auto blijft inderdaad gevoelig voor zijwind en spoorvorming, maar dat is deel van de "charme". Mijn ervaring met een "normale" auto is wel dat het merk banden een wereld van verschil kan maken in gevoeligheid voor spoorvorming en rechtuitstabiliteit. Een wijze raad hierbij is niet te bezuinigen op de banden en voor een merk te kiezen i.p.v. de aanbieding van de Quick-fit (of dergelijk). En met Koni's onder de auto moet het met de demping ook wel goed zitten.Veel rijplezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-06-2002 17:21 #61154 door
Beantwoord door in topic wegligging combi
Naast koni's, dikkere stabilisatoren, nieuwe rubbers e.d. rij ik altijd met hogere bandenspanning dan aangegeven. (achter)Ik vind dat dat een groot verschil maakt (dweilt veel minder!)en het is me nog nooit overkomen dat de banden in het midden van het loopvlak harder sleten dan aan de buitenkant.De combi heb ik standaard op 2.3 (achter dus) en mijn 145 express op 2.4Groet, Joost.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-06-2002 20:58 #61153 door
Beantwoord door in topic wegligging combi
Rob,Ik heb een 220 uit 1967, maar geen enkel probleem. Wel brede originele velgen eronder. gastank onderbouw. verkopen zou ik zeker niet doen. Mijn schokbrekers zijn ook standaard, dus ik heb hem eigenlijk helemaal origineel en werkt goed. kan een oldtimer garage je niet op weg helpen? Is je stuurhuis nog goed?Meer tips kan ik je niet geven dan mijn ervaring,Volvo groet uit Ermelo.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-06-2002 09:15 #61152 door
Beantwoord door in topic wegligging combi
Okee! Bedankt voor jullie reakties tot nu toe, hier kan ik wat mee.Strategie vooralsnog binnenkort: koni's nastellen,dikkere IPD stabalisator voor installeren, bandenspanning iets hoger maken en de bussen van de bovenste draagarmen van de voorwielophanging checken.Ik laat nog wel van mij horen of dit genoeg resultaat heeft gehad.groeten rob borra

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
31-08-2002 16:27 #61151 door
Beantwoord door in topic wegligging combi
Donderdag 29-08 onze combi opgehaald bij Larry Peters (niet goedkoop, wel goed!) te Maartensdijk. Het wachten was nl. op de IPD stabilisator.En nu met nog meer genoegen rondtoeren in de combi! Koni's zijn nagesteld en dus een dikkere IPD stabilisator laten monteren.Een wereld van verschil.Gewoon meekarren in de meest kromme bochten,kortom veel stabieler en koersvaster en dus een veiliger gevoel.Daarnaast is er tevens een overdrive geinstalleerd maar dat is natuurlijk een heel ander verhaal.Rustig en relaxed achter het stuur op de snelweg.Het kost wat; maar mijns inziens zeker de moeite waard.Er moet nu heel wat gebeuren wil ik nog afstand doen van deze combi.Wat een fijne gezinswagen!groeten rob

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.