moer op kardanas

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-07-2002 19:33 #56647 door
moer op kardanas is gemaakt door
Vandaag eens lekker begonnen aan het vervangen van de kruisjes van de kardanas, amazon op 4 steunen/blokken. Maar eerst de as er onder uit. Beide flenzen los en geprobeerd het achterste deel van de as eruit te trekken. Mooi niet. Ik had het vermoeden dat als de grote moer op het voorste deel van de kardanas los is dat het achterste deel wel makkelijk eruit kan. In de boeken lijkt het of alleen de kurk oliekeerring het verwijderen van de as tegen houdt. Nu de vraag: moet ik gewoon aan het achterste deel van de as blijven trekken totdat alles door de kurk oliekeerring wordt getrokken? Of moet perse die grote moer los voordat de achterste as eruit kan. Dit laatste liever niet, want zelfs met schrikken mbv een hamer en kleine beitel wil deze niet los. Kan ik beide asdelen onder de amazon vandaan halen zonder dat de grote moer eerst verwijderd wordt ?Alle tips zijn welkom.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
24-07-2002 19:54 #61397 door
Beantwoord door in topic moer op kardanas
Om het in- en uitschuifbare gedeelte van de as zit een rubberen hoes. Als je deze even loshaalt, moet je de assen zo uit elkaar kunnen trekken. Dan de 2 bouten van het lager met dempingsrubber halverwege de as losdraaien en je moet het resterende deel er ook zo uit kunnen pakken. Succes. Janko.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2002 00:06 #61396 door
Beantwoord door in topic moer op kardanas
Janko, ik heb een type 2 as, dus zonder rubber en met een grote moer ertussen. Zelfs met een touw aan het achterste asdeel krijg ik het niet eruit getrokken....Morgen maar weer een poging. Een brug zou wel handig zijn geweest

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2002 12:24 #61395 door
Beantwoord door in topic moer op kardanas
Bij mij hoef ik alleen de flensrand (4 boutjes) los te schroeven en ik heb het achterste deel van de as eral af (schuifstuk). Het voorste deel zit ook bevestigd met een flensrand maar daarbij moet ik dan ook het middelste lager losschroeven al met al een half uur werk op je rug zonder brug. Ik geef toe een brug of smeerkuil is wel makkelijk. Succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2002 12:26 #61394 door
Beantwoord door in topic moer op kardanas
nog even iets, de moer die op (onder) de achterste flens zit (achteras) zit zo vast dat ik deze alleen met een luchtsleutel los heb kunnen maken. Het vast zetten moet dan ook erg vast gedaan worden, zie aandraaimomenten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
25-07-2002 13:53 #61393 door
Beantwoord door in topic moer op kardanas
Och ja, waarom ook makkelijk als het moeilijk kan. Ik heb met enkele tikken en de dremel het middenkruis eruit gekregen en zo 1 deel van de as eruit. En dan zie je het pas he...ook de lagerhouder past door de "chassistunnel"....en dus achteraf...2 flensen los en alles kan er eenvoudig langs de achterkant uit. Wel weer veel geleerd, mijn god mijn god...:-)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.