borgmoeren

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 10:39 #56502 door
borgmoeren is gemaakt door
Een vraagje over borgmoeren. De oudere uitvoeringen zijn volledig metaal met in het opstaande randje een aantal inzagingen die de spanning op de schroefdraad houden. De nieuwere zijn met kunststofring erin en die mag ik maar 1x gebruiken. Is het zo dat de oudere uitvoering meerdere malen gebruikt mag worden ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 19:35 #61935 door
Beantwoord door in topic borgmoeren
Ja, mits je de splitpen elke keer vernieuwt dat de moer eraf is geweest. Zonder splitpen is deze moer geen borgmoer, en een splitpen hergebruiken is een slecht idee. Je kunt overigens niet altijd de ouderwetse borgmoeren gebruiken: nieuwe onderdelen geleverd met nyloc moeren (zelfborgend) missen vaak het gat voor een splitpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 19:49 #61934 door
Beantwoord door in topic borgmoeren
De inzagingen zijn dus om ruimte te maken voor een splitpen NIET om de kracht op de schroefdraad te vergroten. Het gebruik van die oude moeren zonder splitpennen kan daarom als potentieel zeer gevaarlijk worden beschouwd!! De splitpen heeft als taak om te voorkomen dat de moer kan draaien, als die er niet is kan dat dus wel. Mochten er geen splitpennen in jouw oude borgmoeren aanwezig zijn, dan moet je ze voor je eigen veiligheid en die van medeweggebruikers direct plaatsen (eventueel afgebroken stukjes splitpen met een drift (soort drevel, maar dan kaarsrecht) uit het gaatje in de schroefdraad tikken). Of vervangen door zelfborgende moeren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 20:25 #61933 door
Beantwoord door in topic borgmoeren
Hallo Lennard. Volgens mij hebben jullie het over twee verschillende borgmoeren. Jouw borgmoer is er een met 'n splitpen maar volgens mij bedoelen ze met de inkeping iets heel anders. Er bestaan ook borgmoeren die 'n schuine inkeping aan de bovenkant hebben. Volgens mij mag je deze borgmoeren meer dan een keer gebruiken. Hoe vaak weet ik niet, mijn advies twee keer en dan weg ermee. Groeten Wiet

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 22:09 #61932 door
Beantwoord door in topic borgmoeren
Lennard, de moer die jij aanhaalt is een kroonmoer, ik bedoel de borgmoeren met een taps oplopend randje waarin dunne zaagsnedes zijn aangebracht. Hiermee zit bijvoorbeeld de bovenste fuseekogel vast en ook de grote bouten van de "triangel" voorophanging

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-09-2002 22:11 #61931 door
Beantwoord door in topic borgmoeren
Dat zijn inderdaad de borgmoeren die ik bedoelde...ja er zijn ook zo veel verschillende manieren om een moer te borgen...Lijkt me een goede stelregel, 2 keer dan weg ermee..

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
18-09-2002 19:53 #61930 door
Beantwoord door in topic borgmoeren
Bij mijn 1970 zat de bovenste fusee al met zelfborgende moeren aan de bovenste traingel (waarschijnlijk al eens vervangen dus). De moer op de fusee was met splitpennen. Alles is nu zelfborgend. De zelfborgende moeren die jij beschrijft heb ik niet, ik wist ook niet dat ze bestonden. Nu wel...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.