10.000 km beurt

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-10-2002 22:13 #56452 door
10.000 km beurt is gemaakt door
Beste Volvovrienden,ik sta voor mijn eerste 10.000km beurt. Heb bij het VOD een pakket gekocht (bougies, oliefilter, pakking, karterplugring, breakerpoint kit). Ook heb ik inmiddels voelermaten gekocht (tot .50 mm) Nou heb ik ergens gelezen dat je voor het losdraaien van de karterplug een speciale sleutel nodig hebt en dat het oliefilter niet los te krijgen is zonder een klemband. Klopt dit? En moet de ontsteking ook opnieuw worden afgesteld als ik de kontaktbreker vervang. Of is het sowieso beter om dit de eerste keer uit te besteden aan een klassiekergarage en over de schouder mee te kijken? Graag advies. Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-10-2002 22:23 #62117 door
Beantwoord door in topic 10.000 km beurt
O, het betreft een volvo 131 B20A met LPG

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2002 08:51 #62116 door
Beantwoord door in topic 10.000 km beurt
Niels, zeg even waar je woont, dan kan waarschijnlijk een ander lid je helpen. Mocht je in de buurt van Geleen wonen, laat het mij dan maar even weten...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2002 09:19 #62115 door
Beantwoord door in topic 10.000 km beurt
ik teken in voor de regio utrecht/nieuwegein

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2002 14:19 #62114 door
Beantwoord door in topic 10.000 km beurt
Wat betreft die plug en oliefilter sleutel, dat klopt, anders draai je ze kapot. Kost overigens niet zo veel hoor.Ik weet niet hoe technisch je bent, maar vooral bij het afstellen, hoewel niet zo moeilijk, is het de eerste keer toch handig als je iemand hebt die zegt of je goed of fout doet. Kijk eens of je terecht kan op een afsteldag van de club, als je lid bent in ieder geval.(zie agenda)P.S. Denk ook aan de kleppen.Groetjes Sebas

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-10-2002 20:14 #62113 door
Beantwoord door in topic 10.000 km beurt
ad 1.Ik heb altijd een dopsleutel gebruikt voor de karterplug of een grote baco, nooit problemen gehad.ad 2. Het oliefilter behoort handvast te worden aangedraaid, soms kan het wel vast zitten en heb je een ketting nodig of klemtang. Deze zijn voor "weinig" te koop.ad 3 Neen bij vervangen contactpunten hoef je niet de onsteking te controleren maar het mag natuurlijk wel.Ad algemeen. Naturlijk heb je veel aan een ervaren sleutelaar/monteur om de kunst af te kijken.Ook zijn de special tools van Volvo het beste gereedschap voor zulke klussen.Neem contact op met je Regio om te horen waar de afsteldagen plaats vinden en de gereedschappen verkrijgbaar zijn.Laatste tip: vervang ALTIJD ook de condensator anders branden je punten snel weer in (was standaard aanwijzing Volvo dealers in de 70er jaren)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-10-2002 22:33 #62112 door
Beantwoord door in topic 10.000 km beurt
Hoi Ed, ik ben het niet helemaal met je eens. Het oliefilter dient inderdaad handvast aangedraaid te worden, echter zit deze na 10.000 km altijd 'meer' dan handvast, dus een klemtang is dan handig. Wat betreft de ontsteking, als je de contactpuntn vervangt moet je altijd je ontstekingstijdstip opnieuw afstellen. Aangezien de contacthoek met nieuwe punten verandert is het ontstekingstijdstip ook veranderd. Alleen als je de contacthoek tot op de graad nauwkeurig goed krijgt verandert het ontstekingstijdstip niet, maar dat lukt nooit met alleen een voelermaat. Groeten, Wietse.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-10-2002 21:48 #62111 door
Beantwoord door in topic 10.000 km beurt
De carterplug vereist geen speciale sleutel, wel een goed passende dop (Engelse maat, ik meen 1"). Het losdraaien van het oliefilter gaat het best met een filtertang, die zijn meestal verkrijgbaar met ketting of band. Ik heb een keer de noodoplossing moeten gebruiken omdat de tang geen soelaas bood: oude schroevendraaier door het filter heen jassen en de hefboomwerking gebruiken om het filter los te krijgen. Doe dit niet te dicht bij het motorblok. Hoe het filter aangedraaid moet worden staat vrijwel altijd op het filter (sommigen zeggen "vast", anderen 3/4 slag aandraaien nadat rubber ring het blok raakt). Gebruik altijd een filter met non-return-valve (vermijd FRAM!). Als je iets in de distributeur vervangt is het altijd verstandig om de ontsteking op zijn minst te controleren. Met een goede handleiding erbij is er geen reden om deze werkzaamheden uit te besteden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.