meten is weten?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-10-2002 21:37 #56433 door
meten is weten? is gemaakt door
Afgelopen weekend heb ik op een beurs een z.g. "Tune Up" kit gekocht. Deze bevat o.a. een Toerenteller/Kontakthoek meter.Tot nu toe heb ik mijn Amazon en PV -beiden 1965 en identiek onder de motorkap- zo afgesteld als in het boek: Contactpunt aftstand 0,40-0,45 mm. Na het meten met de meter kwam ik tot de volgende resultaten:PV 53 graden.Amazon 50 graden.Ik heb de contactpunt afstand naar 0,2 resp 0,3 mm moeten reduceren om bij beiden een hoek te meten van 60 graden. Een flinke afwijking dus.Wie weet hoe dit kan en wat is aan te bevelen: Terug naar 0,4 mm en 50 gradenof de meter aanhouden?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-10-2002 21:56 #62188 door
Beantwoord door in topic meten is weten?
Ik heb in mijn Amazon met B20A een tijd lang rondgereden met 55 graden i.p.v. de voorgeschreven 59-65 graden. Nu loopt ie op 59,5 graden - binnen spec dus, maar ik merk helemaal geen verschil. Het lijkt me overigens het beste om de meter aan te houden. Ik weet niet eens wat de afstand tussen mijn puntjes is, alleen dat de dwell angle op de meter binnen spec ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2002 07:58 #62187 door
Beantwoord door in topic meten is weten?
Inderdaad de meter aanhouden...de millimeters zijn alleen voor de minder ideale situatie dat er geen meter is. Overigens 50 graden vind ik wel erg ver ernaast zitten. Vlak na afstelling met de meter zit ik op 60 +- 0,5 graden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2002 08:29 #62186 door
Beantwoord door in topic meten is weten?
Heb juist dezelfde bevindingen als Johan Schoot Uiterkamp maar dan met een Amazon en een P1800 uit 1965, dit lijkt me veel voor te komen, wat is de oorzaak?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-10-2002 10:33 #62185 door
Beantwoord door in topic meten is weten?
De oorzaak kan van alles zijn. Speling op de as, verschil tussen statisch (met voelermaat) en dynamisch (contacthoekmeter) meten, onnauwkeurigheid van de meter, geometrie van het volgnokje, afstellen op net niet de maximale afstand, inbranden van de puntjes, enz..... De contactpuntafstelling in milimeters blijft een benadering voor de afstelling in graden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-10-2002 00:18 #62184 door
Beantwoord door in topic meten is weten?
Bedankt voor de info en op naar het volgende meet probleem: Stroboscoop!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.