tip

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-11-2002 22:03 #56303 door
tip is gemaakt door
Ik heb dit weekend wat preventief onderhoud verricht: de tweejaarlijkse verversing van de koelvloeistof. En mijn tip is dan om de radiator even te verwijderen en op zijn kop (!) met de tuinslang door te spoelen. De rest spoel je natuurlijk ook even door. Het was twee jaar geleden dat ik de koelvloeistof had ververst, maar toch kwam er alweer een duidelijk zichtbare waas van zilt met het spoelwater uit de radiatator en de rest van het koelsysteem. Daarna ook even de radiator tegen het licht houden om te zien hoeveel insecten er tussen de lamellen zitten. Die er met een tuinslang (niet met de hogedrukspuit!) tussenuit spuiten. Eventuele verbogen lamellen voorzichtig rechtbuigen. Zo blijft je koelsysteem in topconditie en kun je over een aantal maanden weer zorgeloos de zomer in.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
27-11-2002 11:09 #62581 door
Beantwoord door in topic tip
De onderhoudsboeken maken melding van de mogelijkheid het koelsysteem door te spoelen.Hiervoor wordt een ammonia oplossing van 15% geadviseerd (zeg maar 1 deel ammonia op ruim 6 delen water)Bij de motoren met een kraantje aan de re zijde van het blok (bijna alle typen B16,18 en 20)id it zeer eenvopudig uit te voeren.A angezien dit het laagste punt is voor het koelwater is het dus mogelijk te "flushen" zonder de radiator te demonteren.Vroeger voegde we antivries toe aan het "koelwater" en werd tevens aangeraden te meten tot hoeveel graden onder nul de vloeistof was beschermd tegen bevriezen.De tegenwoordige koelvloeistof van gerenomeerd type, waaronder die van Volvo, kunnen jaren mee waardoor de beschreven methode in onbruik is geraakt.Ik zou voorzichtige zijn met water aangezien het oxidatieproces dan extra versneld.De beschreven methode zou ik toepassen als je je radiator vernieuwd om alle aanslag uit het systeem en koelkanalen te verwijderen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.