taxatie

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-12-2002 21:11 #56286 door
taxatie is gemaakt door
Pas hoorde ik iets over het taxeren van oltimers. Wat bedoelt men hier eigenlijk mee

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-12-2002 22:02 #62629 door
Beantwoord door in topic taxatie
Taxeren is "op waarde schatten". Bij een taxatie komt iemand met verstand van het te taxeren object, bijvoorbeeld een auto of een huis, kijken wat de waarde ervan is. Bij oldtimers gebeurt dit voornamelijk bij het vaststellen van een goede prijs bij koop/verkoop. Vaker nog gebeurt dit omdat voor het afsluiten van een oldtimerverzekering (lagere verzekeringspremies) een taxatie een vereiste is van de verzekeringsmaatschappij. De premie wordt namelijk vastgesteld als een percentage van de waarde van de auto. Die waarde moet dan natuurlijk wel eerst bepaald worden. Als je lid bent van de V44 kan je een auto laten taxeren door een lid van de Technische commissie van de regio waarvan je lid bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-12-2002 08:02 #62628 door
Beantwoord door in topic taxatie
Taxeren gebeurt inderdaad om de waarde van een auto in te schatten, maar dan met name niet zo zeer voor de verkoop, maar voor de verzekering. Het probleem met onze oude Volvo's (en andere klassiekers) is dat ze geen officiële dagwaarde meer hebben. Ze zijn financieel geheel afgeschreven. Om nu te voorkomen dat er bij een schaderijding discussie ontstaat over de waarde van de auto (want volgens bovenstaande redenering zijn ze bij een krom spatbord al total-loss), verdient het de voorkeur om je auto te laten taxeren zodat de waarde onafhankelijk wordt vastgesteld (je krijgt hier een keurig rapport van). Wil je je auto casco laten verzekeren, dan is een taxatie sowieso noodzakelijk. Het is dan van de verzekeringsmaatschappij afhankelijk of een clubtaxatie mag, of dat je een beëdigd autotaxateur moet laten komen. AKLs je in een beetje knappe klassieker rondrijdt verdient het mijns inziens altijd de voorkeur om een taxatie te hebben om dit soort problematiek te voorkomen. Overigens, een taxatierapport is gemiddeld maar maximaal 3 jaar geldig (dus elke 3 jaar opnieuw laten uitvoeren), maar het voorkomt niet geheel dat er een discussie kan ontstaan over de waarde van de auto na schade (en dat is mijn eigen ervaring dat ik ondanks taxatie toch voor fl. 2500,- door de verzekering ben gen...d (vul zelf maar in)).Een taxatie door een beëdigd taxateur kost tussen 60 en 80 Euro.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-12-2002 13:36 #62627 door
Beantwoord door in topic taxatie
gen...d moet m.i. wel met een 't' achteraan. Of is mijn woordkeuze foutief?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-12-2002 20:54 #62626 door
Beantwoord door in topic taxatie
Wat belanrijk is bij casco verzekering voor klassiekers is dat de verzekeraar akkoord gaat met artikel 275. Deze verplicht namelijk dat indien de auto niet meer voor reparatie in aanmerking komt het getaxeerde bedrag uit te keren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-12-2002 08:12 #62625 door
Beantwoord door in topic taxatie
Vlas,Het is wel degelijk met een "d" met de door mij bedoelde letterkeuze (voltooide tijd, weet je wel :=)). Ik zal je dan nog even op weg helpen, er missen 3 letters en dit zijn "a" en "i" waarvan er één dubbel is

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
04-12-2002 20:07 #62624 door
Beantwoord door in topic taxatie
Los van de woordkeuze: een taxatierapport is een vereiste om een casco-verzekering aan te gaan. Artikel 275 is dan inderdaad van belang. Maar de taxatiewaarde is niet zo bindend als veel mensen denken. Het kan dus goed zijn dat je na een ongeluk onvoordelig uitkomt, zoals dus al reeds vermeld. Ook als je geen taxatierapport hebt kun je schade vergoed krijgen. Een vriend rijdt een 1966 Mustang, vers gerestaureerd. Pas aangereden door een onverlaat in een Audi TT, Mustang had nog geen taxatierapport. Schade bijna 9000 Euro, geen probleem, wordt allemaal vergoed. Het wordt natuurlijk anders als jij degene bent die het ongeluk maakt...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.