onregelmatig stationair lopen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2002 17:25 #56277 door
Mijn Volvo heeft het volgende probleem.Na enige tijd op de snelweg gereden te hebben loop de motor erg onregelmatig stationair. Toerental blijft wel constant.Lijkt of dat ie op 3 cylinders loopt maar je merkt niet dat er vermogensverlies is.Na circa 3 minuten in de stad gereden te hebben wordt loopt ie stationair weer goed.Lijkt op een temperatuur probleem, echter de temp meter staat nog niet in het midden van het bereik. Andere ( koudere termostaat ) geeft nog minder aan, meter lijkt dus oke. alles gecontroleerd ( kleppen, ontsteking, radiator, op benzine lopen, co2 op lpg ) en het probleem gaat niet over.Het gaat om een 145 met een B20a moter op gas.Motor heeft net 25.000 km gereden en alles wat ververst moet worden is ook gebeurd( bogies, olie, punten en luchtfilter).Heb op diverse manieren de kleppen gesteld, en dat levert verschillende instelling op.De laatste die in het volvo club blad stond ook geprobeerd maar probleem blijft.Inlaat staat op de opgegeven waarde de uitlaat kleppen op 0,05 ruimer.Omdat ik het vermoeden had dat de kleppen bij meer prestatie niet goed sluiten ook een keer alles zeer ruim gezet maar probleem blijft.Heeft iemand ervaring met dit probleem en zo ja wat is er aan te doen?b.v.d. John

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2002 20:36 #62652 door
Beantwoord door in topic onregelmatig stationair lopen
Om te beginnen: speling kleppen gewoon op 0,45 mm laten. Een kleine afwijking t.o.v. de voorgeschreven klepspeling heeft bij een goede motor geen merkbare invloed op de loop. Mijn motor (ook B20A) is ook wat gevoelig voor temperatuurvariaties, en dat is denk ik te wijten aan de "temperature compensator" op de Zenith-Stromberg carburateur (het type waarvan de sproeier niet afstelbaar is). Overigens moet je niet teveel waarde hechten aan wat de temperatuurmeter op het dashboard aangeeft. Is alleen interessant om te voorkomen dat je doorrijdt met een te hete motor. Het enige wat de meter aangeeft is de koelwatertemperatuur op die plek in de kop waar de sensor zit. Dat vertelt je nog niet hoe heet de carburateur inmiddels is geworden door stralings- en convectiewarmte. Zeker na een rit op de snelweg is de motorruimte vrij warm geworden (m.n. vlak na het minderen van snelheid), wat dus invloed zal hebben op de carburateur. Bij mij loopt in zo'n geval de motor op benzine even niet zo mooi stationair, op LPG wat lager stationair, soms een tikkeltje onregelmatig.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2002 22:32 #62651 door
Beantwoord door in topic onregelmatig stationair lopen
John, ook mijn motor draait (vooral na het starten, en zeker met deze winterkou) wat onregelmatig. Ook een B20A en op LPG. Als ik Lennard goed begrijp - maar corrigeer me als dat niet zo is, Lennard - is het niet vreemd dat onze motoren onregelmatig kunnen lopen juist door de temperatuurschommelingen, maar dat wij die schommelingen niet zomaar met een blik op de temperatuurmeter in het dashboard kunnen waarnemen. Volgens mij kan het geen kwaad. Vergeet niet dat je het lopen van een motor van zo'n 30 jaar oud relatief primitief is, in de zin van dat ze de brandstoftoevoer slechts laat afhangen van het toerental (met uitzondering van vacuumvervroeging). Een injectiemotor bijvoorbeeld heeft al een elektronisch systeem dat verschillende factoren op de verbranding van het mengsel meet en actief de brandstoftoevoerafstelling regelt. En bovendien: de motor blijft toch gewoon draaien, of is het probleem dermate, dat de hele auto meeschudt? Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-12-2002 22:44 #62650 door
Beantwoord door in topic onregelmatig stationair lopen
Even een reactie op jullie snelle reageren.Het geen mij verbaasde was m.n. het mooie stationaire toerental bij een koude motor en het grote verschil bij een lange rit.Waar ik ook mee zat is de bezorgdheid van e.v.t. kleppen die (door de warmte)te ver open zouden gaan staan en daardoor zouden kunnen verbranden op gas.Het is niet zo dat de motor afslaat maar het heeft het effect dat je rond rijd met een motor die maar loopt op 3 cylinders, en dan schudt je auto toch wel mee.Kennelijk hoort dit dan bij de charme van een oldtimer en hoef ik me niet al te veel zorgen te maken.Groeten, John

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2002 16:41 #62649 door
Beantwoord door in topic onregelmatig stationair lopen
Misschien een tip: Ik heb ooit bij een triumph ongeveer hetzelfde meegemaakt. Bleek dat de benzineleiding te dicht bij de uitlaat liep waardoor in de benzine zelf dampbellen werden gevormd. Zo kreeg de carburator met momenten geen vloeiende benzinetoevoer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
09-12-2002 20:38 #62648 door
Beantwoord door in topic onregelmatig stationair lopen
Oud of niet, een motor moet goed lopen. Loopt ie niet goed, dan is er ergens iets niet in orde. Binnen bepaalde grenzen mag een ouderwetse motor op carburateur(s) zich iets aantrekken van de omstandigheden, hij kan er immers niet goed rekening mee houden. Reden waarom injectie in combinatie met een computer (er waren nl. ook mechanische systemen, bijv. van Lucas, die ook niet met erg veel dingen rekening konden houden) gemeengoed zijn geworden. De enige remedie is om de zaak in tip top conditie te houden, of enig ongemak te aanvaarden. Vapour lock, zoals vlas aangeeft als mogelijk probleem, kan niet bij LPG optreden. En op LPG werkt de carburateur alleen als doorgeefluik. De gasklep bepaalt hoeveel lucht/LPG-mengsel de motor in kan en de LPG-verdamper past de afgifte daarop aan. Maar de LPG-verdamper behoeft ook een afstelling, en uit eigen ervaring is gebleken dat een afstelling in die de zomer gedaan is kan leiden tot een slecht lopende motor in de winter. Warme lucht is nl. ijler dan koude lucht, het verschil is groot genoeg om een duidelijke invloed op de motor te hebben. Met de vrieskou van de afgelopen dagen wou mijn B20A op LPG niet meer stationair lopen, behalve als ik een paar vingers over de opening van het luchtfilter legde (of het gas ingetrapt hield, maar dat is geen stationair). Conclusie: teveel lucht, te weinig LPG. In eerste instantie had ik met plakband de mond gedeeltelijk afgedicht. Dat leidde weliswaar tot een motor die weer bleef lopen, maar de acceleratie vertoonde nogal wat flat spots die ik niet gewend was. Ik heb de tape verwijderd en de stelschroef op de verdamper één hele slag teruggedraaid. De motor blijft weer lopen en de flat spots zijn helemaal verdwenen. OK, dit is geen exacte benadering omdat ik de uitlaatgassen niet kan meten, maar het werkt wel. Om terug te komen op het probleem van een slecht stationair lopende motor na een snelwegrit: de temperatuur kan dus een effect hebben op het LPG/lucht of benzine/luchtmengsel zodat de motor tijdelijk niet zo mooi loopt. Maar op drie cilinders lopen mag daar niet bij horen, dan is er een ander fenomeen aan het werk. Misschien een minder onschuldig fenomeen dan verkeerde lucht/brandstofmengsel. Dan wordt het tijd om verder te zoeken dan de zaken die al geëlimineerd zijn.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
10-12-2002 22:56 #62647 door
Beantwoord door in topic onregelmatig stationair lopen
Even een andere mogelijkheid, het kan ook zijn dat je een lek spruitstukpakking of spruitstuk hebt. Het kan zijn dat je dat pas merkt als de motor warm is. Geeft dezelfde symptomen. Laat even weten als je het gevonden hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-12-2002 08:34 #62646 door
Beantwoord door in topic onregelmatig stationair lopen
Allereerst hartelijke dank voor al jullie reacties, en hoewel het geen prijsvraag was kwam Wietse met zijn oplossing het dichts in de buurt.Sorry Wietse je wint er niets mee, maar toch.Na jou mailtje toch maar een keer alles gecheckt op lekkage.Bleek dat een van de 4 moeren die de caburateur vasthoud heel iets was los getrild(was niet echt zichtbaar).Dus bij een warme motor werd er valse lucht aangezogen.Alles weer goed vastgedraaid en hij loopt weer als een zonnetje, zelf met deze kou.Groeten John

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.