winterverwarmer

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2002 00:10 #56264 door
winterverwarmer is gemaakt door
Bij de accu van mijn VA 121 67 zit een driepolige stekkerdoos(ronde polen)Is dit misschien voor een winterverwarmer?Kan ik daar zo 220 v op aansluiten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2002 08:01 #62697 door
Beantwoord door in topic winterverwarmer
Chris, je zal toch eerst even moeten kijken waar de kabel van die stekkerdoos heengaat. Als deze in het motorblok lopen heb je inderdaad grote kans dat dit de motorblokvoorverwarming is. Hier zal dan vaak ook een soort typeplaatje te lezen zijn waarop de gegevens van het apparaatje staan. Bij mij zit er ook motorblokverwarming op, in de achterste vriesplug van het motorblok (onder het spruitstuk). Bij mij zit er gewoon een kabel aan met een normale 3-polige steker voor 220V. Op mijn typeplaatje staat dan ook 220V en een vermogen van 500W. Uiteindelijk met een beetje de bibbers toch maar eens aangesloten op een verlengsnoer, en het werkt als een speer. Het warmt het motorblok op, niet tot bedrijfstemperatuur, maar wel zodanig dat de auto met de kop in de wind met het weer van de afgelopen dagen net even iets lekkerder aanslaat en ronddraait (een half uurtje voor het weggaan aanzetten via een klokschakelaar).Succes ermee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2002 19:36 #62696 door
Beantwoord door in topic winterverwarmer
De winters in Zweden zijn wel wat strenger dan wij de afgelopen dagen hebben gehad. Nu zal zo'n motorblokverwarming bij ons niet bijzonder veel nut hebben, in Zweden is het een must om überhaupt te kunnen starten. Een echte standverwarming is wat de motor wel in de buurt van de bedrijfstemperatuur brengt en je tevens in een verwarmde en ontdooide auto kan laten instappen. Die werkt dan vaak op brandstof uit de tank, niet op elektriciteit. PS. driepolig is waarschijnlijk gewoon enkelfase, d.w.z. 230 V (nl. fase, nul en randaarde). Krachtstroom (400 V) heeft een stekker van vier of vijf polen (fase1, fase2, fase3, randaarde en soms nul). Bij een driefasen-systeem dat op elke fase even zwaar wordt belast is geen nuldraad nodig, maar het is beter van wel. Elk van de fasen ligt 120 graden gedraaid t.o.v. de andere twee. 3 x 120 = 360, een volledige draai, vandaar ook wel de benaming draaistroom. Vanwege het fase-verschil is de afstand van de amplitude tussen de sinussen van elk der fasen 400 V, elke afzonderlijke fase t.o.v. nul is 230 V. Let dus voor de zekerheid op het typeplaatje, dan weet je het zeker. Vanwege het lage vermogen van 500 W verwacht ik overigens geen krachtstroom-aansluiting, maar een normale enkelfase.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-12-2002 20:48 #62695 door
Beantwoord door in topic winterverwarmer
een passende stekker kan je bij een caravan of kampeerwinkel krijgen!sucses,gijs

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.