goede voornemens : gillende katterug

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-01-2003 21:08 #56231 door
Allen de beste wennsen voor 2003Dit jaar wil ik eens goed beginnen met een probleempje wat al langer aanwezig is: Tijdens het rijden -vooral in het begin als de zaak nog koud is, of wanneer ik de auto een aantal dagen niet gebruikt heb, hoor ik een schrapend /joelend geluidje in de buurt van de versnellingsbak. Het zal dus wel een lager zijn. Als er een tijdje gereden is, wordt het een stuk minder en verdwijnt dan bijna. Het geluid treedt alleen op als hij IN een versnelling staat. Rijdend in zijn vrij is het geluid helemaal weg. Het is echter ALTIJD weer hoorbaar,als het gas ietsjes terug genomen wordt, zodat de motor net niet belast wordt en de wagen net niet remt op de motor. Mijn vraag: Welk lager kan de oorzaak zijn: Toplager of moet ik het in de bak zelf zoeken ( ingaand, uitgaand of die met de 48 pennetjes) of mischien zelfs tussenlager?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-01-2003 19:28 #62834 door
Beantwoord door in topic goede voornemens : gillende katterug
Het makkelijkste zou natuurlijk het toplager zijn omdat je daarvoor de bak niet uit elkaar hoeft te halen. Je zou zelfs kunnen overwegen om eerst dat lager te vervangen omdat het niet duur is en toch vaak vergeten wordt als er een nieuwe koppelingsplaat gemonteerd wordt. Als dat niet uitmaakt, dan moet de bak beter bekeken worden. Ik zou niet kunnen zeggen of het het ingaande of het uitgaande lager de oorzaak is, maar als je de bak toch uit elkaar hebt, dan is het een kleine moeite om beide lagers tegelijk te vervangen. Let wel, het lager één van beide assen ligt niet los, maar zit erop geperst.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-01-2003 21:26 #62833 door
Beantwoord door in topic goede voornemens : gillende katterug
Een lager maakt alleen geluid als het draaid. Het toplager draaid alleen bij ingetrapte koppeling evenzoo het druklager, dit kun je dus makkelijk testen, anders zit het geluid in de versnellingsbak.Als je daar geen raad mee weet, laat dan de bak repareren door iemand dit dit al vaker gedaan heeft, niets is zo vervelend om de bak weer onder de auto vandaan te moeten halen.Als je toch bezig bent kijk dan ook naar de koppelingsplaat en het druklager.Vr. Gr. Kees Vos Ede

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.