hoeveel olie?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
21-01-2003 23:36 #56183 door
hoeveel olie? is gemaakt door
Mijn p220 met b20 lust aardig wat olie. Vannavond had ik het rode lampje aan het branden. Ik dacht toch dat ik er pas nog wat bij gedaan had. Hoeveel olie moet er ongeveer bijdoen als de peilstok bijv. halverwege staat?Ik heb het idee dat het olieverbruik niet altijd evenveel is. Is dat mogelijk? Soms lijkt het dus meer per gereden km.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2003 09:10 #63006 door
Beantwoord door in topic hoeveel olie?
het rode lampje geeft de laadstroom van de dynamo aan, of eerder een tekort aan laadstroom. er zit ook nog een oranje lampje en als dat brand is er te weinig/te lage oliedruk. komt wel eens voor bij (zeer) warme motor en laag/stationair toerental. staat de olie halverwege de peilstok, dan zal het (oranje) lampje normaliter niet gaan branden wil je bijvulen tot aan het bovenste merkteken, dan zal er een klein half litertje bij moeten.olieverbruik kan inderdaad wisselend zijn, afhankelijk van gebruik/rijwijze.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2003 09:49 #63005 door
Beantwoord door in topic hoeveel olie?
Ja, ik had niet verteld dat mijn Amazone geen origineel Dashboard meer heeft. Mijn laadstroomlampje is geel, mijn oilielampje rood. Het lampje ging branden omdat de olie onderaan de pijlstok stond niet aan het midden. ahum... Bedankt voor jouw antwoord!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2003 10:14 #63004 door
Beantwoord door in topic hoeveel olie?
geen dank.wat zou je er van denken om eenvoudigweg de draadjes te verwisselen zodat het olielampje weer oranje is en de laadstroom rood? trouwens, B-20's staan bekend om olieconsumptie via (versleten)klepgeleiders na pakweg 100-120.000 km's. Is er nog voldoende compressie en levert de olie-op-zuigers-proef geen wezenlijke verhoging van de compressie op, dan zou je een kop-revisie kunnen overwegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2003 11:13 #63003 door
Beantwoord door in topic hoeveel olie?
Ja, draadjes ver(terug)wisselen is een goed idee. Olie-op-zuiger-proef? Uhm. Wat is dat?Ik zal bij een volgende beurt vragen of men even een compressie test wil doen.Ik heb hier al veel over gelezen op dit forum (compressiewaarde <=11 is ok voor b20b)Ik las ook da 15W40 minder goed is dan 20W50. Ik heb er nu 15W40 in zitten, kan ik de 20W50 er gewoon bijdien bij een volgende vulbeurt? Ik kwam er trouwens achter dat mijn motor toch niet zoveel olie verbruikt, vergeleken met de meeste die ik op het forum tegenkwam.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2003 12:33 #63002 door
Beantwoord door in topic hoeveel olie?
bij een compressietest meet je de druk die de zuiger in de cylinder opbouwt. in geval van slijtage, kan er lucht weglakken langs de cylinder/zuigerwand en/of de kleppen. de compressie (is druk) zal dan bij meting, lager uitvallen. wanneer er olie op de zuiger(s) gespoten wordt tijdens een compressietest, zal deze olie eventuele lekkage langs de cylinderwand/zuiger, even afdichten en zal er een hogere compressiewaarde afgelezen worden dan zonder olie(die meting dus allereerst, en pas daarna olie erop). is er behoorlijk verschil tussen de beide waarden, dan is dat een indicatie voor versleten zuiger(s)/cylinder(s). verder: 20/50 kun je gewoon bij de 15/40 gooien hoor. in de vorige eeuw schreef volvo beneden de 0 graden, sae 10 voor, boven de 30 graden sae 30. in ons gematigde klimaat volstaan m.i. beide waarden, wellicht en niets meer dan dat, zou iets dikkere olie tot wat minder verbruik kunnen leiden, maar stel je daar niet te veel van voor, evenals van allerlei ander kunst- en hulpmiddelen (zal wel tot verdere discussie aanleiding geven........), versleten is versleten. realiseer je overigens dat een verbruik van 1 liter per 1000 km, in het algemeen nog acceptabel wordt geacht, alhoewel ik daar zelf weinig vrede mee zou hebben. groet van henry.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2003 17:07 #63001 door
Beantwoord door in topic hoeveel olie?
Ja, wat mij betreft is dit verschil in olie viscositeit een academische discussie.Wel is het zo dat in mijn ervaring een aantal zaken samengaan.....olie consumptie, slechte compressie, olie lekkage.Allen duiden op een versleten motor en zou ik oplossen middels een revisie.Mijn B20E heeft al 80K kilometer gedraaid sindsdien en nog geen drup gelekt of verbruikt.ik kan het iedereen aanraden.....echter ik sluit me aan bij wat Henry zegt, het is maar hoe hoog je de lat legt en met wat je tevreden bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
22-01-2003 17:57 #63000 door
Beantwoord door in topic hoeveel olie?
En hoeveel je in de portemonee hebt :)Eerst even een huisje kopen (met garage gnagna!)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.