aanzuigen lucht?

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2003 00:32 #56170 door
aanzuigen lucht? is gemaakt door
Beste Volvo-vrienden,laatst wilde ik (voor het eerst, ik rij nu net een jaar amazon) kijken naar de staat van het luchtfilter. Buigend over het rechtervoorscherm even aan de gashendel getrokken om de motor op toeren te brengen om te kijken of er valse lucht aan wordt gezogen. Nou voelde ik wel degelijk luchtverplaatsing, maar niet ter plaatse van de ingang van de houder van het luchtfilter, maar rondom de aansluiting luchtfiler-carburateur.Nu is mijn vraag: kan het zijn dat de carburateur false lucht aanzuigt, hoe dit dan te verhelpen en hoe vervang ik het luchtfilter - of eigenlijk hoe haal je de behuizing van het filter los en uit elkaar?Bij voorbaat dank voor een reactie, ik realiseer me dat dit wel heel wat vragen zijn. Groeten, Niels.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2003 10:16 #63055 door
Beantwoord door in topic aanzuigen lucht?
Als de motor valse lucht krijgt is dat herkenbaar als hij onregelmatig gaat lopen. Dan zakt het toerental om even later even omhoog te schieten en weer te zakken. Het Engels heeft hier een mooi woord voor: "surging". De dichtstbijzijnde NL vertaling is "pieken" (werkwoord) en dat is ook wat de motor dan doet. De meeste luchtverplaatsing in de motorruimte is die van het ventilatorblad. Om te voorkomen dat je die voelt dus eerst even de V-snaar losnemen. Als ik een vraag zie over een luchtfilter dan vermoed ik dat de vragensteller het over de ijzeren luchtpan heeft die officieel in zijn geheel vervangen dient te worden (ik heb de plastic luchtpan die uit elkaar kan). Gebruik de zoekfunctie van dit forum want het ijzeren filter kan met enige nijverheid uit elkaar gebogen worden waardoor het element (welke schijnbaar hetzelfde is als het losse element dat in de demonteerbare plastic luchtpan gaat, maar dat weet ik niet zeker) vervangen kan worden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
26-01-2003 14:46 #63054 door
Beantwoord door in topic aanzuigen lucht?
Het onregeltmatige lopen gebeurt m.n. bij stationair toerental.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.