veel witte rook, lege radiator en koffiemelk

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-02-2003 22:27 #56086 door
Dag Volvo liefhebbers, mijn amazon uit 65 lijkt nu voor het eerst serieus problemen te hebben. Vanochtend kwam er na een rit van 30km veel witte rook uit mijn uitlaat en toen ik stopte ook onder mijn motorkap vandaan. Na een uur afkoeling, bleek mijn radiator zo goed als leeg te zijn, mijn oliepeil veel te hoog en heeft een koffiemelkkleur. Er is kenlijk iets in mijn motorolie terecht gekomen (uit de radiator??) hoe kan dat? maar vooral hoe los ik het op? Wie kan mij helpen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
28-02-2003 22:33 #63399 door
Ik vermoed dat je koppakking lek is, waarschijlijk werd de motor ook te heet.Mijn advies is een goede monteur zoeken.De kop moet eraf en gevlakt worden, nieuwe koppakking en na 1500 km nagetrokken worden.Handig om meteen geharde klepzetls te monteren opdat je ongelode benzine kunt tanken zonder toevoegingen.Welke regio woon je dan kan wellicht iemand je een garage aanbevelen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2003 11:03 #63398 door
Dat klinkt als een doorgeslagen koppakking, dan kan er koelvloeistof bij de olie komen en vice versa. Als je niet handig bent met technische zaken, dan is aan te raden om een garage op te zoeken (liefst eentje met kennis van Amazons). Als je wèl handig bent, dan is het een klus die je zelf kunt uitvoeren. De procedure staat in handleidingen zoals Haynes beschreven. Als je de kop eraf hebt controleer je hem en de bovenkant van het blok op vlakheid. Zonodig laten afvlakken. Kun je meteen de toestand van de cilinderwanden controleren of die mooi glad zijn en of de kop al geharde zittingen heeft(in dat geval is er een hardmetalen ring in de kop geperst bij de uitlaatkleppen). Uiteraard is het belangrijk om het hele koelsysteem te reinigen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2003 16:00 #63397 door
woon je in de buurt van nieuwegein, dan wil ik wel even een handje toesteken. in pakweg 3 a 4 uur, is dit klusje gefixt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
01-03-2003 18:24 #63396 door
Heb net alle berichtjes ook persoonlijk beantwoord (niet wetend of het werkt),Allen hartelijk dank voor de diagnose, ik zal de komende dagen aan de slag gaan. Rekeninghoudend met bovenstaande controle zaken. Als ik tegen problemen bij de uitvoering aan loop hoop ik weer gebruik te mogen maken van jullie kennis. Nogmaals hartelijk dank, Ditmar. PS Mijn woonplek is Groningen en mijn auto staat in oost-Groningen dus Nieuwegein is dan wel erg uit de buurt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2003 09:48 #63395 door
Hallo Ditmar,Ik neem ook aan dat het een doorgeslagen koppakking is. Op zichzelf geen ingewikkeld verhaal om je kop te demonteren. Maar, dan moet je zien waar hij doorgeslagen is en vooral wat dat betekent voor je onderblok en de kop. Meestal is er een spoor getrokken aan de onderkant van de kop. Soms zie je dat nauwelijks maar in bijna alle gevallen is de kop daarbij ook iets krom getrokken. Daarom, laat je kop altijd vlakken bij een revisiebedrijf. Dat kost je misschien 100 euro, en ze zijn er mee klaar terwijl je wacht. Doe je het niet, en zet je er gewoon een nieuwe pakking op en draai je de zaak weer vast, dan is de kans dat je binnenkort weer de pineut bent aanzienlijk. Dus de 3 a 4 uurtjes montagewerk voor in en uitbouw van de kop kloppen wel, maar plan daar tussendoor wel even een bezoekje aan een revisiebedrijf.Succes,Jaap Blijleven

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2003 10:49 #63394 door
Nog even wat aanvullingen, een kopppakking vernieuwen is inderdaat niet erg ingewikkeld maar als je dit nog nooit gedaan hebt raad ik je aan iemand er bij te vragen met ervaring. De kop moet losgedraaid worden (bij koude motor) als je niet de speciale sleutel hebt moet de kleptuimelaaras ook los, allemaal zaken waar enige oplettendheid cq kennis geboden is.succes Kees Vos

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2003 11:01 #63393 door
Volledig eens met Kees. Wellicht handig voor Ditmar. Op mijn site, onder de rubriek motor, bij revisie deel 2 heb ik de demontage van de kop stap voor stap beschreven.Jaap

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-03-2003 22:57 #63392 door
Allen dank voor de adviezen, Als ik het goed begrijp heb ik een speciale sleutel nodig voor om de kop los te draaien, wat is dit voor sleutel en kan ik die bij de club lenen? En dan hoef ik de klep tuimelaar als niet helemaal te demonteren. Ik heb ook even de site van Jaap Blijleven geraad pleegt maar daar vind ik niks over een speciale sleutel (wel een mooie site met veel handige tips). Een persoon met ervaring in motorblokken ken ik niet, is het wel te doen met technisch inzicht, boeren verstand en Haynes boek? Het afvlakken geld dat alleen voor de kop of ook het onderblok? Waar kan ik een revisie bedrijf vinden in de buurt van Groningen (Nova Classica in Leeuwarden?) Kan ik beter een karton-achtige pakking of vloeibare pakking gebruiken? en hoe spoel ik mijn blok en koelsysteem het beste schoon? Ik kan de komende dagen een hoop leren aan mijn vragen te merken.Ditmar (autoreparatie plek Scheemda, Oost-Groningen).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-03-2003 10:41 #63391 door
Meestal volstaat alleen het vlakken van de kop(onderblok is hoge,meer massa en trekt dus niet zo snel krom).Als je naar een revisie bedrijf gaat hoef je je geen zorgen te maken over de soort pakking die gebruikt wordt ;-) maar als je het zelf doet/gaat doen dan zou ik niet de vloeibare variant gebruiken.Schoon spoelen van het blok is simpel ,radiateur afkoppelen(moest toch al voor de demontage van de kop) tuinslang in de bovenzijde van de motor(waar je termostaat zit(dat aluminiumpijpje boven op je blok dat naar je radiateur loopt) en aan de onderzijde van de radiateur slang los halen ,spoelen maar(voor radiateur geld het zelfde alleen vulje die ergens anders ;-))

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.