oppassen voor brandgevaar

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2003 08:02 #56049 door
oppassen voor brandgevaar is gemaakt door
De crash-special van het VCM doet je af en toe wat meer nadenken over een aantal zaken. Gezien de robuustheid van onze auto's zie ik geen bedreigingen, maar het verhaal over brand was toch wel een nadenkertje. Nu heb ik standaard wel een brandblusser in de auto, maar voorkomen is beter dan genezen. Eergisteren reed ik met mijn dagelijkse vervoermiddel (Amazon combi) toen ik zeer vaag een geur van warm/heet kunststof rook. In ieder geval een geur die niet bij de auto thuishoort, en ook niet ergens uit de wijde omgeving kon komen. Nadere inspectie van de motorruimte wees uit dat de kunststoffen aanzuigbuis van het luchtfilter inclusief de rubber "aansluitsok" van het luchtfilterhuis was losgetrilt en zich tussen het bovenste deel van de uitlaat (net onder het spruitstuk) en het motorblok had genesteld. Het kunststoffen deel was al voor de helft verdwenen en plakte nog als wat vloeibare klodders en druipers aan de uitlaat. In warme toestand is dit gelukkig makkelijk te verwijderen (je verpest er wel een goed plamuurmes mee, maar ach dat is in dit geval maar peanuts).Hierbij dan een waarschuwing voor iedereen om dit toch even goed te controleren en eventueel met een klembandje of parkertje te borgen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2003 11:40 #63524 door
Beantwoord door in topic oppassen voor brandgevaar
Ook een 'leuke' meegemaakt: brandstofslang lek tussen verdelerbuis en injector. De benzine liep over het blok naar het uitlaatspruitstuk waar het netjes verdampte. Gelukkig had mijn bijrijder een betere neus dan ik: 'volgens mij ruik ik benzine'.Bij het vervangen van alle stukken benzineslang in de motorruimte bleek deze toch wel erg slecht te zijn, vooral de 4 stukjes naar de injectoren.Verstandig dus om regelmatig te controleren/vervangen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2003 11:18 #63523 door
Beantwoord door in topic oppassen voor brandgevaar
Al 2 maal brand gehad:1x door kortsluiting onder mijn dashboard, een keer een lekke benzineslang bij mijn benzinepomp. Het eerste brandje doofde vanzelf, het tweede (beginnende) brandje kon ik uitblazen (!). Toch heb ook ik tegenwoordig een brandblusser in de auto liggen. Wel is het een kleintje (1,5 kilo of zoiets, waarvan ik me afvraag of dit voldoende is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2003 11:50 #63522 door
Beantwoord door in topic oppassen voor brandgevaar
Voor de mensen die een brandblusser al hebben of willen aanschaffen, hierbij een belangrijke tip/waarschuwing. Poederblussers zijn zeer effectief om een brand te blussen, maar ook om vervolgens je auto naar de verdommenis te helpen. Het poeder (een soort zout)tast namelijk de gehele elektrische bedrading aan (soort corrosie). Volgens de brandweer gaat het langzaam, maar is het onvermijdelijk. Schoonmaken heeft nauwelijks zin omdat het poeder overal komt. Advies (ook voor in huis!) zijn schuim- of Co2-blussers. Andere bijkomstigheid is dat als je met poeder blust, en je een flinke wolk inademt, je er een stevige diaree aan over houdt.Denk er nog eens over na en laat je bij aankoop door een kenner adviseren.groet, Tim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.