pv kingpins

  • Bezoeker
  • Bezoeker
13-03-2003 12:36 #56047 door
pv kingpins is gemaakt door
Hoe heten die eigenlijk in het Nederlands, Fusee pennen o.i.d?Hoe dan ook, volgens het Werkplaatshandboek mogen die een speling van 0.3 mm hebben. Dat lijkt me zoveel. Lagerspeling wordt eerder in honderdste milimeters uitgedrukt. Is dit een fout in het boek en moet het eigenlijk 0.03 mm zijn?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-03-2003 19:43 #63533 door
Beantwoord door in topic pv kingpins
Fuseekogel wordt in het Engels aangeduid met ball-joint. Fuseedwarshelling heet king-pin-inclination. Fuseelangshelling = caster. De kingpin is de denkbeeldige lijn door de centra van bovenste en onderste fuseekogel. Bij een door een paard getrokken kar is de kingpin één geheel, maar bij auto's met anafhankelijk geveerde voorwielophanging met dubbele draagarmen (double wishbones) kan dat natuurlijk niet (anders zouden de draagarmen niet op en neer kunnen bewegen) en nemen twee fuseekogels de king-pin-functie op zich. Bij de APK wordt een fuseekogel afgekeurd als er meer dan 1 mm speling op zit. 0,3 mm lijkt me dus geen drukfout.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-03-2003 19:00 #63532 door
Beantwoord door in topic pv kingpins
Okay, bedankt voor de info. Ik heb ondertussen nog rondgezocht, en ik heb meer auto's met echte ouderwetse fusee pennen gevonden, die ook rond die maat speling mogen hebben. De 0.3 mm is dus geen drukfout. En nu weet ik tenminste dat ik me in elk geval geen zorgen over m'n kingpins hoef te maken.Trouwens, de PV, waar de vraag over gaat, heeft nog hele echte kingpins of fusee pennen, in tegenstelling tot de Amazone die het met fuseekogels moet doen. Bij het zoeken op Internet vond ik dat het begrip Kingpin ook voorkomt in de Skatewereld, de Rock en Roll en bij die grote aanhanger koppelingen bij vrachtwagens.Grappig wat je zo al leert als je met een oude Volvo bezig bent.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.