123gt vragen

  • Bezoeker
  • Bezoeker
16-04-2003 22:49 #55964 door
123gt vragen is gemaakt door
Hallo Volv 'ofielenOnlangs heb ik (leek als ik ben en beginnend volvo-gek) een 123GT gekocht.Altijd al verliefd geweest op de Amazon en nu toch maar eens de gok gewaagd. Lid geworden van de club etc. Harstikke goed.Maar ik zit toch met een aantal vragen. (komt denk ik omdat ik leek ben..maar goed)Mijn eerste vraag luidt: Bij een warme motor, bijvoorbeeld na lang op de snelweg gereden te hebben of op een warme dag als vandaag, krijgt de motor problemen met de oliedruk (zo verteld mijn olielampje). Bij het schakelen van 4 naar 3, tijdens het koppelen, heeft de motor de neiging af te slaan. Bij het stilstaan met draaiende motor, begint het lampje te branden. Ik weet niet of het met oliedruk te maken heeft. Er staat voldoende olie op de motor. De auto rijdt momenteel op gas. Kan het te maken hebben met de temperatuur? Verder rijdt ie prima, ook stagionair doet ie goed.Dan mijn tweede vraag: Hoevaak moet ik de motor op benzine laten draaien en hoelang?En dan nog een laatste vraag (er zijn er nog veel meer, maar die bewaar ik voor een andere keer): Wat is de standaart bandenmaat voor een GT? Er zitten GT velgen onder en de banden geven de maat aan van 185. Is dit juist of moeten er 195-ers op. Ohja, en waarom kom ik overal tegen dat de bandenspanning voor zo laag moet zijn (1,4 of 1,6), dit bemoeilijkt toch alleen maar het sturen en zal de levensduur van mn stuurhuis aanzienlijk verkorten toch?Hier laat ik het bij.Alvast bedankt!Met Volvo groet,Rogier

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2003 14:48 #63854 door
Beantwoord door in topic 123gt vragen
Omschakelen naar benzine? Ja zitten er geharde klepzettingen in? (Gaskop)Het omschakelen gebeurt om de sproeiernaald af en toe te smeren. Als je een vacuumklepje op je carburateur zet trek deze de zuiger omhoog als je op gas rijdt en slijt je naald niet. Benzine heeft zover ik weet een beperkte houdbaarheid en als deze zeker een jaar in je tank zit kan hij wel eens slecht gaan branden, is dus een ander verhaal. Waar woon je? meld je aan bij een regio en ga naar de regio avonden leer je een hele hoop van. Je kan dan de hele avond je vragen stellen aan iedereen die er loopt. succes

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2003 15:31 #63853 door
Beantwoord door in topic 123gt vragen
Bandenspanning: ik rij met 165SR15 op velgen van 5 inch breed, als spanning hou ik aan 2,5 atm. vóór en 2,3 achter. Dit zowel op mijn Amazon als op mijn 945. Breedte: GT velg kan zoveel zijn als benoemd wordt, als het een normale 4.5 inch velg is, is 165 de beste breedte, er zijn ook velgen van 5.5 inch, dan is 185 de aanbevolen breedte maar als je die niet meer kunt krijgen, is 195 ook acceptabel.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
17-04-2003 19:51 #63852 door
Beantwoord door in topic 123gt vragen
Een oliedruklampje dat aan gaat is geen goed teken. Lijkt me verstandig om de oliedruk professioneel te laten meten. Nu is het moeilijk om in een Amazon de verkeerde olie te gebruiken, immers de voorgeschreven viscositeiten mogen uiteenlopen van 10W30 tot en met 20W50. Nu lijkt me met warm weer een 15W50 of een 20W50 de meest geschikte olie.15 km benzine om de andere tank gas is een goede vuisteregel. Dat is vooral om te voorkomen dat residueen zich afzetten omdat benzine slechts een weinig smerende werking heeft, daar is het veel te vluchtig voor. De naald in de carburateur slijt vanaf het moment dat de benzine is afgeschakeld direct weer vrolijk verder. Ook heeft loodvrije benzine geen smerende werking op de kleppen (wat overigens NIET de reden was waarom men oorspronkelijk lood aan benzine ging toevoegen, dat was om het octaangetal te verhogen).De bandenspanning van 1,4-1,6 bar is niet van deze tijd. Minimaal 2 bar aanhouden met moderne banden. Veel meer en het comfort gaat eronder lijden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.