special equipment

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2003 21:21 #55883 door
special equipment is gemaakt door
Op het typeplaatje van mijn Amazon staat op de onderste regel een S gevolgd door 5370. Nu weet ik van de site www.volvoworld.com dat het gaat om "special equipment". Men vertelt alleen niet wat dat zoal kan zijn. Blijkbaar heeft mijn auto iets speciaals (ik heb een vermoeden wat dat is). In het 123GT-register van www.geocities.com/volvo123gt1968/Register.html kom ik nog één auto tegen met de S 5370.Zijn er meer mensen met special equipment op hun Amazon? Zo ja dan ben ik zeer benieuwd naar wat dat dan is (nr. + beschrijving).

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
06-05-2003 23:44 #64114 door
Beantwoord door in topic special equipment
Dit is een van de best bewaarde "geheimen"deze lijst was een fabriekscode en slaat inderdaad op "special equipment".Onder deze code vallen zaken als een overdrive, BW35, achterruitenwisser (ES) en getint glas.Ik ben heel benieuwd wat hier onder de lezers van dit forum bekend is, bij deze daag ik iedereen uit eens te kijken welke code op de laaste regel van je type plaatje staat en te kijken welke bijzondere uitrusting je wagen heeft meegekregen.Wellicht dat we deze lijst kunnen ontrafelenOveriegns denk im dat de code 5370 slaat op de speciale uitrusting van de 123GT zoals, wisselstroomdynamo en bijpassende electrische bedrading & uitrusting (mistlamp/bermlamp en zwaardere koppelingsplaten)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2003 16:45 #64113 door
Beantwoord door in topic special equipment
Op mijn amazone staan ook twee van die codes nl. 5370 en 5577. Maar het is geen GT, ik zie er buiten de standverwarming (5577?) weinig bijzonder aan. Hij heeft wel een alternator ipv een dynamo, maar dat was in '69 standaard dacht ik... Ik heb hem ook gekocht met bredere velgen, maar ik denk dat die achteraf zijn geplaatst, of was dat toen ook al als optie leverbaar?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
07-05-2003 19:55 #64112 door
Beantwoord door in topic special equipment
Maar mijn Amazon is niet speciaal, het is een nogal standaard Amazon met één uitzondering. Het typenr. is 131341 T. De eerste twee cijfers vertellen me dat het een 2-deurs is (130). Het 3e cijfer dat het een motor met enkele carb is. Het 4e cijfer dat het een export-model is geweest (is in 1998 desondanks toch uit Zweden naar NL gehaald, maar wie weet waar die daarvoor vandaan kwam...). Het 5e cijfer betekent M40. Het 6e cijfer betekent stuur links. En de T betekent 1970-model. Klopt allemaal met wat er in/aan de auto zit. De motor is een 496900, oftewel een B20A. Allemaal vrij standaard en correct. Er zijn twee dingen die niet standaard zijn aan mijn auto, maar dat zijn ook allebei zaken die een hobbyist zelf had kunnen veranderen. Het eerste is meteen ook waarschijnlijk iets van een hobbyist en dat is het feit dat ter hoogte van het luchtfilter een stuk uit het spatscherm is gehaaldom om ruimte te maken voor een grotere carb. Maar er zit een Zenith Stromberg 175 CD-2 SE in, en die verwacht je daar ook bij dat jaartal. Het andere afwijkende is dat ik een korte versnellingspook heb die via een stang i.p.v. rechtstreeks de bak bedient. Maar ook dat kan goed door een hobbyist gedaan zijn. Voor de rest kan ik geen bijzonder spul vinden.Onder de special equipment code zou ik geen overdrive of BW35 verwachten want het vijfde cijfer van het typenr. beschrijft dat al (zelfs de M40 met pook aan de stuurkolom heeft zijn cijfer op deze plek in het typenr). Ik heb geen getint glas, en een wisselstroomdynamo is in 1970 standaard, niets speciaals.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2003 00:09 #64111 door
Beantwoord door in topic special equipment
De nummers 5371 t/m 5376 komen bij de 140 serie wel voor en staan dan voor een model met hoofdsteunen! (toen toch nog wel redelijk speciaal - zie onderdelenboek 1a-5)Dus: als jij hoofdsteunen in je auto hebt, dan zou dat best aan deze code te danken kunnen zijn!Bij de Amazone kom ik alleen maar 5314 voor de GT-versie tegen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
08-05-2003 20:31 #64110 door
Beantwoord door in topic special equipment
Ik heb inderdaad (originele) hoofdsteunen in mijn Amazon! Maar ik dacht altijd dat hoofdsteunen standaard waren op het '70 model...blijkbaar niet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.