vrijstelling wegenbelasting

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2003 19:18 #55801 door
vrijstelling wegenbelasting is gemaakt door
Hallo Volvo-liefhebber,Al jaren DROOMDENK ik over een oude volvo.Nu moet het er maar eens van komen. Een nieuwe uitdaging.Wie kan mij vertellen of helpen naar informatie over wegenbelastingVRIJstelling. Wat moet je er voor doen en wanneer kom ik er voor in aanmerkingBedankt voor je reactie,Groet,Ad

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2003 19:28 #64442 door
Beantwoord door in topic vrijstelling wegenbelasting
In aanmerking komen auto's van 25 jaar en ouder (of ouder dan 25, dat weet ik even niet). Op het postkantoor tijdens overschrijven op naam even melden dat de auto belastingrij is. Doe je dat niet, en men vergeet te vragen hoe de nieuwe eigenaar belasting wil betalen (per kwartaal of per jaar), dan is de kans groot dat je gewoon een accept-giro krijgt. Dat gebeurde dus bij mij, maar met één telefoontje (echt waar) naar de belastingdient was dit rechtgezet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2003 19:59 #64441 door
Beantwoord door in topic vrijstelling wegenbelasting
Beste Ad,De vrijstelling van wegenbelasting is natuurlijk niet DE reden dat je een klassieker gaat rijden. Je moet een klassieker rijden omdat je dat leuk vindt en omdat je je er voor interesseert. Puur en alleen het "goedkope" rijden is geen basis om te beginnen aan welke klassieker dan ook.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2003 20:09 #64440 door
Beantwoord door in topic vrijstelling wegenbelasting
Ach, het was voor mij ook één van de redenen (zeg maar, naast dat ik het schitterende wagens vindt, de hoofdreden). Ik wil nu echter niet meer anders, en ik ben zeker dat belastinggeld kwijt aan mijn Amazon, wel meer, denk ik. Maar dat komt denk ik ook omdat ik m fantastisch vind en volgens mij koop ik nooit meer een moderne wagen....Maar, inderdaad niet doen als je het voor t geld doet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2003 20:23 #64439 door
Beantwoord door in topic vrijstelling wegenbelasting
Kan daarentegen best aardig zijn om 15000 declarabele kilometers op gas per jaar te rijden met de Ama, mooie bijdrage van de baas aan het onderhoud.... Voordeel van het belasting- en verzekeringsregime is het feit dat je er zonder al teveel vaste jaarlijkse kosten desnoods twee of drie kunt hebben. Heb ik een tijdje last van gehad. Al met al moet je dat belastingvrije zien als een vorm van subsidie voor het in stand houden van prachtige auto`s. En nodig zul je die hebben, tel maar eens een jaartje op wat je uitgeeft aan je Ama.... Dan schrik je waarschijnlijk van het totaal, een ditje een datje enz.enz...Bost lekker aan. Al met al ben ik per jaar aan onderdelen en verz. etc toch al gauw zo`n 1500-2000 euro kwijt. En dan gebeurt er niets meer dan gebruikelijk. Ga je moeten reviseren dan tikt het direct fors aan.Maar alla, inmiddels duidelijk genoeg dat het niets meer dan een leuk extraatje is, dat belastingvoordeeltje. Geniet gewoon van je amazone en veel rijplezier.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2003 20:58 #64438 door
Beantwoord door in topic vrijstelling wegenbelasting
het gaat hier om vrijstelling van motorrijtuigenbelasting danwel houderschapsbelasting; geldt voor auto's van 25 jaar en ouder; alleen als je een dure verzameling hebt komt de fiscus weer om de hoek met de vraag of je je wagenpark in box 1 of 2 moet stoppen.........Nuttige adressen: www.belastingdienst.nl, klik op "motorrijtuigenbelasting" en dan op "verzoekschriften" en ook : www.fehac.nl en klik op "actueel nieuws" (ook voor de gevorderden onder ons)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
02-06-2003 22:24 #64437 door
Beantwoord door in topic vrijstelling wegenbelasting
Als kleine zelfstandig ondernemer heb ik zicht op de afschrijving van een nieuwe auto.Mijn 945 had als afschrijving fl. 14500 per jaar gedurende de eerste 4 jaar. De carrosserierestauratie van mijn Amazon na 38 jaar heeft ietsje meer gekost, maar zij kan er in principe weer 40 jaar tegen. Op peil houden van het mechaniek kost ook het één en ander, maar geen fl. 10000 per jaar gedurende 40 jaar. Een Amazon is een wagen die geïntroduceerd is in 1956, een heel jaar na de DS, en heeft dus de voordelen van een jaren 50 auto, ongecompliceerd en in principe reparabel door de dorpssmid, helaas uitgestorven, maar ook met de nadelen zoals gebrek aan comfort, geluidsniveau, relatief zware besturing, vrij hoog benzineverbruik hoewel dat ook best meevalt bij de 1:7 gemiddeld met m'n 945 LPT, maar toch hoger dan de 1: 16 van mijn oude Mini.De 945 is een prima reiswagen als je een kruissnelheid kunt/mag aanhouden van 160+, daar onder is hij te stil en bescheiden, slaapverwekkend voor mij. De Amazon is dus duidelijk mijn favoriete rij auto, alhoewel een Mini ook zijn aantrekkelijke kanten heeft, maar financiele afwegingen spelen niet meer mee, tenslotte reed ik ze al toen ze gewoon nog te koop waren. De keuze is emotioneel; maak JOUW keuze en aanvaard de consequenties.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
03-06-2003 21:07 #64436 door
Beantwoord door in topic vrijstelling wegenbelasting
Een klassieker rijden voor het geld is dus een misvatting, alhoewel je afschrijving natuurlijk minimaal en de bijtelling een van een klassieker een lachertje is.De nieuwprijs van een 945 is snel 75.000 gulden en de aanschaf van de amazon kwam nooit boven de 14.500 duizendgulden Je eerste vraag was hoe gaat het met de vrijstelling bij 25plus jaar, welnu meestal krijg je automatisch bericht.De datum afgifte 1e kenteken is bepalend.Zorg dus dat je deze datum altijd kunt aantonen bij een wagen uit het buitenland, bij een nederlandse wagen staat dit op kentekenbewijs deel 1.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.