schokjes

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2003 16:24 #55688 door
schokjes is gemaakt door
Bij het uitstappen uit mijn 240 krijg ik altijd een schok als ik de auto aanraak, bij mijn amazon (en andere auto's) nooit. Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik vermoed statische lading. Maar waar komt dat vandaan en kan het kwaad? En wat is er tegen te doen? Helpt zo'n strip onder je auto?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
11-07-2003 20:29 #64870 door
Beantwoord door in topic schokjes
Het kan voor jou geen kwaad. Het dingen als computeronderdelen kunnen er niet tegen. De schok kun je simpel voorkomen door vóórdat je een voet buiten de auto zet een metalen onderdeel vast te pakken (mag gelakt zijn) en pas weer los te laten nadat je de voet op de grond gezet hebt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
12-07-2003 00:15 #64869 door
Beantwoord door in topic schokjes
Kan inderdaad geen kwaad. De auto moet zich een weg banen door de buitenlucht. Deze lucht wrijft eigenlijk over de buitenkant van de auto. Hierdoor raakt de auto elektrisch geladen en deze elektrische lading kan pas weg als er een makkelijke weg is voor ontlading. Omdat je banden juist elektrische stroom blokkeren (rubber), ontlaat de auto op het moment dat jij op de grond staat en de buitenkant van de auto raakt. Zo'n strip helpt wel degelijk: die leidt de lading af van de wagen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-07-2003 09:43 #64868 door
Beantwoord door in topic schokjes
Je kunt hem ook tegen een lantaarnpaal parkeren om de lading af te voeren. Werkt prima, dat weet ik uit ervaring. Wel rustig, anders beschadigen zowel lantaarnpaal als bumper!Als je bent getroffen door de bliksem moet je het zeker doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-07-2003 12:05 #64867 door
Beantwoord door in topic schokjes
Wie naar discovery kijkt weet dat het verhaal met de bliksem een fabeltje is. Je auto ontlaat ook via de banden je krijg beslist geen schok nadat deze door de bliksem is getroffen. Kooi van Farady

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
14-07-2003 15:06 #64866 door
Beantwoord door in topic schokjes
Nou Rene, als de auto oplaadt door de lucht, zal er ook wel een restlading achterblijven bij bliksem. Het is en blijft een zgn. 'cage of fairfight' met banden als isolatie. Je hebt wel een bepaalde doorslagspanning nodig om dat te doorbreken. Misschien dat daarom wel de schokjes optreden bij de 240 en niet bij de Amazon, want de 240 heeft veel bredere banden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 10:11 #64865 door
Beantwoord door in topic schokjes
Dat "kooi van Ferraday" slaat nergens op... Heeft te maken met golven die niet binnen konnen komen door te nauwe mazen (mazen<golflengte) heb je dus last van bij bv telefoon enzo.Het is wel degelijk zo dat er een fikse restlading kan overblijven bij blikseminslag. Dus dan is 'tegen lantarenpaal' altijd handig. Vraag is alleen: wanneer weet je dat je echt bent geraakt?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Bezoeker
  • Bezoeker
15-07-2003 16:26 #64864 door
Beantwoord door in topic schokjes
Da's niet waar, Joost! Bij hoogfrequente straling is dat wel zo, bijv. het deurtje van de magnetron dat alle straling tegenhoudt, maar in een 'cage of fairfight' (de wetenschappelijke term) gaat het om een geleidend omhulsel en lading en niet om straling. Doordat gelijk geladen deeltjes elkaar afstoten, gaat de lading zover mogelijk aan de buitenkant zitten. Zo werkt het.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.